REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rodzaje sprzęgieł

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sprzęgło jest z definicji elementem maszyny, który ma za zadanie przekazać moment obrotowy z jednego wału na inny wał, np. z wału korbowego silnika na wałek sprzęgłowy w skrzyni biegów.

REKLAMA

Inna definicja sprzęgła mówi, że jest to urządzenie, które ma za zadanie połączyć trwale lub rozłącznie dwa niezależne, mniej osiowo osadzone wały, z których każdy może się obracać. Jeden z tych wałów musi być wałem czynnym (napędowym), drugi – biernym (odbierającym energię, czyli napędzanym). W niektórych nielicznych wypadkach wały te mogą pracować wymiennie, to znaczy wał napędowy może stać się wałem biernym i odwrotnie.

REKLAMA

W technice motoryzacyjnej stosuje się sprzęgła o działaniu jednokierunkowym. Oznacza to że wał czynny nigdy nie jest wałem biernym. Wyjątek stanowi sprzęgło pomiędzy silnikiem i skrzynią biegów, które niekiedy przekazuje napęd ze skrzyni biegów na wał korbowy silnika. Taki unikalny przypadek ma miejsce podczas uruchamiania samochodu „na pych”. Także w niektórych motocyklach podczas rozruchu napęd jest przekazywany ze skrzyni biegów przez sprzęgło na wał korbowy silnika. Są to motocykle z rozrusznikiem nożnym, tzw. kopniakiem.

Każde sprzęgło składa się z członu czynnego, zainstalowanego najczęściej na stałe na wale napędzającym i członu biernego, współpracującego z wałem napędzanym, oraz z elementów, łączących te człony stale lub w czasie pracy.

REKLAMA

Sprzęgła dzielą się na dwa podstawowe rodzaje: poślizgowe (zwykle rozłączne) i bezpoślizgowe, czyli sztywne i kompensacyjne. W technice motoryzacyjnej mają zastosowanie głównie sprzęgła rozłączne, przede wszystkim poślizgowe, choć czasem stosuje się także sprzęgła kłowe, zaliczane do sztywnych. W budowie maszyn mają zastosowanie także inne rodzaje sprzęgieł. Jest ich kilkadziesiąt rodzajów. Nie będziemy się nimi zajmowali.

Najważniejszym ze sprzęgieł samochodowych jest to, które przekazuje napęd z silnika do skrzyni biegów. Jest to typowe sprzęgło poślizgowe, dzięki czemu jest możliwe płynne wyrównywanie obrotów wału korbowego i wałka sprzęgłowego. Tego rodzaju sprzęgła są jednotarczowe i wielotarczowe, zdarzają się także sprzęgła podwójne. W samochodach powszechnie stosuje się sprzęgła suche, zaś sprzęgła mokre, często wielotarczowe, znalazły zastosowanie w zespołach napędowych motocykli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ze względu na sposób sterowania sprzęgła mogą być samoczynne i sterowane z zewnątrz. Obecnie rzadko są stosowane, niegdyś popularne, sprzęgła jednokierunkowe, wałeczkowe (rolkowe), zwane popularnie wolnym kołem. Włączały się one dopiero powyżej określonej różnicy w prędkości obrotowej wału czynnego i wału biernego, przy czym większą prędkość obrotową musiał mieć wał napędzający. Gdy prędkość wału napędzanego była nawet minimalnie większa, niż wału napędzającego, następowało samoczynne rozłączenie takiego sprzęgła.

Zobacz też: Sprzęgła. Zasada pracy, rodzaje, sposoby sterowania

W samochodach stosuje się także sprzęgła elektromagnetyczne, niemal wyłącznie do przenoszenia małych momentów obrotowych, takich jak w przypadku wentylatorów chłodnicy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów

Jak informuje resort, jeszcze w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Ma ona na celu całkowitą rewolucję w opłatach za badania techniczne samochodów i innych pojazdów.

REKLAMA