REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zdiagnozować złą pracę prądnicy prądu stałego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jak zdiagnozować złą pracę prądnicy prądu stałego? Fot. Fotolia
Jak zdiagnozować złą pracę prądnicy prądu stałego? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wadliwej pracy prądnicy prądu stałego towarzyszą typowe, łatwe do rozpoznania objawy. Oto wykaz wszystkich objawów złej pracy prądnicy prądu stałego, łącznie z opisami uszkodzeń, które są z nimi związane.

Gdy lampka sygnalizacyjna ładowania nie zacznie świecić po włączeniu stacyjki przy niepracującym silniku, to albo przepaliła się w niej żarówka, albo nastąpiło całkowite rozładowanie akumulatora. Jeżeli nie, mogło nastąpić przerwanie połączenia styków wyłącznika samoczynnego w regulatorze z lampką, albo z jej przekaźnikiem, jeżeli takie rozwiązanie jest w danym modelu pojazdu stosowane. Możliwe, że uszkodzeniu uległ przekaźnik, albo zawiesiły się lub skleiły styki wyłącznika samoczynnego i płynie przez nie prąd z akumulatora do prądnicy.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak zdiagnozować uszkodzenie rozrusznika bez wymontowywania z pojazdu?

Jeżeli lampka kontrolna zacznie świecić po włączeniu stacyjki i nie gaśnie podczas zwiększania obrotów silnika, to prawdopodobnie prądnica nie pracuje lub pracuje niewłaściwie. W pierwszej kolejności należy sprawdzić stan paska klinowego. Jeżeli jest on cały i nie ślizga się, istnieje prawdopodobieństwo zawieszenia się szczotek w prądnicy lub nawet – poważniejszej awarii. Przedtem jednak należy sprawdzić, czy przewody uzwojenia wzbudzenia prądnicy są połączone z regulatorem napięcia. Napięcie wzbudzenia musi być podawane do uzwojenia wzbudzenia prądnicy stale lub z częstotliwością do około 100 Hz, wymuszoną przez pracujący regulator, aby wytwarzała ona prąd. Sam magnetyzm szczątkowy w nabiegunnikach uzwojenia stojana nie wystarczy.

Jeżeli lampka kontrolna gaśnie dopiero przy wysokich obrotach silnika, to albo ślizga się pasek klinowy, albo zawieszają się szczotki w szczotkotrzymaczach prądnicy i ich kontakt z komutatorem jest zbyt słaby. Uszkodzeniu temu towarzyszą silne zakłócenia odbioru radiowego, związane z intensywnym iskrzeniem na styku szczotki – komutator.

REKLAMA

Zobacz też: Jak znaleźć przyczynę złej pracy wycieraczek szyb?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli lampka kontrolna gaśnie przy pewnych obrotach, a po ich zwiększeniu ponownie zapala się, przyczyny należy szukać w regulatorze napięcia i jak najszybciej wyłączyć silnik i nie włączać stacyjki przed sprawdzeniem organoleptycznym regulatora napięcia, ze zwróceniem uwagi na jego styki i sprawdzeniem czy się nie zacinają lub nie skleiły. Ponadto należy przyjrzeć się opornikom kompensacyjnym, które znajdują się pod cewkami regulatora i ocenić, czy nie spaliły się lub czy ich uzwojenia są całe. Uruchomienie silnika, a tym samym prądnicy z uszkodzonym regulatorem, który nie ogranicza maksymalnego wytwarzanego przez nią napięcia, może skończyć się zniszczeniem jej i akumulatora.

Lampka kontrolna żarząca się po zwiększeniu obrotów silnika świadczy albo o zanieczyszczonych stykach wyłącznika samoczynnego, albo o złej regulacji napięcia włączania i wyłączania. Może świadczyć także o zbyt wysokim napięciu, wytwarzanym przez prądnicę, wskutek czego przez styki wyłącznika samoczynnego płynie większy prąd, niż dopuszczalny.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA