REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wymieniać szczęki hamulcowe?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Do zdjęcia bębnów hamulcowych są niezbędne dwa narzędzia: klucz do odkręcenia nakrętki mocującej bęben i ściągacz do bębnów, którym często może być zwykły, mocny ściągacz do łożysk Fot. Fotolia
Do zdjęcia bębnów hamulcowych są niezbędne dwa narzędzia: klucz do odkręcenia nakrętki mocującej bęben i ściągacz do bębnów, którym często może być zwykły, mocny ściągacz do łożysk Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Aby samodzielnie wymienić szczęki hamulcowe należy dysponować odpowiednim zestawem narządzi i podstawową wiedzą o działaniu hamulców bębnowych i urządzeń regulacyjnych, jakie się w nich znajdują.

REKLAMA

Do zdjęcia bębnów hamulcowych są niezbędne dwa narzędzia: klucz do odkręcenia nakrętki mocującej bęben i ściągacz do bębnów, którym często może być zwykły, mocny ściągacz do łożysk. Nakrętkę luzuje się wstępnie przez zdjęciem koła, a nawet – przed podniesieniem samochodu podnośnikiem. Dzięki temu można tę czynność wykonać samodzielnie. Można także odkręcić ją, gdy koło jest uniesione i zahamowane, co wymaga silnego naciskania na pedał hamulca przez pomocnika.

REKLAMA

Podczas ściągania bębna hamulcowego można napotkać na opór, pochodzący od szczęk hamulcowych, które zostały dociśnięte do znacznie zużytego bębna przez urządzenia regulacyjne. W długo używanych bębnach wskutek ścierania metalu przez szczęki wytwarza się zagłębienie o szerokości szczęk i głębokości co najmniej 1 mm. Gdy szczęki są w nie wciśnięte, a nie ma zewnętrznych regulatorów, pozwalających na ich zluzowanie, jedyną metodą jest cierpliwe ostukiwanie bębna gumowym lub drewnianym młotkiem. Wytworzone drgania będą bardzo wolno luzowały samoregulatory, aż w końcu będzie możliwe zdjęcie bębna. Taki bęben wymaga przetoczenia, aby zlikwidować istniejące progi, zagłębienia i ewentualną owalizację.

Zobacz też: Jak samodzielnie sprawdzać hamulce?

REKLAMA

Aby wyjąć zużyte szczęki hamulcowe należy ostrożnie, aby nie zgubić sprężynek, odpiąć te elementy, które utrzymują je przy tarczy hamulca we właściwym położeniu. Często są to elementy samoregulatorów. Po ich odpięciu należy je oczyścić i schować w osobnym pudełku, aby nie zginęły. Szczęki hamulcowe są ze sobą złączone przy pomocy silnych sprężyn. Nie trzeba ich zdejmować, aby zdjąć szczęki. Wystarczy pociągnąć za obie do siebie, aby po przekroczeniu pewnego położenia było możliwe łatwe zdjęcie sprężyn. Należy jedyni dbać, aby przy okazji nie wypchnąć tłoczków z cylinderka hamulcowego.

Przed założeniem nowych szczęk należy wcisnąć jak najgłębiej oba tłoczki hamulcowe. Wymaga to pewnej siły oraz uwagi, aby nie uszkodzić wnętrza cylinderka hamulcowego. Najlepiej użyć odpowiedniej wielkości klocków z turbaksu (rezoteksu) lub podobnego materiału, które dadzą się swobodnie, ale bez większych luzów wsunąć do wnętrza cylinderka po wyjęciu z nich gumek ochronnych. W niektórych rozwiązaniach konstrukcyjnych tłoczki są na tyle długie, że wystają z cylinderków i nie są potrzebne specjalne popychacze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak oszczędzać hamulce?

Pomocnym narzędziem może być niewielki ścisk stolarski, którym ściska się tłoczki albo przez wspomniane popychacze turbaksowe, albo bezpośrednio. Po założeniu nowych szczęk należy założyć na nie elementy, utrzymujące je przy tarczy. Założenie i naciągnięcie sprężyn ściągających szczęki wymaga umiejętności i pewnej wprawy. Można pomóc sobie wydłużonymi płaskoszczypami albo podobnym narzędziem, ale najlepiej założyć sprężyny przed włożeniem szczęk w ich uchwyty i do cylinderków, a następnie, ustawić szczęki we właściwym położeniu i zapiąć urządzenia mocujące je we właściwym położeniu. Pomoc drugiej osoby może być przy tym konieczna. Na koniec założyć bęben hamulcowy i mocno dokręcić jego nakrętkę.

Nie naciskać na pedał hamulca ani nie zaciągać hamulca ręcznego przed założeniem bębnów hamulcowych

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA