REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zbadać cewki twornika prądnicy prądu stałego na przebicia izolacji i zwarte zwoje?

Subskrybuj nas na Youtube
Badanie twornika pod kątem zwarć jego uzwojeń do masy można przeprowadzić bez wymontowywania go z prądnicy Fot. Fotolia
Badanie twornika pod kątem zwarć jego uzwojeń do masy można przeprowadzić bez wymontowywania go z prądnicy Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W domowych warunkach zbadanie cewek twornika pod kątem zwartych zwojów, czyli zwarć międzyzwojowych nie jest proste, ale możliwe do wykonania.

Przed próbą należy sprawdzić, czy w tworniku nie ma zwarć pomiędzy nim a uzwojeniami cewek. W tym celu należy jeden z przewodów omomierza z zakresem pomiarowym do 100 kiloomów podłączyć do korpusu twornika w dowolnym miejscu, np do wałka, zaś drugim z końcówką o niewielkiej średnicy dotykać w miarę delikatnie po kolei do wszystkich płytek – sektorów komutatora.

REKLAMA

Jeżeli omomierz wykaże w jakimś miejscu komutatora rezystancję mniejszą od kilkudziesięciu kiloomów, można podejrzewać istnienie przepicia izolacji, lub, w najlepszym przypadku, połączenie danej sekcji z „masą” przez pył węglowy ze szczotek. Jeżeli przemycie komutatora i jego najbliższego otoczenia benzyną ekstrakcyjną nie pomoże, prawdopodobnie istnieje przebicie izolacji, być może w stadium początkowym, a więc należy twornik zbadać na specjalnym stanowisku w warsztacie elektrotechnicznym.

Zobacz też:Jak znaleźć przyczynę trudności w uruchomieniu zimnego silnika?

REKLAMA

Badanie twornika pod kątem zwarć jego uzwojeń do masy można przeprowadzić bez wymontowywania go z prądnicy. W tym celu trzeba wyjąć z niej tę szczotkę, która jest podłączona do masy i pomiędzy wyprowadzenie drugiej szczotki i masę włączyć omomierz, a następnie bardzo wolno obracać ręcznie twornikiem, obserwując wskazania omomierza. Przy braku przebicia izolacji wskazania te będą cały czas bliskie nieskończoności (większe od kilkudziesięciu kiloomów).

Sprawdzenie twornika pod kątem zwarć międzyzwojowych można w domowych warunkach przeprowadzić bez wyjmowania go z prądnicy, pod warunkiem, że ma ona dobre uzwojenia stojana. Następnie należy wyjąć z prądnicy obie szczotki, podłączyć przez amperomierz prądu przemiennego wtórne uzwojenie transformatora dzwonkowego lub podobnego, o napięciu do 12 V do zacisków uzwojenia stojana, włączyć zasilanie transformatora i obserwować wskazania amperomierza. Można przy tym pomału obracać twornikiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak sprawdzić świece zapłonowe i wymienić na nowe? 

Zwarte zwoje w tworniku objawią się dużym poborem prądu przez uzwojenia stojana. Jeżeli wskazówka amperomierza prawie nie będzie się wychylała na zakresie pomiarowym 1 A, lub jeżeli amperomierz cyfrowy pokaże pobór prądu przez to uzwojenie na poziomie kilkudziesięciu do około 100 miliamperów, można uznać, że uzwojenia twornika nie mają zwarć miedzyzwojowych. Dla upewnienia się można wyjąć twornik z prądnicy i ponownie zmierzyć natężenie prądu płynącego przez uzwojenia stojana.

Powinno ono być mniej więcej takie samo bez twornika jak i z twornikiem znajdującym się pomiędzy jego biegunami. Test ten nie zastąpi badania twornika na specjalnym stanowisku, a jego wynik należy traktować jako orientacyjny, choć zazwyczaj pokrywający się z prawdziwym.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

REKLAMA

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

REKLAMA

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA