REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprawdzić jakość styków w urządzeniach elektrycznych, takich jak układ zapłonowy, przekaźniki, elektromechaniczny regulator napięcia itp.?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Wykrycie wadliwie pracujących styków i złączy jest w przypadku samochodowej instalacji elektrycznej łatwe, choć nieco kłopotliwe i pracochłonne Fot. Fotolia
Wykrycie wadliwie pracujących styków i złączy jest w przypadku samochodowej instalacji elektrycznej łatwe, choć nieco kłopotliwe i pracochłonne Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W instalacji samochodowej występują duże natężenia płynącego prądu. Wynika stąd konieczność należytej dbałości o styki i połączenia. W przeciwnym wypadku będą się one nagrzewały i z czasem ulegną całkowitemu utlenieniu.

Kluczową sprawą jest rezystancja styków. Można się o tym przekonać, mierząc napięcie bezpośrednio na zacisku wyjściowym alternatora lub prądnicy i na dodatnim biegunie akumulatora przy włączonych wszystkich odbiornikach prądu, podczas pracy silnika z prędkością co najmniej 2000 obrotów na minutę. Jeżeli jakość połączenia nie jest dobra, wówczas napięcie przy alternatorze lub prądnicy, wynoszące najczęściej około 14 V, będzie wyższe od napięcia między biegunami akumulatora nawet o więcej, niż 1 V. 

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak dbać o akumulator w samochodzie? Ekspert radzi

Oznacza to, ze akumulator będzie ładowany zaledwie połowicznie, co może znacznie skrócić jego żywotność. Przy założeniu, że wszystkie odbiorniki prądu pobierają około 30 A, spadek napięcia o 1 V nastąpi już przy rezystancji styków połączenia na drodze alternator – akumulator zaledwie 0,03 oma. Rezystancja taka jest niewykrywalna przez powszechnie dostępne omomierze analogowe i część gorszych omomierzy cyfrowych.     

Duże znaczenie dla poprawnej pracy silnika ma rezystancja styków przerywacza w aparacie zapłonowym. Płynie przez nie prąd o natężeniu około 2 A, co oznacza że gdy ich rezystancja, spowodowana różnymi zanieczyszczeniami, wzrośnie tylko do 1 oma, to spadek napięcia, jaki na niej wystąpi, wyniesie około 2 V, a to oznacza osłabienie energii iskry na elektrodach świec zapłonowych o co najmniej kilkanaście procent, co może uniemożliwić rozruch silnika już nawet podczas niewielkiego mrozu, a nawet – w dodatnich temperaturach otoczenia.

REKLAMA

 Zobacz też: Dlaczego auto gaśnie? Co mogło się zepsuć?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wykrycie wadliwie pracujących styków i złączy jest w przypadku samochodowej instalacji elektrycznej łatwe, choć nieco kłopotliwe i pracochłonne. Prąd, powodujący spadek napięcia na stykach, rozgrzewa je. Im większa jest ich oporność, tym wyższa temperatura przy takim samym natężeniu prądu. Tak więc wystarczy ostrożnie dotykiem zbadać wszystkie złącza, styki, przekaźniki i kostki ze złączkami, oraz miejsca styku przewodów z masą pojazdu, przy włączonych co najmniej przez kilka minut odbiornikach prądu. Temperatura styków uszkodzonych, nadpalonych lub zanieczyszczonych dość szybko się podniesie, choć jej zmiana może być niewielka, zaledwie wyczuwalna dotykiem.

Styki takie należy oczyścić, przemyć i zabezpieczyć jednym ze specjalnych preparatów poprawiających kontakt elektryczny. Często wystarczy samo spryskanie styków takim preparatem, z których najlepsze właściwości ma stary, coraz trudniej dostępny „Elektrosol”. Luźne złączki należy ostrożnie ścisnąć tak, aby ich połączenie wymagało użycia pewnej siły. Przekaźniki z uszkodzonymi stykami należy jednak prawie zawsze wymienić na sprawne. Nie z każdego przekaźnika można zdjąć obudowę a następnie nałożyć ją nie powodując jej uszkodzenia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

REKLAMA

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA