REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Układ chłodzenia silnika jest odpowiedzialny za utrzymanie temperatury na właściwym poziomie we wszystkich jego częściach.

W pracującym silniku spalinowym wydziela się bardzo dużo ciepła, zarówno w wyniku spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, jak i tarcia pomiędzy jego elementami. Ciepło to musi zostać jak najszybciej odprowadzone do atmosfery, aby nie doprowadzić do przegrzania i zniszczenia silnika.

REKLAMA

REKLAMA

Silnik spalinowy jest maszyną cieplną, co oznacza, że jego rola polega na zamianie energii cieplnej, powstającej podczas spalania paliwa w energię kinetyczną. Jak każda maszyna, ma on pewną sprawność, czyli tylko część ciepła jest zamieniana na energię kinetyczną i pracę, reszta jest bezużyteczna. W ogromnej większości tłokowych silników spalinowych ta bezużyteczna część jest znacznie większa, niż część pożyteczna. We współcześnie produkowanych silnikach stosunek mocy użytecznej do mocy traconej zbliża się do 2/5. Tak więc co najmniej 60%, a w starszych silnikach nawet ponad 80% ciepła musi zostać wydalone do atmosfery. To zadanie spoczywa na układzie chłodzenia.

Powszechnie stosowane są dwa rodzaje chłodzenia: bezpośrednie, czyli powietrzne i pośrednie - cieczowe, zwane popularnie wodnym. Chłodzenie powietrzem stosuje się w silnikach samochodowych coraz rzadziej, między innymi z uwagi na trudności w utrzymaniu optymalnej temperatury pracy silnika, znacznie większą jego hałaśliwość niż silnika chłodzonego cieczą oraz na konieczność stosowania w jego konstrukcji wytrzymalszych materiałów, odpornych na pracę w temperaturze znacznie przekraczającej temperaturę wrzenia wody.

Tych wad nie ma system chłodzenia cieczą. Polega on na odbieraniu ciepła przez ciecz, przepływającą specjalnymi kanałami przez korpus silnika, a następnie przekazywania go przez tę samą ciecz do radiatora, dzięki któremu zostanie ono wypromieniowane do atmosfery. Tym radiatorem jest chłodnica. Część podgrzanej cieczy służy do ogrzewania wnętrza pojazdu.

REKLAMA

Istnieje kilka różnych systemów chłodzenia cieczą silnika. Podstawowa różnica polega na sposobie odbierania ciepła od cylindrów. Są silniki, w których ścianki cylindra są chłodzone bezpośrednio przez opływającą je ciecz. Mówi się wówczas o mokrych tulejach cylindra. Innym rozwiązaniem są tuleje suche, od których ciepło odbiera chłodzony cieczą korpus silnika. Tuleje mokre są oczywiście lepiej chłodzone, niż suche. Ulegają one jednak zużyciu nie tylko wewnątrz, gdzie pracuje tłok, ale także po zewnętrznej stronie, mającej kontakt z cieczą chłodzącą. Zużycie to jest skutkiem kawitacji, czyli wybijania cząstek metalu przez ciecz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do utrzymania silnika we właściwej temperaturze służy termostat. W silnikach chłodzonych powietrzem steruje on różnymi przysłonami, zwiększając lub zmniejszając efektywność chłodzenia. W silnikach chłodzonych cieczą termostat otwiera lub zamyka przepływ cieczy do radiatora. Jego działanie z reguły nie jest zerowo-jedynkowe, a więc są stadia, w których jego otwarcie nie jest pełne, co zmniejsza przepływ cieczy przez radiator. Pozwala to na precyzyjniejsze utrzymywanie temperatury silnika.

Zobacz też: Chłodnica

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA