REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Serwis bieżący pojazdów zabytkowych

Jakubowski Ryszard
Pojazdy, które powstały w zamierzchłych czasach, były budowane nie zawsze z odpowiednich materiałów, często w oparciu o archaiczne technologie i przedziwne rozwiązania konstrukcyjne. Fot. Fotolia
Pojazdy, które powstały w zamierzchłych czasach, były budowane nie zawsze z odpowiednich materiałów, często w oparciu o archaiczne technologie i przedziwne rozwiązania konstrukcyjne. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pojazdy, które powstały w zamierzchłych czasach, były budowane nie zawsze z odpowiednich materiałów, często w oparciu o archaiczne technologie i przedziwne rozwiązania konstrukcyjne. Dlatego ich obsługa jest zupełnie inna, niż pojazdów obecnie produkowanych.

Stare pojazdy wymagają stałej troski i bardzo częstej obsługi technicznej. Dotyczy to zwłaszcza zapewnienia właściwego smarowania silnika, skrzyni biegów i innych podzespołów, takich jak przeguby napędowe, zwrotnice i elementy układu kierowniczego, a nawet – resory. Obowiązkowa jest okresowa kontrola układu hamulcowego.

REKLAMA

W układzie hamulcowym część elementów jest wykonana z gumy, część z metalu. Guma, wytwarzana w oparciu o archaiczne technologie i receptury z czasem traci swoje właściwości, parcieje i samoistnie lub pod wpływem czynników zewnętrznych pęka. Bywa, że parciejący wewnątrz przewód hamulcowy zapycha się okruchami gumy, częściowo lub całkowicie odcinając dopływ płynu hamulcowego do cylinderków. Częsta kontrola skuteczności hamulców pozwala na szybkie wykrycie tej usterki.

Zobacz także: Jak i kiedy wymieniać łożyska w prądnicach i alternatorach?

REKLAMA

Sztywne przewody hamulcowe są narażone na korozję, a co gorsza, przecierają się w punktach mocowania do karoserii, jeżeli zostały zamocowane w niewłaściwy sposób, np. z luzem. Dlatego należy je kontrolować podczas wszystkich prac przy podwoziu i noszące ślady nawet niewielkiego uszkodzenia wymieniać na nowe lub w pełni sprawne. Sztywne przewody hamulcowe można dorabiać we własnym zakresie lub w wyspecjalizowanych warsztatach, o ile nie jest możliwe nabycie oryginalnych lub zamienników.

Awarie instalacji elektrycznej są w leciwych pojazdach zjawiskiem bardzo częstym. Miejsca styku śniedzieją, utleniają się i korodują, co prowadzi albo do ich spalenia się, albo do zaniku połączenia. Aby temu zapobiec, należy podczas prac restauracyjnych albo wymienić wszystkie przewody na nowe (nowe wiązki), albo starannie oczyścić miejsca styku i zakonserwować je odpowiednimi preparatami, np. znakomitym choć trudnym do nabycia „Elektrosolem”. Ponieważ izolacja na przewodach podlega podczas eksploatacji różnym procesom fizyko-chemicznym, z czasem staje się sztywna i krucha. Dlatego wszelkie prace przy instalacji elektrycznej pojazdu należy wykonywać z dużą ostrożnością aby nie powodować dodatkowych uszkodzeń. Zauważone pęknięcia lub przetarcia izolacji natychmiast zabezpieczyć miękką taśmą izolacyjną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak czyścić i polerować powierzchnie chromowane?

Jakość styków i przewodów można łatwo stwierdzić wykonując pomiar napięcia pomiędzy dodatnim biegunem akumulatora a odbiornikiem prądu. Niezbędny jest do tego woltomierz cyfrowy z długimi, kilkumetrowymi przewodami. Po stwierdzeniu spadku napięcia większego od 1 V w przypadku odbiorników dużej mocy (żarówek reflektorowych, uzwojenia wzbudzenia prądnicy itp.) i 0,5 V w przypadku pozostałych odbiorników należy odnaleźć i usunąć przyczynę. Bardzo często są nią zaśniedziałe styki bezpieczników.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

REKLAMA

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

REKLAMA