REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak eliminować zakłócenia elektromagnetyczne w pojazdach zabytkowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Zakłócenia elektromagnetyczne w pojazdach zabytkowych to często spotykana usterka. Fot. Fotolia
Zakłócenia elektromagnetyczne w pojazdach zabytkowych to często spotykana usterka. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wiele zabytkowych pojazdów pochodzi z czasów, kiedy nie przywiązywano większej uwagi do jakości odbioru programu radiowego, wychodząc z założenia, że słuchacz powinien być zadowolony, iż w ogóle coś słyszy z głośnika.

Stare samochodowe odbiorniki radiowe miały co prawda filtry przeciwzakłóceniowe w obwodach zasilania, eliminujące szumy i trzaski pochodzące z pokładowej instalacji elektrycznej, ale było to o wiele za mało dla poprawnego odbioru audycji radiowych. Większość zakłóceń elektromagnetycznych, generowanych przez samochód, przedostaje się do odbiornika radiowego z anteny. Źródłem tych zakłóceń jest niemal wyłącznie osprzęt silnika, z czego najwięcej generuje ich układ zapłonowy, zaś na drugim miejscu znajduje się prądnica.

REKLAMA

REKLAMA

Eliminacja zakłóceń radiowych pochodzących z układu zapłonowego sprowadza się w pierwszej kolejności do wymiany końcówek przewodów zapłonowych (tzw. fajek) na nowe, z zamontowanymi fabrycznie rezystorami przeciwzakłóceniowymi, o ile nie ma ich w starych końcówkach. Można to łatwo sprawdzić, mierząc rezystancję każdej z końcówek. Powinna wynosić kilka do kilkunastu kiloomów (zwykle 5 do 10). Jeżeli jest inna, (dużo mniejsza lub większa) końcówkę należy wymienić na sprawną.

Zobacz także: Jak kupić używane auto? – sprawdzenie silnika

Czasem stosowano zamiast rezystorów przeciwzakłóceniowych specjalne przewody zapłonowe, o rezystancji wewnętrznej kilkanaście kiloomów na każdy metr. Dlatego pomiar najlepiej przeprowadzić pomiędzy metalowym wyprowadzeniem w końcówce przewodu zapłonowego, nakładanym na świecę zapłonową, a końcem przewodu, tkwiącym w kopułce aparaty zapłonowego, po jego wyjęciu z gniazda. Gdy jest znacznie mniejsza od 5 kiloomów lub większa od 20 kiloomów, należy poszukać przyczyny i ją usunąć. Należy także sprawdzić rezystancję „palca” rozdzielacza zapłonu, jeżeli znajduje się w nim lub powinien znajdować rezystor przeciwzakłóceniowy. Jego rezystancja wynosi najczęściej kilka kiloomów.

REKLAMA

Kolejnym krokiem jest dodanie kondensatora przeciwzakłóceniowego tuż przy cewce zapłonowej po stronie PRZECIWNEJ, niż wyprowadzenie do przerywacza zapłonu. Może to być taki sam kondensator, jak stosowany w układzie zapłonowym lub zwykły, radiotechniczny, o pojemności zbliżonej do 0,1 - 0,3 mikrofarada i napięciu pracy co najmniej 63 V.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jakie są przyczyny „ściągania” pojazdu w jedną stronę podczas jazdy?

Aby wyeliminować zakłócenia, pochodzące z iskrzących szczotek prądnicy, należy zlikwidować przyczynę ich iskrzenia, czyli oczyścić albo nawet przetoczyć i wypolerować komutator. Można dodatkowo dodatnią szczotkę połączyć z ujemną takim samym kondensatorem, jak zastosowany do eliminacji zakłóceń układu zapłonowego, choć najlepszym byłby typowy kondensator przeciwzakłóceniowy do prądnic, tzw, przelotowy.

Usunięcie zakłóceń radiowych, pochodzących z alternatora, jest bardzo trudne i wymaga pewnej wiedzy elektronicznej. Nie wolno samodzielnie podłączać do jego szczotek lub regulatora jakichkolwiek rezystorów lub kondensatorów!

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA