REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprawdzić jakość styków w urządzeniach elektrycznych, takich jak układ zapłonowy, przekaźniki, elektromechaniczny regulator napięcia itp.?

Jakubowski Ryszard
Wykrycie wadliwie pracujących styków i złączy jest w przypadku samochodowej instalacji elektrycznej łatwe, choć nieco kłopotliwe i pracochłonne Fot. Fotolia
Wykrycie wadliwie pracujących styków i złączy jest w przypadku samochodowej instalacji elektrycznej łatwe, choć nieco kłopotliwe i pracochłonne Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W instalacji samochodowej występują duże natężenia płynącego prądu. Wynika stąd konieczność należytej dbałości o styki i połączenia. W przeciwnym wypadku będą się one nagrzewały i z czasem ulegną całkowitemu utlenieniu.

Kluczową sprawą jest rezystancja styków. Można się o tym przekonać, mierząc napięcie bezpośrednio na zacisku wyjściowym alternatora lub prądnicy i na dodatnim biegunie akumulatora przy włączonych wszystkich odbiornikach prądu, podczas pracy silnika z prędkością co najmniej 2000 obrotów na minutę. Jeżeli jakość połączenia nie jest dobra, wówczas napięcie przy alternatorze lub prądnicy, wynoszące najczęściej około 14 V, będzie wyższe od napięcia między biegunami akumulatora nawet o więcej, niż 1 V. 

REKLAMA

Zobacz też: Jak dbać o akumulator w samochodzie? Ekspert radzi

REKLAMA

Oznacza to, ze akumulator będzie ładowany zaledwie połowicznie, co może znacznie skrócić jego żywotność. Przy założeniu, że wszystkie odbiorniki prądu pobierają około 30 A, spadek napięcia o 1 V nastąpi już przy rezystancji styków połączenia na drodze alternator – akumulator zaledwie 0,03 oma. Rezystancja taka jest niewykrywalna przez powszechnie dostępne omomierze analogowe i część gorszych omomierzy cyfrowych.     

Duże znaczenie dla poprawnej pracy silnika ma rezystancja styków przerywacza w aparacie zapłonowym. Płynie przez nie prąd o natężeniu około 2 A, co oznacza że gdy ich rezystancja, spowodowana różnymi zanieczyszczeniami, wzrośnie tylko do 1 oma, to spadek napięcia, jaki na niej wystąpi, wyniesie około 2 V, a to oznacza osłabienie energii iskry na elektrodach świec zapłonowych o co najmniej kilkanaście procent, co może uniemożliwić rozruch silnika już nawet podczas niewielkiego mrozu, a nawet – w dodatnich temperaturach otoczenia.

 Zobacz też: Dlaczego auto gaśnie? Co mogło się zepsuć?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wykrycie wadliwie pracujących styków i złączy jest w przypadku samochodowej instalacji elektrycznej łatwe, choć nieco kłopotliwe i pracochłonne. Prąd, powodujący spadek napięcia na stykach, rozgrzewa je. Im większa jest ich oporność, tym wyższa temperatura przy takim samym natężeniu prądu. Tak więc wystarczy ostrożnie dotykiem zbadać wszystkie złącza, styki, przekaźniki i kostki ze złączkami, oraz miejsca styku przewodów z masą pojazdu, przy włączonych co najmniej przez kilka minut odbiornikach prądu. Temperatura styków uszkodzonych, nadpalonych lub zanieczyszczonych dość szybko się podniesie, choć jej zmiana może być niewielka, zaledwie wyczuwalna dotykiem.

Styki takie należy oczyścić, przemyć i zabezpieczyć jednym ze specjalnych preparatów poprawiających kontakt elektryczny. Często wystarczy samo spryskanie styków takim preparatem, z których najlepsze właściwości ma stary, coraz trudniej dostępny „Elektrosol”. Luźne złączki należy ostrożnie ścisnąć tak, aby ich połączenie wymagało użycia pewnej siły. Przekaźniki z uszkodzonymi stykami należy jednak prawie zawsze wymienić na sprawne. Nie z każdego przekaźnika można zdjąć obudowę a następnie nałożyć ją nie powodując jej uszkodzenia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA