REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzęgła podwójne

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zastosowanie w praktyce wynalezionego ponad pół wieku temu i opatentowanego sprzęgła podwójnego stanowi nie tylko wielki ukłon w kierunku ekonomii użytkowania pojazdu, ale także milowy krok w dziedzinie motoryzacji.

Sprzęgło podwójne składa się z dwóch koncentrycznie osadzonych sprzęgieł, jedno w drugim, z których każde „obsługuje” swój wałek sprzęgłowy. Wałki te są osadzone również koncentrycznie. Do jednego z nich są przypisane biegi nieparzyste, czyli, pierwszy, trzeci i piąty, do drugiego – parzyste. W ten sposób zostały wyeliminowane dokuczliwe szarpnięcia samochodu przy nieumiejętnej zmianie biegów podczas gwałtownego przyspieszania.

REKLAMA

REKLAMA

Zasada pracy sprzęgła podwójnego jest bardzo prosta. Każde z wchodzących w jego skład sprzęgieł działa dokładnie tak samo jak najprostsze sprzęgło jednotarczowe. Po naciśnięciu na pedał sprzęgła przez kierowcę przez ułamek sekundy układ sterujący sprzęgłami wyczekuje na decyzję kierowcy, którą rozpoznaje na podstawie kilku symptomów, takich jak obroty silnika w kontekście aktualnej prędkości oraz czynności poprzedzające wciśnięcie sprzęgła (czy samochód przyspieszał i z jaką dynamiką itp.), a także położenie dźwigni zmiany biegów. Kolejno następują w ciągu setnych części sekundy dwa wydarzenia: sprzęgło obsługujące aktualny bieg zaczyna proces wysprzęglania, jednocześnie sprzęgło planowanego biegu „zamyka się”. Tak więc gdy bieg niższy zostanie wyłączony, skrzynia biegów już ułamek sekundy wcześniej ma włączony bieg wyższy, który już zaczął pracować. Podobnie dzieje się w przypadku redukcji biegów.

Proces zmiany biegu jest tak szybki, że samochód, między innymi dzięki swojej bezwładności, nie zareaguje na to normalnym w takich okolicznościach szarpnięciem. Wygląda to tak, jakby przez pewien bardzo krótki odcinek czasu oba biegi pracowały równocześnie, co oczywiście nie jest prawdą.

Skrzynie biegów dostosowane do współpracy z podwójnymi sprzęgłami nazywane są zautomatyzowanymi lub zrobotyzowanymi. Oznacza się je symbolem BVR. Jest to skrót od francuskojęzycznej nazwy Boîte de Vitesses Robotisée. Nie jest to, wbrew informacjom, jakie można znaleźć w internecie, automatyczna skrzynia biegów. Jest to nadal skrzynia mechaniczna z usprawnieniami godnymi XXI wieku, choć wynalezionymi tuż przed II wojną światową.

REKLAMA

Podwójne sprzegło i skrzynia BVR w sposób znaczący wpływają na ekonomię jazdy. Z uwagi na to, iż nawet bardzo wprawny kierowca potrzebuje na zmianę biegu w zwykłej skrzyni biegów około 1 sekundy, zaś w BVR zmiana ta trwa poniżej pół sekundy i nie jest połączona z odłączeniem nawet na setną część sekundy napędu od kół, możliwa jest oszczędność paliwa dochodząca do kilku procent. Im większej liczby zmian biegów wymaga pokonanie danej trasy, tym większa jest oszczędność paliwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Sprzęgła. Zasada pracy, rodzaje, sposoby sterowania

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA