REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zdiagnozować uszkodzenie rozrusznika bez wymontowywania z pojazdu?

Jakubowski Ryszard
Jak zdiagnozować uszkodzenie rozrusznika bez wymontowywania z pojazdu? Fot. Fotolia
Jak zdiagnozować uszkodzenie rozrusznika bez wymontowywania z pojazdu? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Bez rozrusznika można jeździć, choć jest to dość kłopotliwe i mało przyjemne. Dlatego warto wykryć jego usterki i w miarę możliwości je usunąć. Oto jak to zrobić w aucie zabytkowym, z prostą instalacją rozruchową.

Samochodowy rozrusznik jest maszyną prądu stałego o sporej mocy, której zadaniem jest bezpośrednie wprawienie w ruch obrotowy wału korbowego silnika, co w konsekwencji powinno doprowadzić do uruchomienia silnika.

REKLAMA

REKLAMA

Ponieważ rozrusznik jest poddawany wielkim obciążeniom, jest tak skonstruowany aby bez szwanku je znosić, nawet gdy są większe od jego nominalnej mocy. Dlatego ulega uszkodzeniom bardzo rzadko. Uszkodzenia najczęściej mają charakter mechaniczny i wiążą się z naturalnym zużyciem elementów, albo z procesami zmęczeniowymi materiałów.

Zobacz też: Jak obsługiwać elektromechaniczny regulator napięcia prądnicy prądu stałego?

Gdy rozrusznik nie działa po włączeniu zapłonu i przekręceniu kluczyka w pozycję „Rozruch”, a akumulator nie jest rozładowany, powodem jest najczęściej przerwa w obwodzie zasilania wyłącznika elektromagnetycznego, jego uszkodzenie, zły kontakt klem z biegunami akumulatora lub uszkodzenie stacyjki. Uszkodzenie można szybko zlokalizować, o ile jest łatwy dostęp do rozrusznika i jego wyłącznika.

REKLAMA

Polecamy: PITY 2015 z płytą CD

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zacząć trzeba od klem akumulatora. Gdy po przekręceniu kluczyka w pozycję „Rozruch” światłą w pojeździe przygasną, należy sprawdzić klemy i oczyścić ich powierzchnie styku z biegunami akumulatora oraz same bieguny. Gdy to nie pomoże, trzeba sprawdzić sam rozrusznik. W tym celu należy, po włączeniu biegu jałowego i zaciągnięciu hamulca postojowego, zewrzeć grubym wkrętakiem dwie śruby na elektromagnesie rozrusznika. Może pojawić się iskrzenie. Jeżeli rozrusznik zacznie się szybko obracać, natychmiast odłączyć wkrętak od śrub. Przyczyna jego niedziałania leży po stronie elektromagnesu.
Jeżeli wirnik rozrusznika pozostanie nieruchomy, należy sprawdzić, czy szczotki nie zawiesiły się w szczotkotrzymaczach, o ile jest do nich dostęp bez rozbierania rozrusznika. Jeżeli nie, trzeba wymontować rozrusznik z samochodu.

Zobacz też: Jak zdiagnozować złą pracę prądnicy prądu stałego na podstawie objawów?

Gdy wirnik rozrusznika daje się uruchomić opisanym sposobem, należy tym samym wkrętakiem, lub – lepiej – kawałkiem dość grubego przewodu z odizolowanymi końcami zewrzeć śrubę, do której jest podłączony przewód rozruchowy z zaciskiem na elektromagnesie, do którego jest przykręcony małym wkrętem cienki pojedynczy przewód. Miejsce to jest „gorącym” zakończeniem uzwojenia elektromagnesu. Jeżeli da się słyszeć charakterystyczny szczęk, rozrusznik powinien natychmiast zacząć obracać wałem korbowym silnika. Gdyby to nie nastąpiło, prawdopodobnie spaliły się styki wyłącznika elektromagnetycznego i trzeba go odłączyć od rozrusznika.

Jeżeli dzięki opisanemu sposobowi rozrusznik obróci wałem korbowym, należy włączyć stacyjkę w pozycję „Zapłon” i powtórzyć czynności, co z pewnością doprowadzi do rozruchu silnika. Przyczyną niedomagania jest albo przerwa na drodze uzwojenie elektromagnesu – stacyjka, albo sama stacyjka.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA