REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak eliminować zakłócenia elektromagnetyczne w pojazdach zabytkowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Zakłócenia elektromagnetyczne w pojazdach zabytkowych to często spotykana usterka. Fot. Fotolia
Zakłócenia elektromagnetyczne w pojazdach zabytkowych to często spotykana usterka. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wiele zabytkowych pojazdów pochodzi z czasów, kiedy nie przywiązywano większej uwagi do jakości odbioru programu radiowego, wychodząc z założenia, że słuchacz powinien być zadowolony, iż w ogóle coś słyszy z głośnika.

REKLAMA

Stare samochodowe odbiorniki radiowe miały co prawda filtry przeciwzakłóceniowe w obwodach zasilania, eliminujące szumy i trzaski pochodzące z pokładowej instalacji elektrycznej, ale było to o wiele za mało dla poprawnego odbioru audycji radiowych. Większość zakłóceń elektromagnetycznych, generowanych przez samochód, przedostaje się do odbiornika radiowego z anteny. Źródłem tych zakłóceń jest niemal wyłącznie osprzęt silnika, z czego najwięcej generuje ich układ zapłonowy, zaś na drugim miejscu znajduje się prądnica.

REKLAMA

Eliminacja zakłóceń radiowych pochodzących z układu zapłonowego sprowadza się w pierwszej kolejności do wymiany końcówek przewodów zapłonowych (tzw. fajek) na nowe, z zamontowanymi fabrycznie rezystorami przeciwzakłóceniowymi, o ile nie ma ich w starych końcówkach. Można to łatwo sprawdzić, mierząc rezystancję każdej z końcówek. Powinna wynosić kilka do kilkunastu kiloomów (zwykle 5 do 10). Jeżeli jest inna, (dużo mniejsza lub większa) końcówkę należy wymienić na sprawną.

Zobacz także: Jak kupić używane auto? – sprawdzenie silnika

REKLAMA

Czasem stosowano zamiast rezystorów przeciwzakłóceniowych specjalne przewody zapłonowe, o rezystancji wewnętrznej kilkanaście kiloomów na każdy metr. Dlatego pomiar najlepiej przeprowadzić pomiędzy metalowym wyprowadzeniem w końcówce przewodu zapłonowego, nakładanym na świecę zapłonową, a końcem przewodu, tkwiącym w kopułce aparaty zapłonowego, po jego wyjęciu z gniazda. Gdy jest znacznie mniejsza od 5 kiloomów lub większa od 20 kiloomów, należy poszukać przyczyny i ją usunąć. Należy także sprawdzić rezystancję „palca” rozdzielacza zapłonu, jeżeli znajduje się w nim lub powinien znajdować rezystor przeciwzakłóceniowy. Jego rezystancja wynosi najczęściej kilka kiloomów.

Kolejnym krokiem jest dodanie kondensatora przeciwzakłóceniowego tuż przy cewce zapłonowej po stronie PRZECIWNEJ, niż wyprowadzenie do przerywacza zapłonu. Może to być taki sam kondensator, jak stosowany w układzie zapłonowym lub zwykły, radiotechniczny, o pojemności zbliżonej do 0,1 - 0,3 mikrofarada i napięciu pracy co najmniej 63 V.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jakie są przyczyny „ściągania” pojazdu w jedną stronę podczas jazdy?

Aby wyeliminować zakłócenia, pochodzące z iskrzących szczotek prądnicy, należy zlikwidować przyczynę ich iskrzenia, czyli oczyścić albo nawet przetoczyć i wypolerować komutator. Można dodatkowo dodatnią szczotkę połączyć z ujemną takim samym kondensatorem, jak zastosowany do eliminacji zakłóceń układu zapłonowego, choć najlepszym byłby typowy kondensator przeciwzakłóceniowy do prądnic, tzw, przelotowy.

Usunięcie zakłóceń radiowych, pochodzących z alternatora, jest bardzo trudne i wymaga pewnej wiedzy elektronicznej. Nie wolno samodzielnie podłączać do jego szczotek lub regulatora jakichkolwiek rezystorów lub kondensatorów!

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA