REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ustawić zbieżność kół bez specjalistycznych przyrządów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
W ogromnej większości pojazdów przednie koła w stanie spoczynku nie są do siebie równoległe.
W ogromnej większości pojazdów przednie koła w stanie spoczynku nie są do siebie równoległe.

REKLAMA

REKLAMA

Aby układ kierowniczy pracował poprawnie oraz aby do minimum zmniejszyć zużycie opon przednich kół pojazdu, muszą być one wzajemnie ustawione w odpowiedni sposób. Najważniejsze jest ustawienie ich położenia w płaszczyźnie poziomej. Podpowiadamy, jak ustawić zbieżność kół.

W ogromnej większości pojazdów przednie koła w stanie spoczynku nie są do siebie równoległe. Wynika to z tego, że podczas jazdy oddziałują na nie różne siły, dążące do zmiany ich wzajemnego położenia, polegającego najczęściej na odchylaniu ich przednich części na zewnątrz. Tylko w nielicznych typach samochodów koła podczas jazdy dążą do odchylania się do wewnątrz, ku sobie. Odchylenie to w obu wypadkach nie jest duże, wynosi zaledwie kilka stopni, ale musi być skompensowane. W przeciwnym wypadku na styku opony z nawierzchnią drogi wystąpią niekorzystnie działające siły, skutkujące gorszą przyczepnością opony do drogi i zwiększeniem oporów tarcia podczas toczenia, co owocuje zwiększonym zużyciem paliwa i przyspieszonym zużyciem bieżnika, nawet o kilkaset procent.

REKLAMA

Zobacz też: Jak wymieniać resory i sprężyny?

REKLAMA

Stacje serwisowe dysponują odpowiednim, kosztownym sprzętem, pozwalającym na ustawienie kąta zbieżności (lub rozbieżności) kół z wysoką precyzją. Można jednak ustawić położenie kół z dostateczną dokładnością, posługując się bardzo prymitywnym narzędziem.

Wzajemne położenie kół mierzy się odległością zewnętrznej części obręczy obu kół na wysokości ich osi. Gdy odległość ta po stronie bliższej tyłowi samochodu jest większa, koła są ustawione zbieżnie. Aby zmierzyć tę odległość należy zaopatrzyć się w rurkę cienkościenną o średnicy wewnętrznej około 10 mm i długości nieco większej, niż szerokość pojazdu. Rurkę tę należy przymocować na końcach w dowolny sposób do drewnianych niewielkich klocków tak, aby po ich ustawieniu na drodze znalazła się ona na wysokości osi kół. Następnie do jednego z jej końców przymocować poziomo na stałe sztywny i dość gruby pręt tak ukształtowany, aby jego wolny koniec swobodnie dotykał do obręczy koła bez dotykania do opony.

Zobacz też: Jak wykryć i usunąć usterki układu hamulcowego?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Podobnie ukształtowany pręt należy przymocować trwale do końca kilkudzisięciocentymetrowej rurki lub pręta o średnicy zewnętrznej minimalnie mniejszej, niż średnica wewnętrzna rurki, przymocowanej dom klocków drewnianych. Po wsunięciu tak przygotowanej końcówki do jej wnętrza tworzy się przyrząd pomiarowy, przypominający suwmiarkę bez noniusza. Ustawiając go raz przed kołami, raz za nimi, i przykładając jego końcówki do obręczy koła, zawsze na tej samej wysokości po obu stronach, można zmierzyć z dokładnością do 1 mm wzajemne ustawienie kół. Wystarczy na pręcie lub rurce wewnętrznej zaznaczyć miejsce, do którego się wysunie przy pomiarze odległości między kołami po ich tylnej stronie, a następnie zrobić to samo po stronie przedniej kół.

Odległość między wyznaczonymi punktami będzie odpowiadała aktualnej zbieżności, lub rozbieżności kół. Korygując ich ustawienie za pomocą tulei regulacyjnych na drążkach kierowniczych, można metodą kolejnych przybliżeń, uzyskać niemal idealne ustawienie zbieżności.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA