REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zdiagnozować uszkodzenie rozrusznika bez wymontowywania z pojazdu?

Jakubowski Ryszard
Jak zdiagnozować uszkodzenie rozrusznika bez wymontowywania z pojazdu? Fot. Fotolia
Jak zdiagnozować uszkodzenie rozrusznika bez wymontowywania z pojazdu? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Bez rozrusznika można jeździć, choć jest to dość kłopotliwe i mało przyjemne. Dlatego warto wykryć jego usterki i w miarę możliwości je usunąć. Oto jak to zrobić w aucie zabytkowym, z prostą instalacją rozruchową.

Samochodowy rozrusznik jest maszyną prądu stałego o sporej mocy, której zadaniem jest bezpośrednie wprawienie w ruch obrotowy wału korbowego silnika, co w konsekwencji powinno doprowadzić do uruchomienia silnika.

REKLAMA

REKLAMA

Ponieważ rozrusznik jest poddawany wielkim obciążeniom, jest tak skonstruowany aby bez szwanku je znosić, nawet gdy są większe od jego nominalnej mocy. Dlatego ulega uszkodzeniom bardzo rzadko. Uszkodzenia najczęściej mają charakter mechaniczny i wiążą się z naturalnym zużyciem elementów, albo z procesami zmęczeniowymi materiałów.

Zobacz też: Jak obsługiwać elektromechaniczny regulator napięcia prądnicy prądu stałego?

Gdy rozrusznik nie działa po włączeniu zapłonu i przekręceniu kluczyka w pozycję „Rozruch”, a akumulator nie jest rozładowany, powodem jest najczęściej przerwa w obwodzie zasilania wyłącznika elektromagnetycznego, jego uszkodzenie, zły kontakt klem z biegunami akumulatora lub uszkodzenie stacyjki. Uszkodzenie można szybko zlokalizować, o ile jest łatwy dostęp do rozrusznika i jego wyłącznika.

REKLAMA

Polecamy: PITY 2015 z płytą CD

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zacząć trzeba od klem akumulatora. Gdy po przekręceniu kluczyka w pozycję „Rozruch” światłą w pojeździe przygasną, należy sprawdzić klemy i oczyścić ich powierzchnie styku z biegunami akumulatora oraz same bieguny. Gdy to nie pomoże, trzeba sprawdzić sam rozrusznik. W tym celu należy, po włączeniu biegu jałowego i zaciągnięciu hamulca postojowego, zewrzeć grubym wkrętakiem dwie śruby na elektromagnesie rozrusznika. Może pojawić się iskrzenie. Jeżeli rozrusznik zacznie się szybko obracać, natychmiast odłączyć wkrętak od śrub. Przyczyna jego niedziałania leży po stronie elektromagnesu.
Jeżeli wirnik rozrusznika pozostanie nieruchomy, należy sprawdzić, czy szczotki nie zawiesiły się w szczotkotrzymaczach, o ile jest do nich dostęp bez rozbierania rozrusznika. Jeżeli nie, trzeba wymontować rozrusznik z samochodu.

Zobacz też: Jak zdiagnozować złą pracę prądnicy prądu stałego na podstawie objawów?

Gdy wirnik rozrusznika daje się uruchomić opisanym sposobem, należy tym samym wkrętakiem, lub – lepiej – kawałkiem dość grubego przewodu z odizolowanymi końcami zewrzeć śrubę, do której jest podłączony przewód rozruchowy z zaciskiem na elektromagnesie, do którego jest przykręcony małym wkrętem cienki pojedynczy przewód. Miejsce to jest „gorącym” zakończeniem uzwojenia elektromagnesu. Jeżeli da się słyszeć charakterystyczny szczęk, rozrusznik powinien natychmiast zacząć obracać wałem korbowym silnika. Gdyby to nie nastąpiło, prawdopodobnie spaliły się styki wyłącznika elektromagnetycznego i trzeba go odłączyć od rozrusznika.

Jeżeli dzięki opisanemu sposobowi rozrusznik obróci wałem korbowym, należy włączyć stacyjkę w pozycję „Zapłon” i powtórzyć czynności, co z pewnością doprowadzi do rozruchu silnika. Przyczyną niedomagania jest albo przerwa na drodze uzwojenie elektromagnesu – stacyjka, albo sama stacyjka.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA