REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stopy łożyskowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard

REKLAMA

Panewki i półpanewki w silniku spalinowym są wykonane ze stopu łożyskowego, lub jak ma to miejsce w panewkach cienkościennych, stop ten pokrywa ich wewnętrzną powierzchnię.

Panewki i półpanewki w silniku spalinowym są albo - w przypadku panewek grubościennych - w całości wykonane ze stopu łożyskowego, albo – jak ma to miejsce w panewkach cienkościennych, stop ten pokrywa ich wewnętrzną powierzchnię.

REKLAMA

W powszechnie używanych silnikach spalinowych najczęściej stosuje się trzy rodzaje stopów łożyskowych:
– stopy cynowo-ołowiowe,
– brązy ołowiowe,
– stopy aluminiowe.

REKLAMA

Są dwa rodzaje stopów cynowo-ołowiowych, stosowanych w produkcji panewek. Pierwszy z nich zawiera co najmniej 82% cyny, nieco ponad 10% antymonu, około 6% miedzi i poniżej 1% ołowiu. Drugi ma zupełnie inne proporcje ołowiu i cyny, bo zawiera tego pierwszego aż około 75%, zaś cyny tylko około 10%. Ponadto w jego skład wchodzi około 14% antymonu i mniej więcej 1% miedzi. Dokładne proporcje składników stanowią tajemnicę, pilnie strzeżoną przez producentów panewek.

Stop o dużej zawartości cyny, choć droższy, jest znacznie lepszy od stopu, zawierającego znacznie więcej ołowiu. Ma on, oprócz wielu zalet, także istotną wadę, polegającą na nie najlepszym przenoszeniu dużych nacisków jednostkowych. Jeszcze gorszy pod względem odporności na naciski jednostkowe jest stop z dużą zawartością ołowiu. Dlatego oba z opisanych stopów znajdują zastosowanie jedynie do produkcji panewek, przeznaczonych do silników niewielkich, niezbyt silnie obciążonych, w zasadzie jedynie z zapłonem iskrowym.

Brązy ołowiowe niewiele mają wspólnego z prawdziwymi brązami. Są mieszaninami kilku metali, z których największy udział ma miedź. W stopach miedziowo-cynowo-ołowiowych ołów stanowi około 25% składu, cyna – około 5%, zaś resztę – miedź. W stopach miedziowo-ołowiowych zawartość składników jest różna, a ich proporcje stanowią tajemnicę producentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

Stopy miedziowo-ołowiowe i miedziowo-cynowo-ołowiowe odznaczają się dość dużą twardością i słabą odpornością na korozję, a ponadto przejawiają tendencję do punktowych przyspawań do powierzchni, po których ślizgają się wykonane z nich łożyska. Z tego powodu ich trące powierzchnie są pokrywane elektrolitycznie cienką warstewką mieszaniny ołowiu, cyny i miedzi z bardzo dużą przewagą ołowiu. Spośród kilku stopów aluminium, używanych do produkcji panewek, najpowszechniej jest stosowany stop aluminium z cyną. Najlepsze właściwości przeciwcierne wykazuje stop, zawierający około 20% cyny. Ma on jednak dużą podatność na zmęczenie, znacznie większą, niż stopy o niewielkiej, kilkuprocentowej zawartości cyny.

Zobacz też: Układ smarowania silnika

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA