REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zdiagnozować złą pracę prądnicy prądu stałego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jak zdiagnozować złą pracę prądnicy prądu stałego? Fot. Fotolia
Jak zdiagnozować złą pracę prądnicy prądu stałego? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wadliwej pracy prądnicy prądu stałego towarzyszą typowe, łatwe do rozpoznania objawy. Oto wykaz wszystkich objawów złej pracy prądnicy prądu stałego, łącznie z opisami uszkodzeń, które są z nimi związane.

Gdy lampka sygnalizacyjna ładowania nie zacznie świecić po włączeniu stacyjki przy niepracującym silniku, to albo przepaliła się w niej żarówka, albo nastąpiło całkowite rozładowanie akumulatora. Jeżeli nie, mogło nastąpić przerwanie połączenia styków wyłącznika samoczynnego w regulatorze z lampką, albo z jej przekaźnikiem, jeżeli takie rozwiązanie jest w danym modelu pojazdu stosowane. Możliwe, że uszkodzeniu uległ przekaźnik, albo zawiesiły się lub skleiły styki wyłącznika samoczynnego i płynie przez nie prąd z akumulatora do prądnicy.

REKLAMA

Zobacz też: Jak zdiagnozować uszkodzenie rozrusznika bez wymontowywania z pojazdu?

REKLAMA

Jeżeli lampka kontrolna zacznie świecić po włączeniu stacyjki i nie gaśnie podczas zwiększania obrotów silnika, to prawdopodobnie prądnica nie pracuje lub pracuje niewłaściwie. W pierwszej kolejności należy sprawdzić stan paska klinowego. Jeżeli jest on cały i nie ślizga się, istnieje prawdopodobieństwo zawieszenia się szczotek w prądnicy lub nawet – poważniejszej awarii. Przedtem jednak należy sprawdzić, czy przewody uzwojenia wzbudzenia prądnicy są połączone z regulatorem napięcia. Napięcie wzbudzenia musi być podawane do uzwojenia wzbudzenia prądnicy stale lub z częstotliwością do około 100 Hz, wymuszoną przez pracujący regulator, aby wytwarzała ona prąd. Sam magnetyzm szczątkowy w nabiegunnikach uzwojenia stojana nie wystarczy.

Jeżeli lampka kontrolna gaśnie dopiero przy wysokich obrotach silnika, to albo ślizga się pasek klinowy, albo zawieszają się szczotki w szczotkotrzymaczach prądnicy i ich kontakt z komutatorem jest zbyt słaby. Uszkodzeniu temu towarzyszą silne zakłócenia odbioru radiowego, związane z intensywnym iskrzeniem na styku szczotki – komutator.

Zobacz też: Jak znaleźć przyczynę złej pracy wycieraczek szyb?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jeżeli lampka kontrolna gaśnie przy pewnych obrotach, a po ich zwiększeniu ponownie zapala się, przyczyny należy szukać w regulatorze napięcia i jak najszybciej wyłączyć silnik i nie włączać stacyjki przed sprawdzeniem organoleptycznym regulatora napięcia, ze zwróceniem uwagi na jego styki i sprawdzeniem czy się nie zacinają lub nie skleiły. Ponadto należy przyjrzeć się opornikom kompensacyjnym, które znajdują się pod cewkami regulatora i ocenić, czy nie spaliły się lub czy ich uzwojenia są całe. Uruchomienie silnika, a tym samym prądnicy z uszkodzonym regulatorem, który nie ogranicza maksymalnego wytwarzanego przez nią napięcia, może skończyć się zniszczeniem jej i akumulatora.

Lampka kontrolna żarząca się po zwiększeniu obrotów silnika świadczy albo o zanieczyszczonych stykach wyłącznika samoczynnego, albo o złej regulacji napięcia włączania i wyłączania. Może świadczyć także o zbyt wysokim napięciu, wytwarzanym przez prądnicę, wskutek czego przez styki wyłącznika samoczynnego płynie większy prąd, niż dopuszczalny.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA