Jak zdiagnozować złą pracę prądnicy prądu stałego?
REKLAMA
REKLAMA
Gdy lampka sygnalizacyjna ładowania nie zacznie świecić po włączeniu stacyjki przy niepracującym silniku, to albo przepaliła się w niej żarówka, albo nastąpiło całkowite rozładowanie akumulatora. Jeżeli nie, mogło nastąpić przerwanie połączenia styków wyłącznika samoczynnego w regulatorze z lampką, albo z jej przekaźnikiem, jeżeli takie rozwiązanie jest w danym modelu pojazdu stosowane. Możliwe, że uszkodzeniu uległ przekaźnik, albo zawiesiły się lub skleiły styki wyłącznika samoczynnego i płynie przez nie prąd z akumulatora do prądnicy.
REKLAMA
Zobacz też: Jak zdiagnozować uszkodzenie rozrusznika bez wymontowywania z pojazdu?
REKLAMA
Jeżeli lampka kontrolna zacznie świecić po włączeniu stacyjki i nie gaśnie podczas zwiększania obrotów silnika, to prawdopodobnie prądnica nie pracuje lub pracuje niewłaściwie. W pierwszej kolejności należy sprawdzić stan paska klinowego. Jeżeli jest on cały i nie ślizga się, istnieje prawdopodobieństwo zawieszenia się szczotek w prądnicy lub nawet – poważniejszej awarii. Przedtem jednak należy sprawdzić, czy przewody uzwojenia wzbudzenia prądnicy są połączone z regulatorem napięcia. Napięcie wzbudzenia musi być podawane do uzwojenia wzbudzenia prądnicy stale lub z częstotliwością do około 100 Hz, wymuszoną przez pracujący regulator, aby wytwarzała ona prąd. Sam magnetyzm szczątkowy w nabiegunnikach uzwojenia stojana nie wystarczy.
Jeżeli lampka kontrolna gaśnie dopiero przy wysokich obrotach silnika, to albo ślizga się pasek klinowy, albo zawieszają się szczotki w szczotkotrzymaczach prądnicy i ich kontakt z komutatorem jest zbyt słaby. Uszkodzeniu temu towarzyszą silne zakłócenia odbioru radiowego, związane z intensywnym iskrzeniem na styku szczotki – komutator.
Zobacz też: Jak znaleźć przyczynę złej pracy wycieraczek szyb?
REKLAMA
Jeżeli lampka kontrolna gaśnie przy pewnych obrotach, a po ich zwiększeniu ponownie zapala się, przyczyny należy szukać w regulatorze napięcia i jak najszybciej wyłączyć silnik i nie włączać stacyjki przed sprawdzeniem organoleptycznym regulatora napięcia, ze zwróceniem uwagi na jego styki i sprawdzeniem czy się nie zacinają lub nie skleiły. Ponadto należy przyjrzeć się opornikom kompensacyjnym, które znajdują się pod cewkami regulatora i ocenić, czy nie spaliły się lub czy ich uzwojenia są całe. Uruchomienie silnika, a tym samym prądnicy z uszkodzonym regulatorem, który nie ogranicza maksymalnego wytwarzanego przez nią napięcia, może skończyć się zniszczeniem jej i akumulatora.
Lampka kontrolna żarząca się po zwiększeniu obrotów silnika świadczy albo o zanieczyszczonych stykach wyłącznika samoczynnego, albo o złej regulacji napięcia włączania i wyłączania. Może świadczyć także o zbyt wysokim napięciu, wytwarzanym przez prądnicę, wskutek czego przez styki wyłącznika samoczynnego płynie większy prąd, niż dopuszczalny.
REKLAMA
REKLAMA