REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Panewki i półpanewki w silniku spalinowym są wykonane ze stopu łożyskowego, lub jak ma to miejsce w panewkach cienkościennych, stop ten pokrywa ich wewnętrzną powierzchnię.

Panewki i półpanewki w silniku spalinowym są albo - w przypadku panewek grubościennych - w całości wykonane ze stopu łożyskowego, albo – jak ma to miejsce w panewkach cienkościennych, stop ten pokrywa ich wewnętrzną powierzchnię.

REKLAMA

W powszechnie używanych silnikach spalinowych najczęściej stosuje się trzy rodzaje stopów łożyskowych:
– stopy cynowo-ołowiowe,
– brązy ołowiowe,
– stopy aluminiowe.

REKLAMA

Są dwa rodzaje stopów cynowo-ołowiowych, stosowanych w produkcji panewek. Pierwszy z nich zawiera co najmniej 82% cyny, nieco ponad 10% antymonu, około 6% miedzi i poniżej 1% ołowiu. Drugi ma zupełnie inne proporcje ołowiu i cyny, bo zawiera tego pierwszego aż około 75%, zaś cyny tylko około 10%. Ponadto w jego skład wchodzi około 14% antymonu i mniej więcej 1% miedzi. Dokładne proporcje składników stanowią tajemnicę, pilnie strzeżoną przez producentów panewek.

Stop o dużej zawartości cyny, choć droższy, jest znacznie lepszy od stopu, zawierającego znacznie więcej ołowiu. Ma on, oprócz wielu zalet, także istotną wadę, polegającą na nie najlepszym przenoszeniu dużych nacisków jednostkowych. Jeszcze gorszy pod względem odporności na naciski jednostkowe jest stop z dużą zawartością ołowiu. Dlatego oba z opisanych stopów znajdują zastosowanie jedynie do produkcji panewek, przeznaczonych do silników niewielkich, niezbyt silnie obciążonych, w zasadzie jedynie z zapłonem iskrowym.

Brązy ołowiowe niewiele mają wspólnego z prawdziwymi brązami. Są mieszaninami kilku metali, z których największy udział ma miedź. W stopach miedziowo-cynowo-ołowiowych ołów stanowi około 25% składu, cyna – około 5%, zaś resztę – miedź. W stopach miedziowo-ołowiowych zawartość składników jest różna, a ich proporcje stanowią tajemnicę producentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

Stopy miedziowo-ołowiowe i miedziowo-cynowo-ołowiowe odznaczają się dość dużą twardością i słabą odpornością na korozję, a ponadto przejawiają tendencję do punktowych przyspawań do powierzchni, po których ślizgają się wykonane z nich łożyska. Z tego powodu ich trące powierzchnie są pokrywane elektrolitycznie cienką warstewką mieszaniny ołowiu, cyny i miedzi z bardzo dużą przewagą ołowiu. Spośród kilku stopów aluminium, używanych do produkcji panewek, najpowszechniej jest stosowany stop aluminium z cyną. Najlepsze właściwości przeciwcierne wykazuje stop, zawierający około 20% cyny. Ma on jednak dużą podatność na zmęczenie, znacznie większą, niż stopy o niewielkiej, kilkuprocentowej zawartości cyny.

Zobacz też: Układ smarowania silnika

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie. RPO ma wątpliwości: nieracjonalne zróżnicowanie właścicieli aut na benzynę i z silnikiem Diesla

    Rzecznik Praw Obywatelskich ma wątpliwości prawne odnośnie zasad na jakich ma działać strefa czystego transportu (STC) w Warszawie. Dlatego skierował 27 lutego 2024 r. wystąpienie do Biura Zarządzania Ruchem Drogowym Urzędu m. st. Warszawy. Z uchwały Rady m. st. Warszawy w sprawie STC wynika, że (w zakresie wyłączeń od zakazu wjazdu), pojazdy z silnikami benzynowymi mogą spełniać niższe normy emisji szkodliwych substancji w stosunku do pojazdów z silnikami Diesla. Rzecznik Praw Obywatelskich ma obawy, czy takie zróżnicowanie spełnia standardy konstytucyjne, które gwarantują obywatelom prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Ponadto RPO zwrócił uwagę na fakt, że czasowe prawo do wjazdu do stołecznej strefy czystego transportu samochodami niespełniającymi europejskich wymogów norm spalania ma przysługiwać mieszkańcom Warszawy, którzy w niej rozliczają podatki. Ale nie wyjaśniono powodów pominięcia tych mieszkańców, którzy nie rozliczają się w stolicy albo też dopiero to uczynią. 

    Uniknięcie mandatu metodą na Ukraińca. Czyli sposób Polaków na grzywny z fotoradaru

    Polscy kierowcy znaleźli lukę w przepisach. Mają sposób uniknięcia mandatu z fotoradaru. Metoda nazywa się metodą na Ukraińca. Na czym polega i przede wszystkim czy jest skuteczna?

    Nowe tachografy staną się standardem w 2024 r. Za brak urządzenia nawet 12 000 kary

    Inteligentne tachografy staną się standardem w ciężarówkach jeszcze w tym roku. W takie właśnie urządzenia trzeba będzie wyposażyć pojazdy. Wszystkie w ruchu międzynarodowym! Brak tachografu G2 może oznaczać nawet 12 000 zł mandatu.

    Wzrost opłaty za przegląd nieunikniony. Ile będzie kosztować badanie techniczne w 2024 r.? Pojawia się kilka kwot

    Zmiana wysokości opłat za przegląd techniczny jest tylko kwestią czasu. Aktualne stawki były ustalone 20 lat temu. W tym czasie inflacja sięgnęła 85 proc. Czy o tyle wzrośnie opłata w SKP? To mogą wyjaśnić rządowe konsultacje.

    REKLAMA

    Rewolucyjne przepisy drogowe w 2024 r. Kierowcy będą musieli nawet... dziwnie otwierać drzwi

    Unia Europejska chce, aby kierowca na egzaminie otwierał drzwi w aucie za pomocą chwytu holenderskiego. Skąd wziął się ten absurdalny pomysł? Co tak naprawdę daje dziwne otwieranie drzwi? I jakie jeszcze zmiany w przepisach szykuje UE?

    Budują stacje ładowania na potęgę. Powerdot postawi w Polsce w sumie 1750 punktów ładowania dla elektryków

    Kierowcy mogli nie słyszeć o firmie Powerdot, ale jej ładowarki z pewnością już widzieli. To one stoją przy sklepach Biedronka. 600 punktów przed marketami tej sieci to jednak ułamek planów firmy dla Polski.

    Kiedy pieszy, przechodząc przez jezdnię poza pasami, również ma pierwszeństwo?

    Pasy są azylem dla pieszych przechodzących przez jezdnię? Tak, ale nie tylko one. Polskie przepisy drogowe przewidują bowiem przypadki, w których pieszy będzie miał pierwszeństwo także podczas przechodzenia przez jezdnię poza pasami. Oto i one.

    Mandat za telefon na pasach w 2024 r. Kara dotyczy tylko przejść dla pieszych?

    Pieszy może dostać mandat za używanie telefonu podczas przechodzenia przez przejście. W tym punkcie rodzi się jednak kilka pytań. Ile wynosi kara? Kiedy konkretnie można dostać mandat? I czy dotyczy to tylko przejść dla pieszych? Odpowiedzmy.

    REKLAMA

    Ile kosztuje Opel Corsa Hybrid w 2024 r.? Oto cennik MHEV-a 100 KM i 136 KM

    Piąta generacja Opla Corsy otrzymała niedawno lifting. Wraz z nim pojawiły się nowe wersje napędowe. Właśnie do sprzedaży w Polsce wszedł model o zasilaniu spalinowo-elektrycznym. A trzeba za niego zapłacić... No właśnie, ile?

    Wrocław z nowym odcinkowym pomiarem prędkości. Kamery mają eliminować piratów drogowych na wjazdówce do miasta

    Wjazd do Wrocławia od al. Sobieskiego będzie kolejnym punktem, w którym ustawiony zostanie odcinkowy pomiar prędkości. OPP to nowy pomysł władz miasta. Wcześniej chciały one ograniczyć na tym odcinku dopuszczalną prędkość z 70 do 50 km/h. To jednak nie spodobało się kierowcom.

    REKLAMA