Paliwa – rodzaje, zastosowanie
REKLAMA
REKLAMA
Aby silnik spalinowy mógł pracować i dostarczać odpowiednią energię do kół pojazdu, musi być zasilany paliwem, jak każda bez wyjątku maszyna cieplna. W silnikach samochodowych stosuje się trzy rodzaje paliwa: benzynę, LPG (mieszankę propanu i butanu) oraz olej napędowy, nazywany popularnie ropą. Benzynę stosuje się wymiennie z LPG w silnikach o zapłonie iskrowym, przy czym jej zastępowanie gazem ma wyłącznie podłoże ekonomiczne. Stosowanie gazu do napędu silników spalinowych ma bardzo długą historię.
REKLAMA
Zobacz też: Dlaczego warto tankować do pełna?
Już w czasie drugiej wojny światowej były eksploatowane pojazdy na tzw. holzgas, których silniki były zasilane gazem, uzyskiwanym przez ogrzewanie drewna (głównie wiórów) w specjalnych wytwornicach. Po wojnie jeździły po naszych drogach niewielkie ciężarówki, które za kabiną kierowcy miały zamocowanych kilka sporych rozmiarów butli stalowych, wypełnionych palnym gazem pod dużym ciśnieniem. Potem na wiele lat zapomniano o gazie jako paliwie silnikowym i przypomniano sobie w dobie kryzysu paliwowego, kiedy ceny ropy naftowej gwałtownie wzrosły.
Zobacz też: Czy biopaliwa są bezpieczne dla silników? Czy tankowanie biopaliw pozwala oszczędzić pieniądze?
W silnikach o zapłonie samoczynnym stosuje się olej napędowy, który jest jedną z cięższych frakcji destylacji ropy naftowej. Nie ma on, w przeciwieństwie do benzyn silnikowych, żadnych dodatków, powodujących wzrost odporności na samozapłony, dzięki czemu może być stosowany w silnikach Diesla. Znacznie większe silniki o zapłonie samoczynnym, stosowane na statkach i okrętach, są zasilane jeszcze cięższym paliwem, znanym jako mazut. Ich zasada pracy jest identyczna, jak malutkich w porównaniu z nimi silników, napędzających samochody.
REKLAMA
REKLAMA