REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Układ chłodzenia silnika jest odpowiedzialny za utrzymanie temperatury na właściwym poziomie we wszystkich jego częściach.

W pracującym silniku spalinowym wydziela się bardzo dużo ciepła, zarówno w wyniku spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, jak i tarcia pomiędzy jego elementami. Ciepło to musi zostać jak najszybciej odprowadzone do atmosfery, aby nie doprowadzić do przegrzania i zniszczenia silnika.

REKLAMA

REKLAMA

Silnik spalinowy jest maszyną cieplną, co oznacza, że jego rola polega na zamianie energii cieplnej, powstającej podczas spalania paliwa w energię kinetyczną. Jak każda maszyna, ma on pewną sprawność, czyli tylko część ciepła jest zamieniana na energię kinetyczną i pracę, reszta jest bezużyteczna. W ogromnej większości tłokowych silników spalinowych ta bezużyteczna część jest znacznie większa, niż część pożyteczna. We współcześnie produkowanych silnikach stosunek mocy użytecznej do mocy traconej zbliża się do 2/5. Tak więc co najmniej 60%, a w starszych silnikach nawet ponad 80% ciepła musi zostać wydalone do atmosfery. To zadanie spoczywa na układzie chłodzenia.

Powszechnie stosowane są dwa rodzaje chłodzenia: bezpośrednie, czyli powietrzne i pośrednie - cieczowe, zwane popularnie wodnym. Chłodzenie powietrzem stosuje się w silnikach samochodowych coraz rzadziej, między innymi z uwagi na trudności w utrzymaniu optymalnej temperatury pracy silnika, znacznie większą jego hałaśliwość niż silnika chłodzonego cieczą oraz na konieczność stosowania w jego konstrukcji wytrzymalszych materiałów, odpornych na pracę w temperaturze znacznie przekraczającej temperaturę wrzenia wody.

Tych wad nie ma system chłodzenia cieczą. Polega on na odbieraniu ciepła przez ciecz, przepływającą specjalnymi kanałami przez korpus silnika, a następnie przekazywania go przez tę samą ciecz do radiatora, dzięki któremu zostanie ono wypromieniowane do atmosfery. Tym radiatorem jest chłodnica. Część podgrzanej cieczy służy do ogrzewania wnętrza pojazdu.

REKLAMA

Istnieje kilka różnych systemów chłodzenia cieczą silnika. Podstawowa różnica polega na sposobie odbierania ciepła od cylindrów. Są silniki, w których ścianki cylindra są chłodzone bezpośrednio przez opływającą je ciecz. Mówi się wówczas o mokrych tulejach cylindra. Innym rozwiązaniem są tuleje suche, od których ciepło odbiera chłodzony cieczą korpus silnika. Tuleje mokre są oczywiście lepiej chłodzone, niż suche. Ulegają one jednak zużyciu nie tylko wewnątrz, gdzie pracuje tłok, ale także po zewnętrznej stronie, mającej kontakt z cieczą chłodzącą. Zużycie to jest skutkiem kawitacji, czyli wybijania cząstek metalu przez ciecz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do utrzymania silnika we właściwej temperaturze służy termostat. W silnikach chłodzonych powietrzem steruje on różnymi przysłonami, zwiększając lub zmniejszając efektywność chłodzenia. W silnikach chłodzonych cieczą termostat otwiera lub zamyka przepływ cieczy do radiatora. Jego działanie z reguły nie jest zerowo-jedynkowe, a więc są stadia, w których jego otwarcie nie jest pełne, co zmniejsza przepływ cieczy przez radiator. Pozwala to na precyzyjniejsze utrzymywanie temperatury silnika.

Zobacz też: Chłodnica

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA