REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tłumiki drgań skrętnych wałów korbowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard

REKLAMA

Kiedy powstają drgania skrętne wału korbowego? Gdy liczba jego obrotów będzie równa wielokrotności, czyli częstotliwości harmonicznej jego drgań własnych. Może to wywołać rezonans wału i w konsekwencji jego pęknięcie.

Tłumiki drgań skrętnych wałów korbowych - jaką pełnią rolę?

Drgania skrętne wału korbowego powstają z chwilą, gdy liczba jego obrotów będzie równa wielokrotności, czyli częstotliwości harmonicznej jego drgań własnych. Może to wywołać rezonans wału i w konsekwencji jego pęknięcie. Aby wyeliminować lub zmniejszyć do minimum możliwość wpadnięcia wału w rezonans, stosuje się specjalne tłumiki drgań skrętnych, których zadaniem jest maksymalne pochłanianie drgań i tłumienie ich amplitudy.

REKLAMA

REKLAMA

Niebezpieczeństwo pojawienia się rezonansowych, skrętnych drgań wału korbowego jest największe w przypadku wałów długich, stosowanych w wielocylindrowych silnikach rzędowych, które ze swojej natury są bardziej wiotkie od wałów silników z niewielką liczbą cylindrów lub silników widlastych albo typu „boxer”. Czasem tłumiki drgań stosuje się także w silnikach mniejszych, nawet o trzech cylindrach, przy czym najczęściej są to silniki z zapłonem samoczynnym.

Tłumiki drgań skrętnych stosuje się zawsze w przedniej, najodleglejszej od koła zamachowego części wału korbowego. W tym miejscu występują największe kątowe odchylenia wału od jego osi. W małych silnikach drgania skrętne są tłumione dzięki kołom pasowym o specjalnej konstrukcji, wykorzystywanym do napędu osprzętu silnika. Koło takie ma pomiędzy jego środkową i zewnętrzną (roboczą) częścią specjalną wkładkę z twardej gumy. Drgania wału są przenoszone na wewnętrzną część koła pasowego bezpośrednio. Gdyby jego część zewnętrzna była całkowicie swobodna, czyli nie współpracowałby z nią pasek klinowy, wówczas tłumienie takiego koła byłoby żadne. Pasek klinowy (lub wieloklinowy) wywiera pewną siłę, prostopadłą do osi napędzającego go koła, wynikającą z jego naprężenia. Siła ta przeciwstawia się drganiom, jakim podlega wewnętrzna część koła, dzięki czemu następuje wytłumienie jej drgań, a tym samym wytłumienie drgań wału korbowego.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

REKLAMA

Opisane rozwiązanie ma wiele wad, wynikających z właściwości gumy, a zwłaszcza z jej podatności na procesy starzeniowe. Dlatego częściej do tłumienia drgań wału stosuje się tłumiki, nieco przypominające budową sprzęgła hydrauliczne. Składają się one z dwóch części – szczelnej obudowy, zamocowanej do wału korbowego i wypełnionej cieczą, najczęściej olejem silikonowym o bardzo dużej lepkości, w którym znajduje się duży i ciężki cylindryczny element o średnicy nieco tylko mniejszej, niż wewnętrzna średnica obudowy. Element ten jest nazywany bezwładnikiem. Podczas gdy wał się obraca i zaczyna wpadać w drgania, jego ruchy są, przez obudowę tłumika i wypełniającą ją ciecz, przenoszone na bezwładnik, który dzięki swojej dużej bezwładności w pewnym stopniu przeciwstawia się im. Dzięki temu wał korbowy ma bardzo utrudnione wpadnięcie w rezonans. Ponieważ w tłumiku wydziela się dużo ciepła, na które zamienia się energia kinetyczna drgań wału, musi być on dobrze chłodzony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: DOHC

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA