REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzęgła podwójne

REKLAMA

Zastosowanie w praktyce wynalezionego ponad pół wieku temu i opatentowanego sprzęgła podwójnego stanowi nie tylko wielki ukłon w kierunku ekonomii użytkowania pojazdu, ale także milowy krok w dziedzinie motoryzacji.

REKLAMA

Sprzęgło podwójne składa się z dwóch koncentrycznie osadzonych sprzęgieł, jedno w drugim, z których każde „obsługuje” swój wałek sprzęgłowy. Wałki te są osadzone również koncentrycznie. Do jednego z nich są przypisane biegi nieparzyste, czyli, pierwszy, trzeci i piąty, do drugiego – parzyste. W ten sposób zostały wyeliminowane dokuczliwe szarpnięcia samochodu przy nieumiejętnej zmianie biegów podczas gwałtownego przyspieszania.

REKLAMA

Zasada pracy sprzęgła podwójnego jest bardzo prosta. Każde z wchodzących w jego skład sprzęgieł działa dokładnie tak samo jak najprostsze sprzęgło jednotarczowe. Po naciśnięciu na pedał sprzęgła przez kierowcę przez ułamek sekundy układ sterujący sprzęgłami wyczekuje na decyzję kierowcy, którą rozpoznaje na podstawie kilku symptomów, takich jak obroty silnika w kontekście aktualnej prędkości oraz czynności poprzedzające wciśnięcie sprzęgła (czy samochód przyspieszał i z jaką dynamiką itp.), a także położenie dźwigni zmiany biegów. Kolejno następują w ciągu setnych części sekundy dwa wydarzenia: sprzęgło obsługujące aktualny bieg zaczyna proces wysprzęglania, jednocześnie sprzęgło planowanego biegu „zamyka się”. Tak więc gdy bieg niższy zostanie wyłączony, skrzynia biegów już ułamek sekundy wcześniej ma włączony bieg wyższy, który już zaczął pracować. Podobnie dzieje się w przypadku redukcji biegów.

Proces zmiany biegu jest tak szybki, że samochód, między innymi dzięki swojej bezwładności, nie zareaguje na to normalnym w takich okolicznościach szarpnięciem. Wygląda to tak, jakby przez pewien bardzo krótki odcinek czasu oba biegi pracowały równocześnie, co oczywiście nie jest prawdą.

REKLAMA

Skrzynie biegów dostosowane do współpracy z podwójnymi sprzęgłami nazywane są zautomatyzowanymi lub zrobotyzowanymi. Oznacza się je symbolem BVR. Jest to skrót od francuskojęzycznej nazwy Boîte de Vitesses Robotisée. Nie jest to, wbrew informacjom, jakie można znaleźć w internecie, automatyczna skrzynia biegów. Jest to nadal skrzynia mechaniczna z usprawnieniami godnymi XXI wieku, choć wynalezionymi tuż przed II wojną światową.

Podwójne sprzegło i skrzynia BVR w sposób znaczący wpływają na ekonomię jazdy. Z uwagi na to, iż nawet bardzo wprawny kierowca potrzebuje na zmianę biegu w zwykłej skrzyni biegów około 1 sekundy, zaś w BVR zmiana ta trwa poniżej pół sekundy i nie jest połączona z odłączeniem nawet na setną część sekundy napędu od kół, możliwa jest oszczędność paliwa dochodząca do kilku procent. Im większej liczby zmian biegów wymaga pokonanie danej trasy, tym większa jest oszczędność paliwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Sprzęgła. Zasada pracy, rodzaje, sposoby sterowania

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA