REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zbadać cewkę zapłonową w aucie zabytkowym?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jak zbadać cewkę zapłonową? Fot. Fotolia
Jak zbadać cewkę zapłonową? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Cewka zapłonowa należy do najważniejszych elementów osprzętu silnika, nie tylko w aucie zabytkowym. Od poprawności jej pracy zależy zarówno łatwość rozruchu silnika zimnego ja i jego praca w normalnych warunkach eksploatacyjnych, co wiąże się także z ekonomią użytkowania naszego oldtimera.

Aby cewka zapłonowa w aucie zabytkowym spełniała dobrze swoje zadanie, musi być w pełni sprawna. A wiec musi przede wszystkim być zdolna do wytworzenia wysokiego napięcia o pożądanej wartości i dostarczyć dostatecznie dużą moc do elektrod świecy zapłonowej. Ponadto musi być zdolna do wytwarzania w ciągu minuty co najmniej tylu impulsów zapłonowych, ile jest konieczne do pracy danego silnika na najwyższych obrotach. Z reguły cewki są zdolne wytworzyć kilkakrotnie więcej tych impulsów, niż potrzeba, czyli od 8000 wzwyż do kilkunastu tysięcy.

REKLAMA

Organoleptyczne badanie jakości cewki zapłonowej w warunkach domowych, bez dostępu do laboratoryjnych urządzeń pomiarowo-kontrolnych jest w praktyce ograniczone do jej oględzin, a zwłaszcza do oględzin zewnętrznej powierzchni jej izolatora. 

Zobacz też: Jak wymienić tarczę sprzęgłową?

REKLAMA

Powinna ona być gładka, bez najmniejszych spękań i bez śladów po wcześniejszych wyładowaniach elektrycznych lub bez ścieżek prądów błądzących. Ponadto musi być czysta, wolna od przyklejonych drobin zanieczyszczeń, zwłaszcza zanieczyszczeń tłustych, oleistych lub higroskopijnych.

Badanie wielkości wytwarzanego przez cewkę zapłonową wysokiego napięcia bez specjalnej wysokonapięciowej sondy, pracującej do 50 kV, daje zazwyczaj bardzo przybliżone wyniki, co dla codziennej eksploatacji samochodu nie ma żadnego znaczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne jest jedynie stwierdzenie, czy wysokie napięcie ma wartość większą od najmniejszej, przy której silnik jeszcze jest w stanie pracować prawidłowo. Można to bardzo ławo sprawdzić, przy zachowaniu szczególnej ostrożności. Metoda ta jest jednak niebezpieczna dla osób z elektronicznymi rozrusznikami serca i innymi wszczepionymi urządzeniami wspomagającymi pracę organizmu.

Po wyjęciu z kopułki rozdzielacza zapłonu przewodu zapłonowego, który łączy go z cewką zapłonową, należy zbliżyć tę końcówkę do dowolnego metalowego przedmiotu połączonego z karoserią lub silnikiem. Nie trzymać przewodu zapłonowego gołą dłonią, lecz przez jakiś dobry izolator, np przez wielokrotnie złożoną torebkę foliową, lub płaskoszczypami z izolowanymi rękojeściami. 

Zobacz też: Jak kupić używane auto? – sprawdzenie karoserii

Po uruchomieniu rozrusznika w naszym aucie zabytkowym należy obserwować pojawiającą się iskrę elektryczną, a zwłaszcza jej intensywność i długość. Prawidłowa iskra, zapewniająca dobrą pracę silnika, powinna mieć podczas opisanego testu długość nie mniejszą niż 7 mm w powietrzu względnie suchym. Długość ta oznacza, że wytwarzane przez cewkę wysokie napięcie ma wartość co najmniej 10, a prawdopodobnie nawet 14 kV.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

REKLAMA

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

REKLAMA

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA