REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tłumiki drgań skrętnych wałów korbowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard

REKLAMA

Kiedy powstają drgania skrętne wału korbowego? Gdy liczba jego obrotów będzie równa wielokrotności, czyli częstotliwości harmonicznej jego drgań własnych. Może to wywołać rezonans wału i w konsekwencji jego pęknięcie.

Tłumiki drgań skrętnych wałów korbowych - jaką pełnią rolę?

REKLAMA

Drgania skrętne wału korbowego powstają z chwilą, gdy liczba jego obrotów będzie równa wielokrotności, czyli częstotliwości harmonicznej jego drgań własnych. Może to wywołać rezonans wału i w konsekwencji jego pęknięcie. Aby wyeliminować lub zmniejszyć do minimum możliwość wpadnięcia wału w rezonans, stosuje się specjalne tłumiki drgań skrętnych, których zadaniem jest maksymalne pochłanianie drgań i tłumienie ich amplitudy.

REKLAMA

REKLAMA

Niebezpieczeństwo pojawienia się rezonansowych, skrętnych drgań wału korbowego jest największe w przypadku wałów długich, stosowanych w wielocylindrowych silnikach rzędowych, które ze swojej natury są bardziej wiotkie od wałów silników z niewielką liczbą cylindrów lub silników widlastych albo typu „boxer”. Czasem tłumiki drgań stosuje się także w silnikach mniejszych, nawet o trzech cylindrach, przy czym najczęściej są to silniki z zapłonem samoczynnym.

Tłumiki drgań skrętnych stosuje się zawsze w przedniej, najodleglejszej od koła zamachowego części wału korbowego. W tym miejscu występują największe kątowe odchylenia wału od jego osi. W małych silnikach drgania skrętne są tłumione dzięki kołom pasowym o specjalnej konstrukcji, wykorzystywanym do napędu osprzętu silnika. Koło takie ma pomiędzy jego środkową i zewnętrzną (roboczą) częścią specjalną wkładkę z twardej gumy. Drgania wału są przenoszone na wewnętrzną część koła pasowego bezpośrednio. Gdyby jego część zewnętrzna była całkowicie swobodna, czyli nie współpracowałby z nią pasek klinowy, wówczas tłumienie takiego koła byłoby żadne. Pasek klinowy (lub wieloklinowy) wywiera pewną siłę, prostopadłą do osi napędzającego go koła, wynikającą z jego naprężenia. Siła ta przeciwstawia się drganiom, jakim podlega wewnętrzna część koła, dzięki czemu następuje wytłumienie jej drgań, a tym samym wytłumienie drgań wału korbowego.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

Opisane rozwiązanie ma wiele wad, wynikających z właściwości gumy, a zwłaszcza z jej podatności na procesy starzeniowe. Dlatego częściej do tłumienia drgań wału stosuje się tłumiki, nieco przypominające budową sprzęgła hydrauliczne. Składają się one z dwóch części – szczelnej obudowy, zamocowanej do wału korbowego i wypełnionej cieczą, najczęściej olejem silikonowym o bardzo dużej lepkości, w którym znajduje się duży i ciężki cylindryczny element o średnicy nieco tylko mniejszej, niż wewnętrzna średnica obudowy. Element ten jest nazywany bezwładnikiem. Podczas gdy wał się obraca i zaczyna wpadać w drgania, jego ruchy są, przez obudowę tłumika i wypełniającą ją ciecz, przenoszone na bezwładnik, który dzięki swojej dużej bezwładności w pewnym stopniu przeciwstawia się im. Dzięki temu wał korbowy ma bardzo utrudnione wpadnięcie w rezonans. Ponieważ w tłumiku wydziela się dużo ciepła, na które zamienia się energia kinetyczna drgań wału, musi być on dobrze chłodzony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: DOHC

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA