REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak eliminować zakłócenia elektromagnetyczne w pojazdach zabytkowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Zakłócenia elektromagnetyczne w pojazdach zabytkowych to często spotykana usterka. Fot. Fotolia
Zakłócenia elektromagnetyczne w pojazdach zabytkowych to często spotykana usterka. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wiele zabytkowych pojazdów pochodzi z czasów, kiedy nie przywiązywano większej uwagi do jakości odbioru programu radiowego, wychodząc z założenia, że słuchacz powinien być zadowolony, iż w ogóle coś słyszy z głośnika.

Stare samochodowe odbiorniki radiowe miały co prawda filtry przeciwzakłóceniowe w obwodach zasilania, eliminujące szumy i trzaski pochodzące z pokładowej instalacji elektrycznej, ale było to o wiele za mało dla poprawnego odbioru audycji radiowych. Większość zakłóceń elektromagnetycznych, generowanych przez samochód, przedostaje się do odbiornika radiowego z anteny. Źródłem tych zakłóceń jest niemal wyłącznie osprzęt silnika, z czego najwięcej generuje ich układ zapłonowy, zaś na drugim miejscu znajduje się prądnica.

REKLAMA

REKLAMA

Eliminacja zakłóceń radiowych pochodzących z układu zapłonowego sprowadza się w pierwszej kolejności do wymiany końcówek przewodów zapłonowych (tzw. fajek) na nowe, z zamontowanymi fabrycznie rezystorami przeciwzakłóceniowymi, o ile nie ma ich w starych końcówkach. Można to łatwo sprawdzić, mierząc rezystancję każdej z końcówek. Powinna wynosić kilka do kilkunastu kiloomów (zwykle 5 do 10). Jeżeli jest inna, (dużo mniejsza lub większa) końcówkę należy wymienić na sprawną.

Zobacz także: Jak kupić używane auto? – sprawdzenie silnika

Czasem stosowano zamiast rezystorów przeciwzakłóceniowych specjalne przewody zapłonowe, o rezystancji wewnętrznej kilkanaście kiloomów na każdy metr. Dlatego pomiar najlepiej przeprowadzić pomiędzy metalowym wyprowadzeniem w końcówce przewodu zapłonowego, nakładanym na świecę zapłonową, a końcem przewodu, tkwiącym w kopułce aparaty zapłonowego, po jego wyjęciu z gniazda. Gdy jest znacznie mniejsza od 5 kiloomów lub większa od 20 kiloomów, należy poszukać przyczyny i ją usunąć. Należy także sprawdzić rezystancję „palca” rozdzielacza zapłonu, jeżeli znajduje się w nim lub powinien znajdować rezystor przeciwzakłóceniowy. Jego rezystancja wynosi najczęściej kilka kiloomów.

REKLAMA

Kolejnym krokiem jest dodanie kondensatora przeciwzakłóceniowego tuż przy cewce zapłonowej po stronie PRZECIWNEJ, niż wyprowadzenie do przerywacza zapłonu. Może to być taki sam kondensator, jak stosowany w układzie zapłonowym lub zwykły, radiotechniczny, o pojemności zbliżonej do 0,1 - 0,3 mikrofarada i napięciu pracy co najmniej 63 V.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jakie są przyczyny „ściągania” pojazdu w jedną stronę podczas jazdy?

Aby wyeliminować zakłócenia, pochodzące z iskrzących szczotek prądnicy, należy zlikwidować przyczynę ich iskrzenia, czyli oczyścić albo nawet przetoczyć i wypolerować komutator. Można dodatkowo dodatnią szczotkę połączyć z ujemną takim samym kondensatorem, jak zastosowany do eliminacji zakłóceń układu zapłonowego, choć najlepszym byłby typowy kondensator przeciwzakłóceniowy do prądnic, tzw, przelotowy.

Usunięcie zakłóceń radiowych, pochodzących z alternatora, jest bardzo trudne i wymaga pewnej wiedzy elektronicznej. Nie wolno samodzielnie podłączać do jego szczotek lub regulatora jakichkolwiek rezystorów lub kondensatorów!

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA