REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Serwis bieżący pojazdów zabytkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Pojazdy, które powstały w zamierzchłych czasach, były budowane nie zawsze z odpowiednich materiałów, często w oparciu o archaiczne technologie i przedziwne rozwiązania konstrukcyjne. Fot. Fotolia
Pojazdy, które powstały w zamierzchłych czasach, były budowane nie zawsze z odpowiednich materiałów, często w oparciu o archaiczne technologie i przedziwne rozwiązania konstrukcyjne. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pojazdy, które powstały w zamierzchłych czasach, były budowane nie zawsze z odpowiednich materiałów, często w oparciu o archaiczne technologie i przedziwne rozwiązania konstrukcyjne. Dlatego ich obsługa jest zupełnie inna, niż pojazdów obecnie produkowanych.

Stare pojazdy wymagają stałej troski i bardzo częstej obsługi technicznej. Dotyczy to zwłaszcza zapewnienia właściwego smarowania silnika, skrzyni biegów i innych podzespołów, takich jak przeguby napędowe, zwrotnice i elementy układu kierowniczego, a nawet – resory. Obowiązkowa jest okresowa kontrola układu hamulcowego.

REKLAMA

W układzie hamulcowym część elementów jest wykonana z gumy, część z metalu. Guma, wytwarzana w oparciu o archaiczne technologie i receptury z czasem traci swoje właściwości, parcieje i samoistnie lub pod wpływem czynników zewnętrznych pęka. Bywa, że parciejący wewnątrz przewód hamulcowy zapycha się okruchami gumy, częściowo lub całkowicie odcinając dopływ płynu hamulcowego do cylinderków. Częsta kontrola skuteczności hamulców pozwala na szybkie wykrycie tej usterki.

Zobacz także: Jak i kiedy wymieniać łożyska w prądnicach i alternatorach?

REKLAMA

Sztywne przewody hamulcowe są narażone na korozję, a co gorsza, przecierają się w punktach mocowania do karoserii, jeżeli zostały zamocowane w niewłaściwy sposób, np. z luzem. Dlatego należy je kontrolować podczas wszystkich prac przy podwoziu i noszące ślady nawet niewielkiego uszkodzenia wymieniać na nowe lub w pełni sprawne. Sztywne przewody hamulcowe można dorabiać we własnym zakresie lub w wyspecjalizowanych warsztatach, o ile nie jest możliwe nabycie oryginalnych lub zamienników.

Awarie instalacji elektrycznej są w leciwych pojazdach zjawiskiem bardzo częstym. Miejsca styku śniedzieją, utleniają się i korodują, co prowadzi albo do ich spalenia się, albo do zaniku połączenia. Aby temu zapobiec, należy podczas prac restauracyjnych albo wymienić wszystkie przewody na nowe (nowe wiązki), albo starannie oczyścić miejsca styku i zakonserwować je odpowiednimi preparatami, np. znakomitym choć trudnym do nabycia „Elektrosolem”. Ponieważ izolacja na przewodach podlega podczas eksploatacji różnym procesom fizyko-chemicznym, z czasem staje się sztywna i krucha. Dlatego wszelkie prace przy instalacji elektrycznej pojazdu należy wykonywać z dużą ostrożnością aby nie powodować dodatkowych uszkodzeń. Zauważone pęknięcia lub przetarcia izolacji natychmiast zabezpieczyć miękką taśmą izolacyjną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak czyścić i polerować powierzchnie chromowane?

Jakość styków i przewodów można łatwo stwierdzić wykonując pomiar napięcia pomiędzy dodatnim biegunem akumulatora a odbiornikiem prądu. Niezbędny jest do tego woltomierz cyfrowy z długimi, kilkumetrowymi przewodami. Po stwierdzeniu spadku napięcia większego od 1 V w przypadku odbiorników dużej mocy (żarówek reflektorowych, uzwojenia wzbudzenia prądnicy itp.) i 0,5 V w przypadku pozostałych odbiorników należy odnaleźć i usunąć przyczynę. Bardzo często są nią zaśniedziałe styki bezpieczników.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA