Sprzęgło wielotarczowe
REKLAMA
REKLAMA
Tarcze cierne sprzęgła wielotarczowego są podobne do tarcz sprzęgła jednotarczowego. Aby jego moment obrotowy mógł być przeniesiony do skrzyni biegów, pomiędzy nimi znajdują się pośrednie tarcze stalowe, połączone z obudową sprzęgła i razem z nią się obracające. Z chwilą gdy wszystkie tarcze takiego sprzęgła zostaną ze sobą ściśnięte przez docisk sprzęgła, który nie różni się zbytnio od docisku sprzęgła jednotarczowego, i następnie dociśnięte do koła zamachowego, tarcze cierne połączone z wałkiem sprzęgłowym zaczną się obracać. W ten sposób obroty koła zamachowego zostają przeniesione przez wałek sprzęgłowy na wewnętrzne mechanizmy skrzyni biegów. Gdy nacisk na tarcze, wywoływany przez docisk sprzęgła, zostanie zmniejszony, tarcze odsuną się od siebie i nastąpi wysprzęglenie – silnik zostanie odłączony od skrzyni biegów.
REKLAMA
Zaletą sprzęgła wielotarczowego jest zdolność do przenoszenia większych obciążeń z uwagi na rozłożenie się ciepłą, powstającego w sprzęgle, na wiele tarcz. Dzięki temu są one stosowane w samochodach ciężarowych oraz w niektórych osobowych z silnikami o dużych nadwyżkach mocy. Trwałość takiego sprzęgła jest wielokrotnie większa, niż sprzęgła jednotarczowego i może osiągnąć nawet milion kilometrów. Inną, nie mniej ważną zaletą jest znacznie większa elastyczność, niż sprzęgieł jednotarczowych, co rzutuje na komfort jazdy. Ponieważ sprzęgła tego rodzaju umożliwiają niezwykle płynne ruszanie i zmiany biegów bez szarpnięć, są chętnie stosowane w blokach napędowych autobusów. Ich zalety są okupione wyższą ceną, a także trudnościami związanymi z serwisem, ponieważ dla poprawnej pracy wszystkie czynności i późniejsze regulacje muszą być wykonane z należytą starannością i bardzo precyzyjnie. W przeciwnym wypadku tarcze sprzęgła będą pracowały nierówno, nierównomierne będzie ich zużycie, a na dodatek może zostać zaprzepaszczona jedna z głównych zalet, czyli możliwość płynnego ruszania.
Sprzęgła wielotarczowe są produkowane w dwóch wersjach: jako suche i jako mokre. Sprzęgła mokre są zanurzone w oleju; często jest to ten sam olej, którym jest napełniona skrzynia biegów. Są one stosowane najczęściej w motocyklach, ale także w mniejszych samochodach osobowych i w niektórych ciężarówkach.
Zobacz też: Sprzęgło
REKLAMA
REKLAMA