REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak oczyścić układ paliwowy z osadów, rdzy i innych zanieczyszczeń?

Jakubowski Ryszard
Jak oczyścić układ paliwowy z osadów, rdzy i innych zanieczyszczeń? Fot. Fotolia
Jak oczyścić układ paliwowy z osadów, rdzy i innych zanieczyszczeń? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W starych, długo nie eksploatowanych oldtimerach najwięcej snu z oczu użytkowników spędzają drobne i niespodziewanie pojawiające się usterki, chwilowo utrudniające lub uniemożliwiające jazdę. Najczęstszą jest stałe zanieczyszczanie się dysz w gaźnikach i filtrów paliwa. Oto jak go oczyścić w aucie zabytkowym.

Przyczyną tego zjawiska są drobinki, pochodzące z różnych osadów, jakie latami gromadziły się wewnątrz zbiornika paliwa oldtimera. W czasie, gdy pozostawał on pusty, mogły w jego wnętrzu pojawić się także ogniska korozji lub nawet jego ścianki w całości pokryły się nalotem tlenków metalu, z którego go wykonano. Dlatego przed pierwszym uruchomieniem silnika długo nie używanego pojazdu należy starannie oczyścić cały układ paliwowy i wymienić filtry paliwa na nowe.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak wymieniać okładziny cierne tarczy sprzęgła?

Czyszczenie układu trzeba zacząć od zbiornika paliwa. Po jego wymontowaniu z samochodu ostrożnie wyjąć wszystkie znajdujące się w nim akcesoria. Elementy gumowe, zwłaszcza uszczelniające, w zasadzie podlegają wymianie, podobnie jak inne uszczelki. Z braku oryginalnych, można samodzielnie dorobić nowe, pamiętając zawsze o tym, że muszą być wykonane z materiału, odpornego na działanie benzyny i olejów.

Czyszczenie wnętrza zbiornika auta zabytkowego można wykonać dość skutecznie przy pomocy silnego strumienia gorącej wody z dodatkiem detergentów. Przedtem warto oczyścić jego wnętrze mechanicznie. Zabieg ten, przeprowadzony w domowych warunkach wymaga wrzucenia do jego wnętrza garści średniej wielkości śrub i nakrętek (oczyszczonych z piasku i innych zanieczyszczeń) lub drobnych kamyków. Wrzucone przedmioty trzeba przedtem policzyć, aby potem nie pozostawić żadnego we wnętrzu. Następnie, po zatkaniu wszystkich otworów należy potrząsać zbiornikiem przez co najmniej kilka minut, obracając go we wszystkich płaszczyznach.

REKLAMA

Po wysypaniu z niego i policzeniu przedmiotów, należy jego wnętrze starannie umyć gorącą wodą z dodatkiem detergentów i po kilkukrotnym wypłukaniu osuszyć w ciepłym, najlepiej nasłonecznionym miejscu, otworami ku dołowi, aby woda wyciekła przed ostatecznym wysuszeniem. Podczas montażu do uszczelek nie używać silikonu, który nie jest odporny na działanie produktów ropopochodnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak kupić używane auto? – sprawdzenie karoserii

Przewody paliwowe można oczyścić przedmuchując je sprężonym powietrzem (konieczny kompresor!) po zdjęciu ich z filtrów. Uszkodzone lub podejrzane wymienić na nowe. Najważniejszy jest przewód pomiędzy pompą paliwa i gaźnikiem, dlatego warto go wymienić bez względu na stan, w jakim się znajduje.

Po oczyszczeniu i ewentualnej wymianie filtrów paliwa starannie zmontować układ paliwowy i pozakładać na przewody oraz docisnąć obejmy wszędzie, gdzie to konieczne. Aby utrudnić przedostawanie się do gaźnika cząstek metalu, jakie mogą, mimo starannego czyszczenia, znaleźć się w paliwie, można do jednego z przewodów paliwowych przed pompą paliwa przymocować na stałe (obejmą zaciskową) niewielki magnes, np. wyjęty ze starego telewizora z obudowy cewek odchylających przy kineskopie.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

REKLAMA

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA