REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Cięgło zacięło się w pancerzu. Co zrobić?

Jakubowski Ryszard
Blokowanie się cięgieł jest spowodowane dwiema przyczynami: korozją i przecieraniem się drutów w lince, stanowiącej owo cięgło. fot. Newspress
Blokowanie się cięgieł jest spowodowane dwiema przyczynami: korozją i przecieraniem się drutów w lince, stanowiącej owo cięgło. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Blokowanie się cięgieł jest spowodowane dwiema przyczynami: korozją i przecieraniem się drutów w lince, stanowiącej owo cięgło.

Gdy przetrze się jeden drut, wówczas cięgło nadal pracuje, choć z wyczuwalnym oporem, czasem lekko się zacina. Kilka przetartych drutów może na trwałe unieruchomić je wewnątrz pancerza. Tak dzieje się często z linkami hamulca ręcznego oraz z linką sprzęgła w samochodach, gdzie nie jest ono sterowane układem hydraulicznym.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak przygotować się do prac przy samochodzie?

Aby stwierdzić, czy linka zacina się w pancerzu z powodu przetartych drutów czy w wyniku korozji trzeba spróbować rozruszać ją, ciągnąc mocno albo za nią, albo za pancerz. Najlepiej to zrobić po uwolnieniu jej jednego końca. Jeżeli linka w pancerzu przesunie się, a opór, jaki będzie przy tym stawiała, przypomina ciągnięcie twardego przedmiotu po drobnej tarce, będzie to dowód, iż nastąpiło przetarcie drutów i całe cięgło trzeba wymienić. Tylko w nielicznych przypadkach wymienia się sam wkład, czyli linkę lub drut, pozostawiając stary pancerz. Często widoczne są przetarcia linki na zewnątrz, kiedy wystąpią w miejscu, gdzie linka opuszcza pancerz lub pracuje poza nim.

Zobacz również: Jakie są podstawowe zasady BHP przy naprawach samochodów?

REKLAMA

Jeżeli opór, z jakim przesuwa się linka lub drut w pancerzu, jest cały czas jednakowy i bardzo duży, prawdopodobnie w cięgle powstały ogniska korozji. Jeżeli są małe, można spróbować je usunąć. Po wymontowaniu ciągła z samochodu należy je powiesić pionowo i wlewać od góry bardzo delikatnie jeden ze środków o działaniu smarująco-odrdzewiającym, np. WD – 40. Niezłe rezultaty daje zwykła apteczna parafina w płynie, która ma dobre właściwości penetrujące. Ostatecznie można zastosować zwykły olej silnikowy lub przekładniowy po rozcieńczeniu benzyną lub z bardzo dużym dodatkiem (nawet do 80%) oleju napędowego. Również płyn hamulcowy jest całkiem dobrym preparatem do uruchamiania zardzewiałych linek, tak samo jak „Elektrosol”, zwykle stosowany do konserwacji styków elektrycznych. Po pewnym czasie można spróbować rozruszać cięgło, próbując przesuwać po nim pancerz w obie strony. Może się to udać zarówno po kilku minutach, jak i po kilku godzinach, zależnie od tego, jak duże spustoszenia poczyniła korozja. Gdy uda się, napełnić cięgło gęstym olejem lub półpłynnym smarem i zamontować w samochodzie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cięgło, zaatakowane przez korozję, ma mniejszą wytrzymałość, niż nowe, dlatego opisaną metodę należy traktować jako sposób na doraźne usunięcie awarii. Przy najbliższej sposobności należy tak „uratowaną” linkę wymienić na nową.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA