REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzęgła automatyczne i półautomatyczne

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Z uwagi na rodzaj sterowania sprzęgła dzielą się na sterowane z zewnątrz i samoczynne. W grupie sprzęgieł samoczynnych wyróżnia się kilka podgrup, z których w technice samochodowej mają znaczenie dwie: sprzęgła automatyczne i półautomatyczne.

REKLAMA

Sprzęgła automatyczne działają samoczynnie, a więc są całkowicie niezależne od woli kierującego pojazdem. Ogólnie dzielą się one na sterowane siłą bezwładności i sterowane kierunkiem napędu. Sprzęgła sterowane siłą bezwładności są w samochodowych blokach napędowych zawsze sprzęgłami ciernymi. Składają się z bębna, który jest na stałe osadzony na wale biernym (w tym wypadku na wale sprzęgłowym) oraz kilku szczęk, niemal identycznych jak w hamulcach bębnowych, które są osadzone jednym końcem na wale napędzającym, zwykle na specjalnej, połączonej z nim tarczy lub wprost na kole zamachowym. Szczęki te mogą rozchylać się pod wpływem siły odśrodkowej, dzięki czemu ich nakładki cierne są dociskane do cylindrycznej części bębna. Przy pewnej prędkości obrotowej siła ta jest dostatecznie duża, aby wytworzyć na tyle duże tarcie, że bęben zaczyna się obracać, przenosząc obroty na skrzynię biegów. Im większa prędkość obrotowa, tym większa siła docisku szczęk, a tym samym ich okładzin ciernych do bębna.

REKLAMA

Sprzęgła sterowane kierunkiem napędu stosowane były w skrzyniach biegów mniejszych silników, zwykle dwusuwowych. Były to popularne „wolne koła”, które automatycznie odłączały silnik od skrzyni biegów, a tym samym od kół, jeżeli jego prędkość obrotowa spadła poniżej określonej granicy. Sprzęgło takie uniemożliwiało uruchomienie silnika „na pych”, dlatego wyposażano je w mechanizm, pozwalający na całkowite jego zablokowanie. Wówczas jednym sprzęgłem na drodze między kołami a silnikiem było normalne tarczowe sprzęgło cierne.

W samochodach z automatycznymi i półautomatycznymi skrzyniami biegów stosuje się automatyczne sprzęgła hydrokinetyczne. Ich działanie nie polega na wykorzystaniu tarcia między elementami części czynnej i części biernej, lecz na odpowiednio ukierunkowanym przepływie specjalnego oleju miedzy nimi, zamkniętymi w szczelnej obudowie. Przepływ ten jest wymuszany przez pompę wirnikową, napędzaną przez wał korbowy silnika, i napędza on turbinę o specjalnym kształcie łopatek, osadzoną na wałku zdawczym (napędzanym). Strumień oleju jest odpowiednio ukierunkowany przez specjalną kierownicę. Uderzając pod ciśnieniem w łopatki turbiny powoduje on wprawienie jej w ruch obrotowy. Sprzęgła takie mogą przenosić duże momenty obrotowe niemal bez wydzielania się ciepła, które występuje często w nadmiarze w sprzęgłach ciernych, powodując „spalanie” ich okładzin.

Zobacz też: Sprzęgła. Zasada pracy, rodzaje, sposoby sterowania

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA