REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ustawić zbieżność kół bez specjalistycznych przyrządów?

Jakubowski Ryszard
W ogromnej większości pojazdów przednie koła w stanie spoczynku nie są do siebie równoległe.
W ogromnej większości pojazdów przednie koła w stanie spoczynku nie są do siebie równoległe.

REKLAMA

REKLAMA

Aby układ kierowniczy pracował poprawnie oraz aby do minimum zmniejszyć zużycie opon przednich kół pojazdu, muszą być one wzajemnie ustawione w odpowiedni sposób. Najważniejsze jest ustawienie ich położenia w płaszczyźnie poziomej. Podpowiadamy, jak ustawić zbieżność kół.

W ogromnej większości pojazdów przednie koła w stanie spoczynku nie są do siebie równoległe. Wynika to z tego, że podczas jazdy oddziałują na nie różne siły, dążące do zmiany ich wzajemnego położenia, polegającego najczęściej na odchylaniu ich przednich części na zewnątrz. Tylko w nielicznych typach samochodów koła podczas jazdy dążą do odchylania się do wewnątrz, ku sobie. Odchylenie to w obu wypadkach nie jest duże, wynosi zaledwie kilka stopni, ale musi być skompensowane. W przeciwnym wypadku na styku opony z nawierzchnią drogi wystąpią niekorzystnie działające siły, skutkujące gorszą przyczepnością opony do drogi i zwiększeniem oporów tarcia podczas toczenia, co owocuje zwiększonym zużyciem paliwa i przyspieszonym zużyciem bieżnika, nawet o kilkaset procent.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak wymieniać resory i sprężyny?

Stacje serwisowe dysponują odpowiednim, kosztownym sprzętem, pozwalającym na ustawienie kąta zbieżności (lub rozbieżności) kół z wysoką precyzją. Można jednak ustawić położenie kół z dostateczną dokładnością, posługując się bardzo prymitywnym narzędziem.

Wzajemne położenie kół mierzy się odległością zewnętrznej części obręczy obu kół na wysokości ich osi. Gdy odległość ta po stronie bliższej tyłowi samochodu jest większa, koła są ustawione zbieżnie. Aby zmierzyć tę odległość należy zaopatrzyć się w rurkę cienkościenną o średnicy wewnętrznej około 10 mm i długości nieco większej, niż szerokość pojazdu. Rurkę tę należy przymocować na końcach w dowolny sposób do drewnianych niewielkich klocków tak, aby po ich ustawieniu na drodze znalazła się ona na wysokości osi kół. Następnie do jednego z jej końców przymocować poziomo na stałe sztywny i dość gruby pręt tak ukształtowany, aby jego wolny koniec swobodnie dotykał do obręczy koła bez dotykania do opony.

REKLAMA

Zobacz też: Jak wykryć i usunąć usterki układu hamulcowego?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobnie ukształtowany pręt należy przymocować trwale do końca kilkudzisięciocentymetrowej rurki lub pręta o średnicy zewnętrznej minimalnie mniejszej, niż średnica wewnętrzna rurki, przymocowanej dom klocków drewnianych. Po wsunięciu tak przygotowanej końcówki do jej wnętrza tworzy się przyrząd pomiarowy, przypominający suwmiarkę bez noniusza. Ustawiając go raz przed kołami, raz za nimi, i przykładając jego końcówki do obręczy koła, zawsze na tej samej wysokości po obu stronach, można zmierzyć z dokładnością do 1 mm wzajemne ustawienie kół. Wystarczy na pręcie lub rurce wewnętrznej zaznaczyć miejsce, do którego się wysunie przy pomiarze odległości między kołami po ich tylnej stronie, a następnie zrobić to samo po stronie przedniej kół.

Odległość między wyznaczonymi punktami będzie odpowiadała aktualnej zbieżności, lub rozbieżności kół. Korygując ich ustawienie za pomocą tulei regulacyjnych na drążkach kierowniczych, można metodą kolejnych przybliżeń, uzyskać niemal idealne ustawienie zbieżności.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Jedziesz na letnich oponach w warunkach zimowych? Ryzykujesz mandat do 3000 zł za jazdę i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

REKLAMA

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA