REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zbadać cewkę zapłonową w aucie zabytkowym?

Jakubowski Ryszard
Jak zbadać cewkę zapłonową? Fot. Fotolia
Jak zbadać cewkę zapłonową? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Cewka zapłonowa należy do najważniejszych elementów osprzętu silnika, nie tylko w aucie zabytkowym. Od poprawności jej pracy zależy zarówno łatwość rozruchu silnika zimnego ja i jego praca w normalnych warunkach eksploatacyjnych, co wiąże się także z ekonomią użytkowania naszego oldtimera.

Aby cewka zapłonowa w aucie zabytkowym spełniała dobrze swoje zadanie, musi być w pełni sprawna. A wiec musi przede wszystkim być zdolna do wytworzenia wysokiego napięcia o pożądanej wartości i dostarczyć dostatecznie dużą moc do elektrod świecy zapłonowej. Ponadto musi być zdolna do wytwarzania w ciągu minuty co najmniej tylu impulsów zapłonowych, ile jest konieczne do pracy danego silnika na najwyższych obrotach. Z reguły cewki są zdolne wytworzyć kilkakrotnie więcej tych impulsów, niż potrzeba, czyli od 8000 wzwyż do kilkunastu tysięcy.

REKLAMA

Organoleptyczne badanie jakości cewki zapłonowej w warunkach domowych, bez dostępu do laboratoryjnych urządzeń pomiarowo-kontrolnych jest w praktyce ograniczone do jej oględzin, a zwłaszcza do oględzin zewnętrznej powierzchni jej izolatora. 

Zobacz też: Jak wymienić tarczę sprzęgłową?

REKLAMA

Powinna ona być gładka, bez najmniejszych spękań i bez śladów po wcześniejszych wyładowaniach elektrycznych lub bez ścieżek prądów błądzących. Ponadto musi być czysta, wolna od przyklejonych drobin zanieczyszczeń, zwłaszcza zanieczyszczeń tłustych, oleistych lub higroskopijnych.

Badanie wielkości wytwarzanego przez cewkę zapłonową wysokiego napięcia bez specjalnej wysokonapięciowej sondy, pracującej do 50 kV, daje zazwyczaj bardzo przybliżone wyniki, co dla codziennej eksploatacji samochodu nie ma żadnego znaczenia.

Ważne jest jedynie stwierdzenie, czy wysokie napięcie ma wartość większą od najmniejszej, przy której silnik jeszcze jest w stanie pracować prawidłowo. Można to bardzo ławo sprawdzić, przy zachowaniu szczególnej ostrożności. Metoda ta jest jednak niebezpieczna dla osób z elektronicznymi rozrusznikami serca i innymi wszczepionymi urządzeniami wspomagającymi pracę organizmu.

Po wyjęciu z kopułki rozdzielacza zapłonu przewodu zapłonowego, który łączy go z cewką zapłonową, należy zbliżyć tę końcówkę do dowolnego metalowego przedmiotu połączonego z karoserią lub silnikiem. Nie trzymać przewodu zapłonowego gołą dłonią, lecz przez jakiś dobry izolator, np przez wielokrotnie złożoną torebkę foliową, lub płaskoszczypami z izolowanymi rękojeściami. 

Zobacz też: Jak kupić używane auto? – sprawdzenie karoserii

Po uruchomieniu rozrusznika w naszym aucie zabytkowym należy obserwować pojawiającą się iskrę elektryczną, a zwłaszcza jej intensywność i długość. Prawidłowa iskra, zapewniająca dobrą pracę silnika, powinna mieć podczas opisanego testu długość nie mniejszą niż 7 mm w powietrzu względnie suchym. Długość ta oznacza, że wytwarzane przez cewkę wysokie napięcie ma wartość co najmniej 10, a prawdopodobnie nawet 14 kV.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    Nowa benzyna E10 od 1 stycznia 2024 r. na stacjach. Co gdy silnik nie jest dostosowany do nowego PB 95?

    1 stycznia 2024 r. na polskich stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Zastąpi oferowane dotychczas PB 95 E5. A to oznacza jedno. Właściciele starszych samochodów powinni sprawdzić, czy ich samochód jest dostosowany do nowego paliwa.

    Czy można przerobić samochód spalinowy na elektryczny?

    Przerobienie samochodu na napęd elektryczny staje się nośnym hasłem. Nośnym, ale czy realnym? Istnieje taka możliwość. Konwersje pojazdów spalinowych na elektryczne są jak najbardziej wykonalne. Takimi właśnie przeróbkami zajmuje się nawet polska firma.

    REKLAMA

    Zmiany w Park & Ride Warszawa. Ładowanie elektryków będzie płatne. Zniknie Karta Eko

    Podczas parkowania w ramach Park & Ride Warszawa kierowcy samochodów elektrycznych stracą możliwość bezpłatnego ładowania pojazdu i zniknie wydawana im Karta Eko. A to nie koniec zmian. Kiedy zaczną obowiązywać?

    Jak się produkuje dywaniki samochodowe?

    Dywaniki samochodowe to część wyposażenia aut, na którą kierowcy zwracają coraz większą uwagę. Rzadko jednak zastanawiamy się nad tym, jak dywaniki zostały wyprodukowane. Okazuje się, że to wcale nie taki łatwy proces...

    REKLAMA