REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zbadać cewkę zapłonową w aucie zabytkowym?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jak zbadać cewkę zapłonową? Fot. Fotolia
Jak zbadać cewkę zapłonową? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Cewka zapłonowa należy do najważniejszych elementów osprzętu silnika, nie tylko w aucie zabytkowym. Od poprawności jej pracy zależy zarówno łatwość rozruchu silnika zimnego ja i jego praca w normalnych warunkach eksploatacyjnych, co wiąże się także z ekonomią użytkowania naszego oldtimera.

Aby cewka zapłonowa w aucie zabytkowym spełniała dobrze swoje zadanie, musi być w pełni sprawna. A wiec musi przede wszystkim być zdolna do wytworzenia wysokiego napięcia o pożądanej wartości i dostarczyć dostatecznie dużą moc do elektrod świecy zapłonowej. Ponadto musi być zdolna do wytwarzania w ciągu minuty co najmniej tylu impulsów zapłonowych, ile jest konieczne do pracy danego silnika na najwyższych obrotach. Z reguły cewki są zdolne wytworzyć kilkakrotnie więcej tych impulsów, niż potrzeba, czyli od 8000 wzwyż do kilkunastu tysięcy.

REKLAMA

Organoleptyczne badanie jakości cewki zapłonowej w warunkach domowych, bez dostępu do laboratoryjnych urządzeń pomiarowo-kontrolnych jest w praktyce ograniczone do jej oględzin, a zwłaszcza do oględzin zewnętrznej powierzchni jej izolatora. 

Zobacz też: Jak wymienić tarczę sprzęgłową?

REKLAMA

Powinna ona być gładka, bez najmniejszych spękań i bez śladów po wcześniejszych wyładowaniach elektrycznych lub bez ścieżek prądów błądzących. Ponadto musi być czysta, wolna od przyklejonych drobin zanieczyszczeń, zwłaszcza zanieczyszczeń tłustych, oleistych lub higroskopijnych.

Badanie wielkości wytwarzanego przez cewkę zapłonową wysokiego napięcia bez specjalnej wysokonapięciowej sondy, pracującej do 50 kV, daje zazwyczaj bardzo przybliżone wyniki, co dla codziennej eksploatacji samochodu nie ma żadnego znaczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne jest jedynie stwierdzenie, czy wysokie napięcie ma wartość większą od najmniejszej, przy której silnik jeszcze jest w stanie pracować prawidłowo. Można to bardzo ławo sprawdzić, przy zachowaniu szczególnej ostrożności. Metoda ta jest jednak niebezpieczna dla osób z elektronicznymi rozrusznikami serca i innymi wszczepionymi urządzeniami wspomagającymi pracę organizmu.

Po wyjęciu z kopułki rozdzielacza zapłonu przewodu zapłonowego, który łączy go z cewką zapłonową, należy zbliżyć tę końcówkę do dowolnego metalowego przedmiotu połączonego z karoserią lub silnikiem. Nie trzymać przewodu zapłonowego gołą dłonią, lecz przez jakiś dobry izolator, np przez wielokrotnie złożoną torebkę foliową, lub płaskoszczypami z izolowanymi rękojeściami. 

Zobacz też: Jak kupić używane auto? – sprawdzenie karoserii

Po uruchomieniu rozrusznika w naszym aucie zabytkowym należy obserwować pojawiającą się iskrę elektryczną, a zwłaszcza jej intensywność i długość. Prawidłowa iskra, zapewniająca dobrą pracę silnika, powinna mieć podczas opisanego testu długość nie mniejszą niż 7 mm w powietrzu względnie suchym. Długość ta oznacza, że wytwarzane przez cewkę wysokie napięcie ma wartość co najmniej 10, a prawdopodobnie nawet 14 kV.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA