REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprawdzić jakość styków w urządzeniach elektrycznych, takich jak układ zapłonowy, przekaźniki, elektromechaniczny regulator napięcia itp.?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Wykrycie wadliwie pracujących styków i złączy jest w przypadku samochodowej instalacji elektrycznej łatwe, choć nieco kłopotliwe i pracochłonne Fot. Fotolia
Wykrycie wadliwie pracujących styków i złączy jest w przypadku samochodowej instalacji elektrycznej łatwe, choć nieco kłopotliwe i pracochłonne Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W instalacji samochodowej występują duże natężenia płynącego prądu. Wynika stąd konieczność należytej dbałości o styki i połączenia. W przeciwnym wypadku będą się one nagrzewały i z czasem ulegną całkowitemu utlenieniu.

Kluczową sprawą jest rezystancja styków. Można się o tym przekonać, mierząc napięcie bezpośrednio na zacisku wyjściowym alternatora lub prądnicy i na dodatnim biegunie akumulatora przy włączonych wszystkich odbiornikach prądu, podczas pracy silnika z prędkością co najmniej 2000 obrotów na minutę. Jeżeli jakość połączenia nie jest dobra, wówczas napięcie przy alternatorze lub prądnicy, wynoszące najczęściej około 14 V, będzie wyższe od napięcia między biegunami akumulatora nawet o więcej, niż 1 V. 

REKLAMA

Zobacz też: Jak dbać o akumulator w samochodzie? Ekspert radzi

REKLAMA

Oznacza to, ze akumulator będzie ładowany zaledwie połowicznie, co może znacznie skrócić jego żywotność. Przy założeniu, że wszystkie odbiorniki prądu pobierają około 30 A, spadek napięcia o 1 V nastąpi już przy rezystancji styków połączenia na drodze alternator – akumulator zaledwie 0,03 oma. Rezystancja taka jest niewykrywalna przez powszechnie dostępne omomierze analogowe i część gorszych omomierzy cyfrowych.     

Duże znaczenie dla poprawnej pracy silnika ma rezystancja styków przerywacza w aparacie zapłonowym. Płynie przez nie prąd o natężeniu około 2 A, co oznacza że gdy ich rezystancja, spowodowana różnymi zanieczyszczeniami, wzrośnie tylko do 1 oma, to spadek napięcia, jaki na niej wystąpi, wyniesie około 2 V, a to oznacza osłabienie energii iskry na elektrodach świec zapłonowych o co najmniej kilkanaście procent, co może uniemożliwić rozruch silnika już nawet podczas niewielkiego mrozu, a nawet – w dodatnich temperaturach otoczenia.

 Zobacz też: Dlaczego auto gaśnie? Co mogło się zepsuć?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wykrycie wadliwie pracujących styków i złączy jest w przypadku samochodowej instalacji elektrycznej łatwe, choć nieco kłopotliwe i pracochłonne. Prąd, powodujący spadek napięcia na stykach, rozgrzewa je. Im większa jest ich oporność, tym wyższa temperatura przy takim samym natężeniu prądu. Tak więc wystarczy ostrożnie dotykiem zbadać wszystkie złącza, styki, przekaźniki i kostki ze złączkami, oraz miejsca styku przewodów z masą pojazdu, przy włączonych co najmniej przez kilka minut odbiornikach prądu. Temperatura styków uszkodzonych, nadpalonych lub zanieczyszczonych dość szybko się podniesie, choć jej zmiana może być niewielka, zaledwie wyczuwalna dotykiem.

Styki takie należy oczyścić, przemyć i zabezpieczyć jednym ze specjalnych preparatów poprawiających kontakt elektryczny. Często wystarczy samo spryskanie styków takim preparatem, z których najlepsze właściwości ma stary, coraz trudniej dostępny „Elektrosol”. Luźne złączki należy ostrożnie ścisnąć tak, aby ich połączenie wymagało użycia pewnej siły. Przekaźniki z uszkodzonymi stykami należy jednak prawie zawsze wymienić na sprawne. Nie z każdego przekaźnika można zdjąć obudowę a następnie nałożyć ją nie powodując jej uszkodzenia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA