REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zbadać diody alternatora?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jak zbadać diody alternatora? Fot. Fotolia
Jak zbadać diody alternatora? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W niektórych, na szczęście nielicznych przypadkach zbadanie diod alternatora omomierzem lub próbnikiem żarówkowym nie jest możliwe. Wówczas trzeba je zbadać pod normalnym obciążeniem.

Badanie diod obciążeniem przeprowadza się po wymontowaniu ich z alternatora. Z diodą badaną łączy się szeregowo rezystor obciążenia o znacznej wytrzymałości prądowej i rezystancji około 1 oma. Najlepszym rozwiązaniem w warunkach domowych jest użycie zamiast niego dwuwłóknowej żarówki halogenowej 60/55 W ze zwartymi obu włóknami. Prąd jaki przez nią płynie, będzie równy ok. 10A. co odpowiada mniej więcej połowie prądu maksymalnego, płynącego przez diodę podczas jej pracy w alternatorze. Równolegle z badaną diodą włącza się woltomierz ustawiony na zakres 20 V.

REKLAMA

REKLAMA

Po włączeniu zasilania, przez diodę i żarówkę popłynie prąd, jeżeli biegunowość źródła będzie zgodna z kierunkiem przewodzenia diody. Należy wówczas jak najszybciej odczytać wartość napięcia, wskazywaną przez podłączony równolegle z diodą woltomierz. Powinno ono wynosić nie więcej niż 0,67 do 0,7 V.

Zobacz też: Jak zbadać cewkę zapłonową w aucie zabytkowym?

Jeżeli jest większe, diodę należy wymienić na pełnosprawną, podobnie jeżeli jest ono znacznie mniejsze, poniżej 0,55 V w przypadku diod krzemowych lub 0,3 w przypadku diod germanowych, bardzo rzadko spotykanych w najstarszych alternatorach, pochodzących z mało znanych wytwórni. Diod, które znajdują się na płytkach, odizolowanych od obudowy alternatora, można do pomiaru nie wybijać z nich, wówczas ich płytki będą pełniły funkcję radiatorów, zapobiegających ich nadmiernemu nagrzewaniu się. Rozgrzewanie się diod podczas przepływu przez nie prądu o dużym natężeniu jest zjawiskiem normalnym i nie jest powodem do niepokoju.

REKLAMA

Zobacz też: Jak działa cewka zapłonowa i jak ją prawidłowo podłączyć?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po zmianie biegunowości źródła zasilania żaden prąd nie powinien płynąć przez badaną diodę.

Opisany sposób sprawdzania diod alternatora nie pozostaje dla nich obojętny. Pomiar należy przeprowadzić z założonym na diodę radiatorem, nawet bardzo prostym, w postaci kawałka aluminiowej blachy o grubości ponad 3 mm, z otworem ciasno pasującym do obudowy badanej diody. Przygotowując radiator warto wywiercić w nim kilka takich samych otworów, aby po naturalnym powiększeniu się jednego, mieć do dyspozycji inny, nadal ciasno zaciskający się na obudowie diody. Gdy nie ma do dyspozycji radiatora, test diody należy wykonać maksymalnie szybko, w czasie do 5 sekund, aby nie dopuścić do jej nadmiernego rozgrzania się i przegrzania. Nie dotykać gołą dłonią diody w czasie, gdy będzie ona pracowała i przez kilka minut po zakończeniu pomiaru.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA