REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zbadać cewki twornika prądnicy prądu stałego na przebicia izolacji i zwarte zwoje?

Subskrybuj nas na Youtube
Badanie twornika pod kątem zwarć jego uzwojeń do masy można przeprowadzić bez wymontowywania go z prądnicy Fot. Fotolia
Badanie twornika pod kątem zwarć jego uzwojeń do masy można przeprowadzić bez wymontowywania go z prądnicy Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W domowych warunkach zbadanie cewek twornika pod kątem zwartych zwojów, czyli zwarć międzyzwojowych nie jest proste, ale możliwe do wykonania.

Przed próbą należy sprawdzić, czy w tworniku nie ma zwarć pomiędzy nim a uzwojeniami cewek. W tym celu należy jeden z przewodów omomierza z zakresem pomiarowym do 100 kiloomów podłączyć do korpusu twornika w dowolnym miejscu, np do wałka, zaś drugim z końcówką o niewielkiej średnicy dotykać w miarę delikatnie po kolei do wszystkich płytek – sektorów komutatora.

REKLAMA

Jeżeli omomierz wykaże w jakimś miejscu komutatora rezystancję mniejszą od kilkudziesięciu kiloomów, można podejrzewać istnienie przepicia izolacji, lub, w najlepszym przypadku, połączenie danej sekcji z „masą” przez pył węglowy ze szczotek. Jeżeli przemycie komutatora i jego najbliższego otoczenia benzyną ekstrakcyjną nie pomoże, prawdopodobnie istnieje przebicie izolacji, być może w stadium początkowym, a więc należy twornik zbadać na specjalnym stanowisku w warsztacie elektrotechnicznym.

Zobacz też:Jak znaleźć przyczynę trudności w uruchomieniu zimnego silnika?

REKLAMA

Badanie twornika pod kątem zwarć jego uzwojeń do masy można przeprowadzić bez wymontowywania go z prądnicy. W tym celu trzeba wyjąć z niej tę szczotkę, która jest podłączona do masy i pomiędzy wyprowadzenie drugiej szczotki i masę włączyć omomierz, a następnie bardzo wolno obracać ręcznie twornikiem, obserwując wskazania omomierza. Przy braku przebicia izolacji wskazania te będą cały czas bliskie nieskończoności (większe od kilkudziesięciu kiloomów).

Sprawdzenie twornika pod kątem zwarć międzyzwojowych można w domowych warunkach przeprowadzić bez wyjmowania go z prądnicy, pod warunkiem, że ma ona dobre uzwojenia stojana. Następnie należy wyjąć z prądnicy obie szczotki, podłączyć przez amperomierz prądu przemiennego wtórne uzwojenie transformatora dzwonkowego lub podobnego, o napięciu do 12 V do zacisków uzwojenia stojana, włączyć zasilanie transformatora i obserwować wskazania amperomierza. Można przy tym pomału obracać twornikiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak sprawdzić świece zapłonowe i wymienić na nowe? 

Zwarte zwoje w tworniku objawią się dużym poborem prądu przez uzwojenia stojana. Jeżeli wskazówka amperomierza prawie nie będzie się wychylała na zakresie pomiarowym 1 A, lub jeżeli amperomierz cyfrowy pokaże pobór prądu przez to uzwojenie na poziomie kilkudziesięciu do około 100 miliamperów, można uznać, że uzwojenia twornika nie mają zwarć miedzyzwojowych. Dla upewnienia się można wyjąć twornik z prądnicy i ponownie zmierzyć natężenie prądu płynącego przez uzwojenia stojana.

Powinno ono być mniej więcej takie samo bez twornika jak i z twornikiem znajdującym się pomiędzy jego biegunami. Test ten nie zastąpi badania twornika na specjalnym stanowisku, a jego wynik należy traktować jako orientacyjny, choć zazwyczaj pokrywający się z prawdziwym.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA