REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opel Mokka z napędem 4x4 - działanie systemu

Subskrybuj nas na Youtube
Opel Mokka
Opel Mokka
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Działanie napędu 4x4 różni się nie tylko w zależności od marki samochodu ale i od modelu. Opel Mokka na tle większej Insigni został wyposażony w nieco prostszy układ przeniesienia napędu. Oto jak działa system tego miejskiego SUV-a.

Opel - system napędu 4x4

W Oplach system napędu na wszystkie koła jest wyposażony w elektroniczne sprzęgło wielotarczowe zamontowane w obudowie mechanizmu różnicowego tylnej osi. Tarcze sprzęgła obracają się w kąpieli olejowej, a czas reakcji modułu sterującego płynną regulacją siły blokującej jest liczony w milisekundach. Takie rozwiązanie umożliwiło inżynierom Opla swobodne dostosowanie strategii sterowania mechanizmem pod kątem optymalnej charakterystyki napędu na wszystkie koła do wymagań różnych modeli, nawet jeżeli zastosowano w nich podobne podzespoły mechaniczne.

REKLAMA

Inne auta, inne systemy

Oprócz technicznych podobieństw elektronicznie sterowanego sprzęgła wielotarczowego napędy na wszystkie koła w modelach Mokka, Insignia Country Tourer i Insignia OPC łączą także wspólne rozwiązania w zakresie komunikacji z innymi podzespołami pojazdu poprzez magistralę CAN. Poszczególne moduły sterujące nieustannie wymieniają się danymi z wielu czujników. System napędu na wszystkie koła w Oplu korzysta z tych samych czujników dynamiki jazdy, które dostarczają informacji systemom ABS i ESP. W strategii sterowania napędem na wszystkie koła uwzględniane są dane o przyspieszeniu bocznym i wzdłużnym, kącie obrotu kierownicy i prędkości obrotowej kół. System rejestruje także inne warunki jazdy.

Zobacz też: Jak działa Haldex 5?

REKLAMA

Sieć połączeń z innymi podzespołami i płynne sterowanie rozdzielaniem mocy, odbywającym się praktycznie bez zwłoki, sprawiają, że system napędu na wszystkie koła Opla może zapobiegać niebezpiecznym sytuacjom. Na przykład reaguje on natychmiast na obroty kierownicą i stopień wykorzystania dostępnej mocy silnika ustalany na podstawie danych z czujnika otwarcia przepustnicy, nie dopuszczając do poślizgu kół lub utraty stabilności przez pojazd. W uproszczeniu — inteligentny system napędu na wszystkie koła Opla można porównać do działającego w odwróconym trybie ESP: elektroniczny program stabilizujący interweniuje poprzez układ hamulcowy w krytycznych sytuacjach, pomagając utrzymać tor jazdy samochodu, natomiast elektronicznie sterowany napęd na wszystkie koła zapewnia „prewencyjną” stabilizację pojazdu, jeszcze zanim dojdzie to krytycznej sytuacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Różnice pomiędzy systemami napędu na wszystkie koła w Oplu Mokka, Insignii Country Tourer i Insignii OPC wynikają z różnych celów zgodnych ze specyficznymi wymaganiami stawianymi poszczególnym modelom:

Napęd na wszystkie koła w Oplu Mokka

Przy opracowywaniu napędu na wszystkie koła na potrzeby Opla Mokka priorytetem była dbałość o środowisko naturalne. Nie jest zatem zaskoczeniem, że subkompaktowy SUV marki Opel wyznacza standardy w swojej klasie pod względem niskiego zużycia paliwa i emisji CO2. Cel ten został osiągnięty dzięki odpowiedniemu ustawieniu parametrów napędu na wszystkie koła. System w modelu Mokka może płynnie rozdzielać moc między przednią i tylną oś w przedziale od 100:0 do 50:50, przy czym w codziennej zwykłej jeździe wykorzystywany jest tylko oszczędny napęd przedni. Taka konstrukcja umożliwiła inżynierom zaprojektowanie bardzo lekkich podzespołów niezbędnych do działania napędu na wszystkie koła. Kompletny system napędu na wszystkie koła wraz ze wszystkimi komponentami osi, napędu i skrzyni biegów waży niespełna 65 kilogramów. Napęd na wszystkie koła jest aktywny w stojącym pojeździe, aby Opel Mokka mógł ruszyć z miejsca bez utraty przyczepności kół. Jest on także włączany w ułamku sekundy, w sposób niezauważalny dla kierowcy, z chwilą wciśnięcia pedału sprzęgła. W czasie jazdy cała moc jest kierowana na koła przednie, natomiast napęd na wszystkie koła jest załączany dopiero wtedy, kiedy wymagają tego warunki jazdy. Podobnie jak w większości pojazdów sportowo-użytkowych, napęd na wszystkie koła Mokki jest wspomagany systemem ułatwiającym ruszanie na pochyłościach (HSA) i systemem kontroli zjazdu ze wzniesienia (HDC). Elektroniczny układ kontroli trakcji przejmuje także funkcję blokady mechanizmu różnicowego poprzez automatyczną interwencję w działanie układu hamulcowego.

Źródło: materiały prasowe Opel

Opel Mokka
Kamil Fraszkiewicz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA