REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Silniki dwusuwowe: konstrukcja, zasada działania, historia

Jakubowski Ryszard
Silniki dwusuwowe powstały znacznie później, niż pierwsze samochody. Fot. Fotolia
Silniki dwusuwowe powstały znacznie później, niż pierwsze samochody. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Choć konstrukcyjnie są bardzo proste, silniki dwusuwowe powstały znacznie później, niż pierwsze samochody. Powód ich powstania był bardzo prozaiczny: do różnych urządzeń potrzebny był silnik łatwy w obsłudze i tani, a przy tym lekki, aby można go było zastosować wszędzie tam, gdzie zachodziła konieczność ograniczenia masy urządzenia napędzającego.

REKLAMA

Do rozwoju silników dwusuwowych przyczyniła się tzw. sztuka wojenna. Ich niewielki koszt umożliwiał traktowanie ich jako urządzeń jednorazowego użytku, np do napędu torped lub min samojezdnych, stosowanych między innymi przez Niemców podczas powstania warszawskiego, a nazywanych Goliatami. Silniki takie stosowano także w lekkich motocyklach, przeznaczonych dla mało wymagających użytkowników.

REKLAMA

Podstawową różnicą pomiędzy silnikiem dwusuwowym i czterosuwowym jest całkowity brak zaworów w pierwszym z nich. Funkcję zaworu dolotowego i wylotowego spełnia w nich przesuwający się w cylindrze tłok, który odsłania lub zasłania we właściwym momencie okna dolotowe i wylotowe. Usuwanie spalin z cylindra polega na wypieraniu ich przez gwałtownie wpadającą do wnętrza cylindra mieszankę paliwowo-powietrzną. Jest ona wstępnie sprężona w komorze korbowej silnika w czasie gdy tłok przemieszcza się ku dołowi po zapłonie mieszanki. Z chwilą, gdy tłok odsłoni okno dolotowe, sprężona mieszanka wpada do cylindra, wypychając z niego spaliny przez otwarte nieco wcześniej okno wylotowe. Kiedyś, dla efektywniejszego przepłukiwania cylindra stosowano specjalne wybrzuszenia denka tłoka, odpowiednio kierujące strumień mieszanki. Potem zrezygnowano z tego rozwiązania.

Zobacz także: Serwis bieżący pojazdów zabytkowych

Smarowanie łożysk wału korbowego i korbowodowych oraz ścianek cylindra jest w najprostszych i najpowszechniej stosowanych rozwiązaniach realizowane przez rozpylony wewnątrz silnika olej, podawany do niego razem z paliwem. Jest to smarowanie bezciśnieniowe, znacznie mniej skuteczne od stosowanego w silnikach czterosuwowych, co powoduje konieczność stosowania łożysk tocznych zamiast ślizgowych zarówno w stopie, jak i w główce korbowodu, oraz innych materiałów na ścianki cylindra i pierścienie tłokowe. Tylko w wielkich silnikach dwusuwowych z zapłonem samoczynnym do smarowania stosuje się olej pod ciśnieniem.

Zobacz także: Jak i kiedy wymieniać łożyska w prądnicach i alternatorach?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W silniku dwusuwowym na każdy cykl pracy, czyli na każdy obrót wału korbowego przypadają tylko dwa rodzaje suwów: sprężania mieszanki paliwowo-powietrznej (lub powietrza w silniku z zapłonem samoczynnym), po którym następuje zapłon i suw, w czasie którego tłok jest spychany ku dołowi ciśnieniem gazów spalinowych, zwany suwem pracy. Podczas suwu sprężania w komorze korbowej wytwarza się podciśnienie i następuje zasysanie do niej powietrza lub mieszanki. Potem, gdy tłok zmieni kierunek ruchu, zostanie ona sprężona i pod ciśnieniem wtłoczona do cylindra, usuwając z niego spaliny. Tak więc w silniku takim suw sprężania jest w pewnym sensie połączony z suwem zasysania mieszanki lub powietrza, zaś nie istnieje suw związany z usuwaniem spalin, zwany popularnie suwem wydechu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA