REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Układ chłodzenia silnika jest odpowiedzialny za utrzymanie temperatury na właściwym poziomie we wszystkich jego częściach.

W pracującym silniku spalinowym wydziela się bardzo dużo ciepła, zarówno w wyniku spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, jak i tarcia pomiędzy jego elementami. Ciepło to musi zostać jak najszybciej odprowadzone do atmosfery, aby nie doprowadzić do przegrzania i zniszczenia silnika.

REKLAMA

REKLAMA

Silnik spalinowy jest maszyną cieplną, co oznacza, że jego rola polega na zamianie energii cieplnej, powstającej podczas spalania paliwa w energię kinetyczną. Jak każda maszyna, ma on pewną sprawność, czyli tylko część ciepła jest zamieniana na energię kinetyczną i pracę, reszta jest bezużyteczna. W ogromnej większości tłokowych silników spalinowych ta bezużyteczna część jest znacznie większa, niż część pożyteczna. We współcześnie produkowanych silnikach stosunek mocy użytecznej do mocy traconej zbliża się do 2/5. Tak więc co najmniej 60%, a w starszych silnikach nawet ponad 80% ciepła musi zostać wydalone do atmosfery. To zadanie spoczywa na układzie chłodzenia.

Powszechnie stosowane są dwa rodzaje chłodzenia: bezpośrednie, czyli powietrzne i pośrednie - cieczowe, zwane popularnie wodnym. Chłodzenie powietrzem stosuje się w silnikach samochodowych coraz rzadziej, między innymi z uwagi na trudności w utrzymaniu optymalnej temperatury pracy silnika, znacznie większą jego hałaśliwość niż silnika chłodzonego cieczą oraz na konieczność stosowania w jego konstrukcji wytrzymalszych materiałów, odpornych na pracę w temperaturze znacznie przekraczającej temperaturę wrzenia wody.

Tych wad nie ma system chłodzenia cieczą. Polega on na odbieraniu ciepła przez ciecz, przepływającą specjalnymi kanałami przez korpus silnika, a następnie przekazywania go przez tę samą ciecz do radiatora, dzięki któremu zostanie ono wypromieniowane do atmosfery. Tym radiatorem jest chłodnica. Część podgrzanej cieczy służy do ogrzewania wnętrza pojazdu.

REKLAMA

Istnieje kilka różnych systemów chłodzenia cieczą silnika. Podstawowa różnica polega na sposobie odbierania ciepła od cylindrów. Są silniki, w których ścianki cylindra są chłodzone bezpośrednio przez opływającą je ciecz. Mówi się wówczas o mokrych tulejach cylindra. Innym rozwiązaniem są tuleje suche, od których ciepło odbiera chłodzony cieczą korpus silnika. Tuleje mokre są oczywiście lepiej chłodzone, niż suche. Ulegają one jednak zużyciu nie tylko wewnątrz, gdzie pracuje tłok, ale także po zewnętrznej stronie, mającej kontakt z cieczą chłodzącą. Zużycie to jest skutkiem kawitacji, czyli wybijania cząstek metalu przez ciecz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do utrzymania silnika we właściwej temperaturze służy termostat. W silnikach chłodzonych powietrzem steruje on różnymi przysłonami, zwiększając lub zmniejszając efektywność chłodzenia. W silnikach chłodzonych cieczą termostat otwiera lub zamyka przepływ cieczy do radiatora. Jego działanie z reguły nie jest zerowo-jedynkowe, a więc są stadia, w których jego otwarcie nie jest pełne, co zmniejsza przepływ cieczy przez radiator. Pozwala to na precyzyjniejsze utrzymywanie temperatury silnika.

Zobacz też: Chłodnica

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

REKLAMA

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

REKLAMA

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA