REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Silniki dwusuwowe: konstrukcja, zasada działania, historia

Jakubowski Ryszard
Silniki dwusuwowe powstały znacznie później, niż pierwsze samochody. Fot. Fotolia
Silniki dwusuwowe powstały znacznie później, niż pierwsze samochody. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Choć konstrukcyjnie są bardzo proste, silniki dwusuwowe powstały znacznie później, niż pierwsze samochody. Powód ich powstania był bardzo prozaiczny: do różnych urządzeń potrzebny był silnik łatwy w obsłudze i tani, a przy tym lekki, aby można go było zastosować wszędzie tam, gdzie zachodziła konieczność ograniczenia masy urządzenia napędzającego.

REKLAMA

Do rozwoju silników dwusuwowych przyczyniła się tzw. sztuka wojenna. Ich niewielki koszt umożliwiał traktowanie ich jako urządzeń jednorazowego użytku, np do napędu torped lub min samojezdnych, stosowanych między innymi przez Niemców podczas powstania warszawskiego, a nazywanych Goliatami. Silniki takie stosowano także w lekkich motocyklach, przeznaczonych dla mało wymagających użytkowników.

REKLAMA

Podstawową różnicą pomiędzy silnikiem dwusuwowym i czterosuwowym jest całkowity brak zaworów w pierwszym z nich. Funkcję zaworu dolotowego i wylotowego spełnia w nich przesuwający się w cylindrze tłok, który odsłania lub zasłania we właściwym momencie okna dolotowe i wylotowe. Usuwanie spalin z cylindra polega na wypieraniu ich przez gwałtownie wpadającą do wnętrza cylindra mieszankę paliwowo-powietrzną. Jest ona wstępnie sprężona w komorze korbowej silnika w czasie gdy tłok przemieszcza się ku dołowi po zapłonie mieszanki. Z chwilą, gdy tłok odsłoni okno dolotowe, sprężona mieszanka wpada do cylindra, wypychając z niego spaliny przez otwarte nieco wcześniej okno wylotowe. Kiedyś, dla efektywniejszego przepłukiwania cylindra stosowano specjalne wybrzuszenia denka tłoka, odpowiednio kierujące strumień mieszanki. Potem zrezygnowano z tego rozwiązania.

Zobacz także: Serwis bieżący pojazdów zabytkowych

Smarowanie łożysk wału korbowego i korbowodowych oraz ścianek cylindra jest w najprostszych i najpowszechniej stosowanych rozwiązaniach realizowane przez rozpylony wewnątrz silnika olej, podawany do niego razem z paliwem. Jest to smarowanie bezciśnieniowe, znacznie mniej skuteczne od stosowanego w silnikach czterosuwowych, co powoduje konieczność stosowania łożysk tocznych zamiast ślizgowych zarówno w stopie, jak i w główce korbowodu, oraz innych materiałów na ścianki cylindra i pierścienie tłokowe. Tylko w wielkich silnikach dwusuwowych z zapłonem samoczynnym do smarowania stosuje się olej pod ciśnieniem.

Zobacz także: Jak i kiedy wymieniać łożyska w prądnicach i alternatorach?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W silniku dwusuwowym na każdy cykl pracy, czyli na każdy obrót wału korbowego przypadają tylko dwa rodzaje suwów: sprężania mieszanki paliwowo-powietrznej (lub powietrza w silniku z zapłonem samoczynnym), po którym następuje zapłon i suw, w czasie którego tłok jest spychany ku dołowi ciśnieniem gazów spalinowych, zwany suwem pracy. Podczas suwu sprężania w komorze korbowej wytwarza się podciśnienie i następuje zasysanie do niej powietrza lub mieszanki. Potem, gdy tłok zmieni kierunek ruchu, zostanie ona sprężona i pod ciśnieniem wtłoczona do cylindra, usuwając z niego spaliny. Tak więc w silniku takim suw sprężania jest w pewnym sensie połączony z suwem zasysania mieszanki lub powietrza, zaś nie istnieje suw związany z usuwaniem spalin, zwany popularnie suwem wydechu.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

REKLAMA

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA