REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawory silnika spalinowego

REKLAMA

W klasycznym silniku spalinowym na każdy cylinder przypadają dwa zawory: dolotowy i wylotowy. Dawniej w dużych, a dziś już pawie we wszystkich silnikach stosuje się po 3 lub 4 zawory na każdy cylinder. W przypadku 3 zaworów zawsze 2 z nich są dolotowe z uwagi na większe trudności w napełnianiu cylindrów, niż w ich opróżnianiu.

REKLAMA

W niektórych silnikach, zwłaszcza z zapłonem samoczynnym, umieszczano w cylindrach dodatkowy zawór nie związany z zasilaniem silnika w paliwo i opróżnianiem go ze spalin. Był to tzw. dekompresor. Po otwarciu go w czasie rozruchu silnika, rozrusznik potrzebował mniej energii na zainicjowanie obrotów wału korbowego, ponieważ tłoki nie musiały pokonywać oporów, powstających w trakcie sprężania. Gdy wał, po osiągnięciu pewnej prędkości obrotowej i związanej z tym energii sił bezwładności, zawór dekompresora był zamykany i następował normalny rozruch silnika. Dziś rozwiązanie to stosuje się jedynie w bardzo dużych silnikach, np. okrętowych i w nielicznych małych silniczkach, napędzających motorynki i rowery.

REKLAMA

Pierwotnie zawory umieszczano w kadłubie silnika, co niepotrzebnie powiększało komorę spalania o kanały doprowadzające mieszankę paliwowo-powietrzną nad tłok i odprowadzające z cylindra spaliny. Silniki z tak ustawionymi zaworami nazywano dolnozaworowymi. Miały one niewiele wspólnego z ekonomiczną eksploatacją pojazdów, toteż szybko zrezygnowano z tego rozwiązania konstrukcyjnego, umieszczając wszystkie zawory w głowicy silnika.

Każdy zawór silnika spalinowego składa się z dwóch zasadniczych części: trzonka i grzybka zaworowego. Zewnętrzny, szerszy koniec grzybka jest nazywany talerzykiem. Jego krawędź, zaszlifowana pod odpowiednim kątem z dużą dokładnością nazywana jest przylgnią zaworu.

Talerzyk zaworu musi posiadać odpowiednią sztywność i wytrzymałość, co gwarantuje, że nie będzie się wyginał i odkształcał w chwili uderzenia w gniazdo zaworu i w czasie, gdy będzie do niego bardzo silnie dociskany przez sprężynę lub zespół sprężyn.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzonek zaworu ma postać wałka o średnicy górnej części dokładnie dobranej do średnicy prowadnicy zaworu. Jego dolna, bliższa grzybka część ma nieco mniejszą średnicę. Część współpracująca z prowadnicą odznacza się bardzo dużym stopniem gładkości i zazwyczaj jest pokrywana galwanicznie chromem. Najwyższa część trzonka zaworu, zwana czołem trzonka jest od jego zasadniczej części oddzielona niewielkim podtoczeniem, zwanym szyjką. Takie rozwiązanie jest konieczne przy stosowaniu klina dwudzielnego, który blokuje miseczkę sprężyn, a tym samym cały zawór w przeznaczonym dla niego miejscu w głowicy.

Zobacz też: Układ wtryskowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Budują stacje ładowania na potęgę. Powerdot postawi w Polsce w sumie 1750 punktów ładowania dla elektryków

    Kierowcy mogli nie słyszeć o firmie Powerdot, ale jej ładowarki z pewnością już widzieli. To one stoją przy sklepach Biedronka. 600 punktów przed marketami tej sieci to jednak ułamek planów firmy dla Polski.

    Kiedy pieszy, przechodząc przez jezdnię poza pasami, również ma pierwszeństwo?

    Pasy są azylem dla pieszych przechodzących przez jezdnię? Tak, ale nie tylko one. Polskie przepisy drogowe przewidują bowiem przypadki, w których pieszy będzie miał pierwszeństwo także podczas przechodzenia przez jezdnię poza pasami. Oto i one.

    Mandat za telefon na pasach w 2024 r. Kara dotyczy tylko przejść dla pieszych?

    Pieszy może dostać mandat za używanie telefonu podczas przechodzenia przez przejście. W tym punkcie rodzi się jednak kilka pytań. Ile wynosi kara? Kiedy konkretnie można dostać mandat? I czy dotyczy to tylko przejść dla pieszych? Odpowiedzmy.

    Ile kosztuje Opel Corsa Hybrid w 2024 r.? Oto cennik MHEV-a 100 KM i 136 KM

    Piąta generacja Opla Corsy otrzymała niedawno lifting. Wraz z nim pojawiły się nowe wersje napędowe. Właśnie do sprzedaży w Polsce wszedł model o zasilaniu spalinowo-elektrycznym. A trzeba za niego zapłacić... No właśnie, ile?

    REKLAMA

    Wrocław z nowym odcinkowym pomiarem prędkości. Kamery mają eliminować piratów drogowych na wjazdówce do miasta

    Wjazd do Wrocławia od al. Sobieskiego będzie kolejnym punktem, w którym ustawiony zostanie odcinkowy pomiar prędkości. OPP to nowy pomysł władz miasta. Wcześniej chciały one ograniczyć na tym odcinku dopuszczalną prędkość z 70 do 50 km/h. To jednak nie spodobało się kierowcom.

    Wymiana opon na letnie w 2024 r. Kiedy najlepiej pojawić się w serwisie?

    Wiosna nieśmiało zagląda do Polski. A to oznacza, że na usta kierowców powraca pytanie: "Kiedy zmienić opony na letnie?". Specjaliści odpowiadają i wskazują czy "już" to nie jest trochę za wcześnie.

    Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.? Auta "zjadają" nawet 1,8 tys. zł miesięcznie

    Samochody drożeją. To można powtarzać jak mantrę praktycznie od początku pandemii. W tym jednak materiale nie chodzi o ceny aut używanych, a raczej koszty ich późniejszego utrzymania. Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.?

    Przyjętego mandatu nie da się uchylić. Wznowienie postępowania mandatowego to konieczna zmiana

    Przyjętego mandatu karnego uchylić się nie da. Praktycznie nie ma takiej możliwości nawet w przypadku, w którym funkcjonariusz, wymierzając karę, dopuścił się złamania prawa. To oznacza złamanie konstytucyjnych praw kierowców. RPO wnosi zatem o zmianę przepisów.

    REKLAMA

    Nowy bat na pijanych kierowców od 14 marca. Zaczną tracić samochody. Jak zadziałają nowe przepisy?

    14 marca 2024 r. w życie wejdą nowe przepisy. W ich ramach pijany kierowca dostanie wyrok, grzywnę, a do tego straci prawo jazdy i... samochód. Tak, sądy będą mogły decydować o przepadku pojazdu. Czy to skuteczny bat?

    Po jakim czasie kasują się punkty karne w 2024 r.?

    Punkty karne stanowią skuteczny straszak na kierowców. Choć z czasem się przedawniają. Czy jednak wszyscy wiedzą po jakim czasie? W 2024 r. obowiązują na szczęście jednolite zasady kasowania punktów karnych.

    REKLAMA