REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wymontować i naprawić rozrusznik? – część mechaniczna

Jakubowski Ryszard
Najważniejszą czynnością, poprzedzającą wymontowanie rozrusznika jest zdjęcie tej klemy z akumulatora, która jest połączona z masą pojazdu fot. Chevrolet
Najważniejszą czynnością, poprzedzającą wymontowanie rozrusznika jest zdjęcie tej klemy z akumulatora, która jest połączona z masą pojazdu fot. Chevrolet

REKLAMA

REKLAMA

Wymontowanie uszkodzonego rozrusznika z samochodu nie jest trudne, choć wiąże się ze sporym ryzykiem w przypadku popełnienia błędu. Niewłaściwa kolejność wykonywanych czynności może doprowadzić do pożaru auta.

Najważniejszą czynnością, poprzedzającą wymontowanie rozrusznika jest zdjęcie tej klemy z akumulatora, która jest połączona z masą pojazdu. W ogromnej większości przypadków jest to klema ujemna, ale są wśród zabytkowych aut pojazdy z dodatnim biegunem na masie. W razie wątpliwości należy zdjąć obie klemy z akumulatora, dbając aby przy luzowaniu śrub, które je zaciskają, nie dotknąć narzędziem do żadnego metalowego elementu pojazdu.

REKLAMA

REKLAMA

Kolejną czynnością jest odłączenie przewodów od wyłącznika elektromagnetycznego rozrusznika. Najlepiej zacząć od najcieńszego z nich, podłączonego do uzwojenia elektromagnesu. Bywa, że po odłączeniu od zacisków elektromagnesu zapomina się o tym mało okazałym przewodzie i przy wyjmowaniu rozrusznika zrywa się go. Odłączając przewody rozruchowe i zasilające od zacisków – śrub na bakelitowej części elektromagnesu należy odłożyć do osobnego pudełka wszystkie zdejmowane nakrętki i podkładki, o ile nie są one skorodowane lub nadpalone. Elementy te, jeżeli są oryginalne, są najczęściej pokrywane specjalnymi powłokami lub są wykonywane ze specjalnych stopów i zastąpienie ich zwykłymi nie jest wskazane.

Zobacz też: Jak i kiedy wymieniać łożyska w prądnicach i alternatorach? 

Po wymontowaniu rozrusznika można go rozebrać, pamiętając, aby przedtem zdjąć sprężyny ze szczotek i wyjąć je ze szczotkotrzymaczy. Najczęstszym awariom ulegają w rozruszniku elementy ruchome, służące do przenoszenia napędu za pośrednictwem zębnika na koło zamachowe i do automatycznego rozłączania wirnika rozrusznika od koła zamachowego w chwili, gdy silnik zacznie pracować. Elementy te, zwłaszcza sprzęgło jednokierunkowe sprężone z zębnikiem, nie są naprawialne. Uszkodzone trzeba zastąpić pełnosprawnymi. Można jedynie bardzo ostrożnie, za pomocą wąskiej tarczy szlifierskiej usunąć ewentualne zadziory, jakie czasem powstają na czołach zębów zębnika, pamiętając o tym, ze zęby te muszą mieć odpowiednio ukształtowane czoła, aby mogły łatwo wsuwać się pomiędzy zęby wieńca zębatego koła zamachowego.

REKLAMA

Zobacz też: Co zrobić po awarii termostatu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Często zachodzi potrzeba wymiany tulejek łożyskujących wirnik rozrusznika. Nie można ich zastąpić łożyskami, chyba że konstrukcja rozrusznika od razu zakłada używanie łożysk, co jest rzadkością. Zużyte tulejki można zastąpić jedynie oryginalnymi lub identycznymi, ale pochodzącymi z oryginalnego kompletu naprawczego innego rozrusznika. Są one wykonywane ze specjalnego stopu w oparciu o specjalną technologię, nadającą im strukturę gąbczastą, dzięki czemu smar może w nie wnikać i pozostawać bardzo długo, co w praktyce czyni rozrusznik elementem całkowicie bezobsługowym.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA