REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Cięgło zacięło się w pancerzu. Co zrobić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Blokowanie się cięgieł jest spowodowane dwiema przyczynami: korozją i przecieraniem się drutów w lince, stanowiącej owo cięgło. fot. Newspress
Blokowanie się cięgieł jest spowodowane dwiema przyczynami: korozją i przecieraniem się drutów w lince, stanowiącej owo cięgło. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Blokowanie się cięgieł jest spowodowane dwiema przyczynami: korozją i przecieraniem się drutów w lince, stanowiącej owo cięgło.

Gdy przetrze się jeden drut, wówczas cięgło nadal pracuje, choć z wyczuwalnym oporem, czasem lekko się zacina. Kilka przetartych drutów może na trwałe unieruchomić je wewnątrz pancerza. Tak dzieje się często z linkami hamulca ręcznego oraz z linką sprzęgła w samochodach, gdzie nie jest ono sterowane układem hydraulicznym.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak przygotować się do prac przy samochodzie?

Aby stwierdzić, czy linka zacina się w pancerzu z powodu przetartych drutów czy w wyniku korozji trzeba spróbować rozruszać ją, ciągnąc mocno albo za nią, albo za pancerz. Najlepiej to zrobić po uwolnieniu jej jednego końca. Jeżeli linka w pancerzu przesunie się, a opór, jaki będzie przy tym stawiała, przypomina ciągnięcie twardego przedmiotu po drobnej tarce, będzie to dowód, iż nastąpiło przetarcie drutów i całe cięgło trzeba wymienić. Tylko w nielicznych przypadkach wymienia się sam wkład, czyli linkę lub drut, pozostawiając stary pancerz. Często widoczne są przetarcia linki na zewnątrz, kiedy wystąpią w miejscu, gdzie linka opuszcza pancerz lub pracuje poza nim.

Zobacz również: Jakie są podstawowe zasady BHP przy naprawach samochodów?

REKLAMA

Jeżeli opór, z jakim przesuwa się linka lub drut w pancerzu, jest cały czas jednakowy i bardzo duży, prawdopodobnie w cięgle powstały ogniska korozji. Jeżeli są małe, można spróbować je usunąć. Po wymontowaniu ciągła z samochodu należy je powiesić pionowo i wlewać od góry bardzo delikatnie jeden ze środków o działaniu smarująco-odrdzewiającym, np. WD – 40. Niezłe rezultaty daje zwykła apteczna parafina w płynie, która ma dobre właściwości penetrujące. Ostatecznie można zastosować zwykły olej silnikowy lub przekładniowy po rozcieńczeniu benzyną lub z bardzo dużym dodatkiem (nawet do 80%) oleju napędowego. Również płyn hamulcowy jest całkiem dobrym preparatem do uruchamiania zardzewiałych linek, tak samo jak „Elektrosol”, zwykle stosowany do konserwacji styków elektrycznych. Po pewnym czasie można spróbować rozruszać cięgło, próbując przesuwać po nim pancerz w obie strony. Może się to udać zarówno po kilku minutach, jak i po kilku godzinach, zależnie od tego, jak duże spustoszenia poczyniła korozja. Gdy uda się, napełnić cięgło gęstym olejem lub półpłynnym smarem i zamontować w samochodzie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cięgło, zaatakowane przez korozję, ma mniejszą wytrzymałość, niż nowe, dlatego opisaną metodę należy traktować jako sposób na doraźne usunięcie awarii. Przy najbliższej sposobności należy tak „uratowaną” linkę wymienić na nową.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA

Zakup używanego auta – 5 zasad, które uchronią Cię przed stratą pieniędzy

Zakup samochodu używanego to dla wielu kierowców najprostszy sposób na własne auto, tańszy i szybszy niż czekanie na nowy model z salonu. Jednocześnie to rynek pełen pułapek: cofnięte liczniki, auta powypadkowe czy ukryte długi sprzedającego mogą zamienić marzenie w kosztowny koszmar. Jak nie wpaść w tę pułapkę? Oto pięć sprawdzonych zasad, które pomogą odróżnić okazję od ryzykownego zakupu.

Jak przygotować samochód na jesień i zimę? 4 proste kroki

Jesień i zima to trudny czas dla samochodu – wilgoć, błoto i sól drogowa przyspieszają jego niszczenie. Brak przygotowania może skutkować kosztownymi naprawami. Warto więc zadbać o wygląd i sprawność auta. Oto 4 proste kroki, które pomogą je zabezpieczyć.

Jak technologia zmienia relację kierowcy z samochodem?

Z badania zrealizowanego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada wynika, że już co 4. ankietowany wskazuje nowoczesne technologie jako kluczowy element wyposażenia samochodu. Motoryzacja na dobre wchodzi w erę software-defined vehicles (SDV), czyli pojazdów definiowanych przez oprogramowanie. To właśnie ono staje się kluczowym elementem doświadczenia kierowcy – od możliwości personalizacji ustawień, przez aktualizacje „over the air”, aż po subskrybowane pakiety funkcji. Co jeszcze kryje się pod tą nazwą?

Dziennikarz Roku eMobility Media Awards: Tomasz Sewastianowicz z Dziennik.pl

Z przyjemnością informujemy, że nasz redakcyjny kolega z Dziennik.pl, Tomasz Sewastianowicz, został uhonorowany prestiżową nagrodą eMobility Media Awards – jednym z najważniejszych wyróżnień w dziedzinie dziennikarstwa i komunikacji związanej z elektromobilnością w Polsce.

REKLAMA

Naprawa pojazdu bez znaczenia dla wysokości odszkodowania - ważny wyrok SN

Poszkodowanym będzie łatwiej uzyskać pełne odszkodowanie z OC komunikacyjnego. W uchwale Sąd potwierdził, że szkoda w pojeździe rozliczana z OC komunikacyjnego ma charakter statyczny, to oznacza, że ubezpieczyciel powinien wyceniać szkodę na dzień zdarzenia.

Jak rozpoznać bezpieczną taksówkę? Nowa inicjatywa „Zweryfikowana taksówka” PZPA w 2025 roku

Bezpieczeństwo w taksówkach staje się priorytetem. Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych uruchomił projekt „Zweryfikowana taksówka”, nowe oznaczenie, które ma ułatwić pasażerom wybór sprawdzonego przewoźnika. Każdy oznaczony pojazd i jego kierowca przechodzą wieloetapową weryfikację, od badań lekarskich i szkoleń, po kontrolę techniczną i monitoring GPS.

REKLAMA