REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zdiagnozować uszkodzenie rozrusznika bez wymontowywania z pojazdu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jak zdiagnozować uszkodzenie rozrusznika bez wymontowywania z pojazdu? Fot. Fotolia
Jak zdiagnozować uszkodzenie rozrusznika bez wymontowywania z pojazdu? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Bez rozrusznika można jeździć, choć jest to dość kłopotliwe i mało przyjemne. Dlatego warto wykryć jego usterki i w miarę możliwości je usunąć. Oto jak to zrobić w aucie zabytkowym, z prostą instalacją rozruchową.

Samochodowy rozrusznik jest maszyną prądu stałego o sporej mocy, której zadaniem jest bezpośrednie wprawienie w ruch obrotowy wału korbowego silnika, co w konsekwencji powinno doprowadzić do uruchomienia silnika.

REKLAMA

REKLAMA

Ponieważ rozrusznik jest poddawany wielkim obciążeniom, jest tak skonstruowany aby bez szwanku je znosić, nawet gdy są większe od jego nominalnej mocy. Dlatego ulega uszkodzeniom bardzo rzadko. Uszkodzenia najczęściej mają charakter mechaniczny i wiążą się z naturalnym zużyciem elementów, albo z procesami zmęczeniowymi materiałów.

Zobacz też: Jak obsługiwać elektromechaniczny regulator napięcia prądnicy prądu stałego?

Gdy rozrusznik nie działa po włączeniu zapłonu i przekręceniu kluczyka w pozycję „Rozruch”, a akumulator nie jest rozładowany, powodem jest najczęściej przerwa w obwodzie zasilania wyłącznika elektromagnetycznego, jego uszkodzenie, zły kontakt klem z biegunami akumulatora lub uszkodzenie stacyjki. Uszkodzenie można szybko zlokalizować, o ile jest łatwy dostęp do rozrusznika i jego wyłącznika.

REKLAMA

Polecamy: PITY 2015 z płytą CD

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zacząć trzeba od klem akumulatora. Gdy po przekręceniu kluczyka w pozycję „Rozruch” światłą w pojeździe przygasną, należy sprawdzić klemy i oczyścić ich powierzchnie styku z biegunami akumulatora oraz same bieguny. Gdy to nie pomoże, trzeba sprawdzić sam rozrusznik. W tym celu należy, po włączeniu biegu jałowego i zaciągnięciu hamulca postojowego, zewrzeć grubym wkrętakiem dwie śruby na elektromagnesie rozrusznika. Może pojawić się iskrzenie. Jeżeli rozrusznik zacznie się szybko obracać, natychmiast odłączyć wkrętak od śrub. Przyczyna jego niedziałania leży po stronie elektromagnesu.
Jeżeli wirnik rozrusznika pozostanie nieruchomy, należy sprawdzić, czy szczotki nie zawiesiły się w szczotkotrzymaczach, o ile jest do nich dostęp bez rozbierania rozrusznika. Jeżeli nie, trzeba wymontować rozrusznik z samochodu.

Zobacz też: Jak zdiagnozować złą pracę prądnicy prądu stałego na podstawie objawów?

Gdy wirnik rozrusznika daje się uruchomić opisanym sposobem, należy tym samym wkrętakiem, lub – lepiej – kawałkiem dość grubego przewodu z odizolowanymi końcami zewrzeć śrubę, do której jest podłączony przewód rozruchowy z zaciskiem na elektromagnesie, do którego jest przykręcony małym wkrętem cienki pojedynczy przewód. Miejsce to jest „gorącym” zakończeniem uzwojenia elektromagnesu. Jeżeli da się słyszeć charakterystyczny szczęk, rozrusznik powinien natychmiast zacząć obracać wałem korbowym silnika. Gdyby to nie nastąpiło, prawdopodobnie spaliły się styki wyłącznika elektromagnetycznego i trzeba go odłączyć od rozrusznika.

Jeżeli dzięki opisanemu sposobowi rozrusznik obróci wałem korbowym, należy włączyć stacyjkę w pozycję „Zapłon” i powtórzyć czynności, co z pewnością doprowadzi do rozruchu silnika. Przyczyną niedomagania jest albo przerwa na drodze uzwojenie elektromagnesu – stacyjka, albo sama stacyjka.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA