REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Restauracja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak eliminować zakłócenia elektromagnetyczne w pojazdach zabytkowych?

Wiele zabytkowych pojazdów pochodzi z czasów, kiedy nie przywiązywano większej uwagi do jakości odbioru programu radiowego, wychodząc z założenia, że słuchacz powinien być zadowolony, iż w ogóle coś słyszy z głośnika.

Jak odkryć wycieki paliwa, olejów i innych płynów eksploatacyjnych i odnaleźć ich przyczyny?

Istnieje prosty i bardzo skuteczny sposób na stwierdzenie wycieków różnych płynów z urządzeń samochodowych i wstępne zlokalizowanie miejsca ich powstawania. Jest nim ustawienie samochodu na rozłożonych na podłodze lub jezdni arkuszach papieru, w ostateczności na starych gazetach.

Silniki dwusuwowe: konstrukcja, zasada działania, historia

Choć konstrukcyjnie są bardzo proste, silniki dwusuwowe powstały znacznie później, niż pierwsze samochody. Powód ich powstania był bardzo prozaiczny: do różnych urządzeń potrzebny był silnik łatwy w obsłudze i tani, a przy tym lekki, aby można go było zastosować wszędzie tam, gdzie zachodziła konieczność ograniczenia masy urządzenia napędzającego.

Jak usuwać poważne usterki w układzie hamulcowym pojazdów zabytkowych?

Układ hamulcowy pojazdu należy, obok kierowniczego, do najbardziej odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Dlatego należy jak najszybciej usuwać zauważone usterki, nawet najdrobniejsze, a także wymieniać w porę klocki lub szczęki hamulcowe oraz sprawdzać przynajmniej raz na rok stan przewodów hamulcowych, zwłaszcza elastycznych.

REKLAMA

Jak zaadaptować niektóre części od współczesnych pojazdów do aut zabytkowych?

Trudności w zdobyciu oryginalnych części do pojazdów zabytkowych powodują, że właściciele oldtimerów muszą wykazywać się iście detektywistycznymi talentami w ich zdobywaniu i nie mniej mistrzowskimi talentami wynalazczymi, pozwalającymi znajdujące się w sprzedaży części i podzespoły tak przerabiać, aby mogły być użyte zamiast części oryginalnych.

Jak naprawiać i eksploatować auto zabytkowe?

Prace przy pojazdach zabytkowych są ze swojej natury inne, niż prace przy współcześnie produkowanych samochodach i motocyklach. Przyczyną są inne, często dziś nie spotykane rozwiązania konstrukcyjne i technologiczne.

Skąd brać części zamienne do pojazdów zabytkowych?

Polska jest jednym z nielicznych krajów z nierozwiązywalnym problemem części zamiennych do pojazdów. Kiedyś brakowało ich do aktualnie produkowanych, dziś – do zabytkowych oldtimerów.

Jak oczyścić układ paliwowy z osadów, rdzy i innych zanieczyszczeń?

W starych, długo nie eksploatowanych oldtimerach najwięcej snu z oczu użytkowników spędzają drobne i niespodziewanie pojawiające się usterki, chwilowo utrudniające lub uniemożliwiające jazdę. Najczęstszą jest stałe zanieczyszczanie się dysz w gaźnikach i filtrów paliwa. Oto jak go oczyścić w aucie zabytkowym.

REKLAMA

Jak zbadać cewkę zapłonową w aucie zabytkowym?

Cewka zapłonowa należy do najważniejszych elementów osprzętu silnika, nie tylko w aucie zabytkowym. Od poprawności jej pracy zależy zarówno łatwość rozruchu silnika zimnego ja i jego praca w normalnych warunkach eksploatacyjnych, co wiąże się także z ekonomią użytkowania naszego oldtimera.

Jak działa cewka zapłonowa i jak ją prawidłowo podłączyć?

Typowa cewka zapłonowa jest autotransformatorem z wydzielonym fragmentem uzwojenia, wykonanym znacznie grubszym drutem nawojowym, niż reszta. Uzwojenie to jest niskonapięciowe, czyli to, które podłącza się do aparatu zapłonowego, a ściślej – do styków przerywacza lub odpowiednich wyprowadzeń modułu elektronicznego.

Jak zdiagnozować uszkodzenie rozrusznika bez wymontowywania z pojazdu?

Bez rozrusznika można jeździć, choć jest to dość kłopotliwe i mało przyjemne. Dlatego warto wykryć jego usterki i w miarę możliwości je usunąć. Oto jak to zrobić w aucie zabytkowym, z prostą instalacją rozruchową.

Jak naprawić wyłącznik elektromagnetyczny rozrusznika?

Elektromagnetyczny wyłącznik rozrusznika jest przede wszystkim przekaźnikiem o bardzo dużej obciążalności styków, oraz elektromagnesem, który steruje ruchami posuwisto-zwrotnymi zębnika, przenoszącego napęd z rozrusznika na wieniec zębaty koła zamachowego i przez nie na wał korbowy silnika.

Jak zdiagnozować złą pracę prądnicy prądu stałego?

Wadliwej pracy prądnicy prądu stałego towarzyszą typowe, łatwe do rozpoznania objawy. Oto wykaz wszystkich objawów złej pracy prądnicy prądu stałego, łącznie z opisami uszkodzeń, które są z nimi związane.

Jak obsługiwać elektromechaniczny regulator napięcia prądnicy prądu stałego?

Prądnice prądu stałego, jakie stosowano w samochodach w czasach, gdy alternatory były nieznane lub zbyt drogie dla aut popularnych, wymagały dodatkowego osprzętu, jakim był regulator napięcia, różniący się znacznie od regulatorów, używanych z alternatorami.

Jak zbadać diody alternatora?

W niektórych, na szczęście nielicznych przypadkach zbadanie diod alternatora omomierzem lub próbnikiem żarówkowym nie jest możliwe. Wówczas trzeba je zbadać pod normalnym obciążeniem.

Jak zdiagnozować przyczynę złej pracy układu zapłonowego starego typu (bez elementów elektronicznych)?

Układy zapłonowe, przed zastosowaniem w nich zdobyczy przemysłu elektronicznego, składały się z kilku zaledwie elementów. Dzięki temu ich naprawa była bardzo szybka i nieskomplikowana. Polegała głównie na wymianie uszkodzonych części na nowe.

Jak zdiagnozować przyczynę uzyskiwania niepełnej mocy z prądnicy prądu stałego?

Po stwierdzeniu, że przyczyna słabego ładowania akumulatora lub zupełny jego brak leży po stronie prądnicy, należy odszukać i usunąć występujące w niej usterki.

Jak zdiagnozować przyczynę niepełnej mocy, uzyskiwanej z alternatora?

Po stwierdzeniu, że alternator nie wytwarza pełnej mocy, zgodnej z jego danymi technicznymi (zwykle jest to co najmniej 40 A, czyli około 500 W), należy znaleźć i usunąć przyczynę niedomagania.

Jak zbadać cewki twornika prądnicy prądu stałego na przebicia izolacji i zwarte zwoje?

W domowych warunkach zbadanie cewek twornika pod kątem zwartych zwojów, czyli zwarć międzyzwojowych nie jest proste, ale możliwe do wykonania.

Jak zbadać cewki stojana prądnicy na ewentualność istnienia zwartych zwojów?

Zwarte zwoje w uzwojeniach transformatorów, silników elektrycznych i prądnic są prawdziwą zmorą ich użytkowników i serwisantów. Tymczasem istnieją proste metody na ich wykrycie.

Jak sprawdzić maksymalną moc, możliwą do uzyskania z alternatora?

Alternatory, choć o wiele bardziej niezawodne od prądnic, też czasem ulegają awariom. Większość z nich wynika z naturalnego zużycia części takich jak węglowe szczotki albo łożyska.

Jak sprawdzić maksymalną moc, możliwą do uzyskania z prądnicy prądu stałego?

Prądnice samochodowe są zespołami, odpowiedzialnymi za dostarczenie do instalacji elektrycznej pojazdu odpowiedniej ilości energii, zdolnej do zasilenia wszystkich odbiorników i doładowywania akumulatora.

Jak znaleźć przyczyny złej współpracy akumulatora z instalacją elektryczną pojazdu zabytkowego?

Nawet najlepszy akumulator, wyprodukowany przez renomowaną firmę, nie zapewni dostatecznie łatwego rozruchu silnika, jeżeli nie będzie on dobrze współpracował z instalacją elektryczną pojazdu.

Jakie są rodzaje instalacji elektrycznych w autach zabytkowych?

Konstruktorzy samochodów od chwili stworzenia pierwszego pojazdu, napędzanego bezpośrednio energią cieplną bez zamiany jej na parę wodną aż do ostatnich czasów stosowali w tworzonych przez siebie konstrukcjach przeróżne rozwiązania techniczne.

Jak sprawdzić jakość styków w urządzeniach elektrycznych, takich jak układ zapłonowy, przekaźniki, elektromechaniczny regulator napięcia itp.?

W instalacji samochodowej występują duże natężenia płynącego prądu. Wynika stąd konieczność należytej dbałości o styki i połączenia. W przeciwnym wypadku będą się one nagrzewały i z czasem ulegną całkowitemu utlenieniu.

Jak wymieniać szczęki hamulcowe?

Aby samodzielnie wymienić szczęki hamulcowe należy dysponować odpowiednim zestawem narządzi i podstawową wiedzą o działaniu hamulców bębnowych i urządzeń regulacyjnych, jakie się w nich znajdują.

Jak znaleźć przerwy lub uszkodzenia izolacji w instalacji elektrycznej pojazdów?

Instalacja samochodowa składa się z dziesiątków metrów przewodów elektrycznych, poukładanych w różnej grubości wiązki. Igielitowa izolacja tych przewodów z czasem twardnieje i pęka, zwykle w miejscach załamań. Pęknięcie takie często owocuje zerwaniem cienkich, miedzianych drucików znajdujących się wewnątrz tej izolacji.

Jak wymieniać przewody hamulcowe?

Prace przy układzie hamulcowym, a zwłaszcza związane z wymianą i dorabianiem ważnych elementów, wymagają sporej wiedzy i doświadczenia oraz bardzo dużej staranności.

Jak wymontować i naprawić rozrusznik? – część mechaniczna

Wymontowanie uszkodzonego rozrusznika z samochodu nie jest trudne, choć wiąże się ze sporym ryzykiem w przypadku popełnienia błędu. Niewłaściwa kolejność wykonywanych czynności może doprowadzić do pożaru auta.

Jak ustawić zbieżność kół bez specjalistycznych przyrządów?

Aby układ kierowniczy pracował poprawnie oraz aby do minimum zmniejszyć zużycie opon przednich kół pojazdu, muszą być one wzajemnie ustawione w odpowiedni sposób. Najważniejsze jest ustawienie ich położenia w płaszczyźnie poziomej. Podpowiadamy, jak ustawić zbieżność kół.

Jak wymieniać końcówki drążków kierowniczych?

W końcówkach drążków kierowniczych, zwanych czasem „jabłkami” z uwagi na ich kształt, po pewnym okresie użytkowania pojawiają się, a potem dość szybko powiększają naturalne luzy, utrudniające utrzymanie prostolinijnego toru jazdy.

Jak wymienić przeguby napędowe w półosiach i w wale napędowym?

Przeguby napędowe na półosiach i wale napędowym, jeżeli są odpowiednio i w porę smarowane, wytrzymują bardzo długo i ich wymianę przeprowadza się raz na kilkaset tysięcy kilometrów. Kiedy już pojawią się w nich luzy, powodujące hałaśliwą pracę lub szarpanie podczas ruszania.

Jak naprawić zawieszenie przednich kół w aucie zabytkowym?

Stan, w jakim znajduje się zawieszenie przednich kół pojazdu zabytkowego ma istotne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Dlatego wszystkie zauważone usterki należy jak najszybciej usunąć.

Jak rozpoznać nadmierne zużycie tłoków i cylindrów w silniku?

Oto jak rozpoznać nadmierne zużycie tłoków i cylindrów w silniku.

Cięgło zacięło się w pancerzu. Co zrobić?

Blokowanie się cięgieł jest spowodowane dwiema przyczynami: korozją i przecieraniem się drutów w lince, stanowiącej owo cięgło.

Jak zlikwidować przeciekanie zaworu igłowego w gaźniku?

Przeciekanie zaworu igłowego może skończyć się zalaniem gaźnika i unieruchomić silnik. O tym, co należy wtedy zrobić, powinien wiedzieć każdy posiadacz motocykla lub auta z gaźnikiem opadowym.

Jak naprawić przeponową pompę paliwa?

Pompy paliwa nie należą do najtrwalszych elementów. Najczęściej powodem usterki jest w przypadku przeponowej pompy paliwa gumowa przepona, którą należy wymienić. Rzadziej awarii ulegają zaworki.

Przeciekanie zaworu igłowego w gaźniku. Co zrobić?

Przeciekanie zaworu igłowego może skończyć się zalaniem gaźnika i unieruchomieniem silnika. O tym, co możemy wtedy zrobić powinien wiedzieć każdy posiadacz motocykla lub auta z gaźnikiem opadowym.

REKLAMA