REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Naprawa auta

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Peugeot 206: montaż głośników wysokotonowych

Nie każdy Peugeot 206 ma na wyposażeniu tweetery. Mają one odpowiednią instalację, jednak mały procent tych aut ma zamontowane głośniki wysokotonowe. W poradniku tym, dowiesz się, jak samemu zamontować takie głośniki.

Peugeot 206: wymiana wtryskiwacza paliwa w silniku 8 zaworowym

Wymiana wtryskiwacza paliwa nie należy do łatwych i bezproblemowych czynności. Zazwyczaj trudno nam ocenić, który wtryskiwacz kwalifikuje się do wymiany. W poradniku tym, podpowiemy jak samemu najłatwiej wymienić wtryskiwacz paliwa w silniku 8 zaworowym.

Volkswagen Golf MK III: wymiana łożyska przedniego koła

Konieczność wymiany łożysk objawia się zazwyczaj efektem dźwiękowym. Najczęściej jest to charakterystyczne huczenie. Można z taką usterką jeździć, jednak nie należy czekać z wymianą.

Volkswagen Golf MK II: wymiana podstawy gaźnika

Uszkodzona podstawa gaźnika jest częstą usterką w silnikach 1.6. Wymiana nie jest trudna i sami możemy uporać się z usterką podstawy gaźnika w Volkswagenie Golf.

REKLAMA

Volkswagen Golf MK IV: wymiana tylnych amortyzatorów


Wymiana tylnych amortyzatorów w Golfie „czwórce” jest bardzo łatwa. Wystarczy dobry zestaw narzędzi i podnośnik samochodowy, żeby samemu dokonać wymiany.

Volkswagen Golf MK II: wymiana termostatu


W poradniku tym, pokażemy jak samodzielnie wymienić termostat w Golfie drugiej generacji. Cały proces nie jest skomplikowany, jednak będziemy potrzebować trochę wolnego czasu.

Volkswagen Golf MK III 1.9 TDI: wymiana filtra paliwa


Wymiana filtra paliwa, to jedna z wielu czynności, które możemy wykonać sami. Nawet mało doświadczonej osobie nie zajmie to więcej, jak 15 minut. Oto opis, jak krok po kroku wymienić filtr paliwa w Golfie „trójce”.

Układy hamulców bębnowych

W zależności od tego, w jaki sposób jest wywierana siła rozpierająca na szczęki hamulcowe przez rozpieracz hydrauliczny, rozróżnia się kilka układów, zwanych także systemami. Są to: simplex, duplex, duoduplex i układ samowzmacniający.

REKLAMA

Łożyska i łożyskowanie

W samochodach zastosowanie ma tylko dwa łożyska . Są to łożyska ślizgowe i łożyska toczne.

Koło zamachowe

Koła zamachowe wykonywane są najczęściej z żeliwa sferoidalnego lub szarego. Materiały te mają dostatecznie dobre właściwości cierne, co jest istotne dla dobrej współpracy z tarczą sprzęgłowa.

Wał korbowy

Głównym zadaniem wału korbowego jest zamienienie ruchów posuwisto-zwrotnych tłoków i wahadłowego korbowodów na ruch obrotowy koła zamachowego, skąd poprzez sprzęgło, skrzynię biegów i elementy układu napędowego zostaje przekazywany na koła.

Korbowód

Korbowód jest elementem, który ma za zadanie przenoszenie siły, wywieranej na tłok przez rozprężające się gazy spalinowe, na wał korbowy, a także przenoszenie z wału korbowego na tłok siły, niezbędnej do uzyskania odpowiedniego ciśnienia w cylindrze podczas suwu sprężania, lub podciśnienia podczas suwu dolotu (ssania).

Bęben hamulcowy

Zanim powstały pierwsze hamulce tarczowe, do szybkiego zatrzymywania pojazdów używano początkowo hamulców taśmowych, które działały przez zaciskanie się ciernej taśmy na wale napędowym, oraz hamulców bębnowych, a ściślej – szczękowo-bębnowych.

Klocki hamulcowe

Klocki hamulcowe mają zastosowanie w hamulcach tarczowych. Są to wykonane z bardzo twardego metalu płytki o odpowiednim kształcie, do których przyklejone są nakładki cierne o grubości dochodzącej do kilkunastu milimetrów.

Tarcza hamulcowa

Tarcze hamulcowe są trwale przymocowane do piast kół i razem z nimi obracają się podczas jazdy. Z chwilą, gdy kierowca wciśnie pedał hamulca, powstające w układzie hamulcowym ciśnienie zacznie wypychać tłoki, znajdujące się w zaciskach hamulców, tym samym dociskając klocki hamulcowe do obu stron tarcz hamulcowych.

Zacisk hamulcowy

Działanie hamulca tarczowego polega na tym, że zamocowana na piaście koła tarcza hamulcowa, jest podczas hamowania ściskana pomiędzy dwoma klockami hamulcowymi. Siła, jaka jest do tego konieczna, powstaje w specjalnym urządzeniu obejmującym obustronnie tarczę hamulcową. Urządzenie to nazywane jest zaciskiem hamulcowym, dawniej – kalipem.

Układ kierowniczy

Elementarny układ kierowniczy składa się z zaledwie kilku elementów. Są to: kierownica z kolumną, przekładnia kierownicza, drążki kierownicze i zwrotnice. W nowoczesnych samochodach oraz w lepszych modelach starych typów samochodów oraz w samochodach ciężarowych przekładnia kierownicza jest sprzęgnięta z urządzeniem wspomagającym, dzięki któremu kierowca może wkładać mniej siły w manewrowanie pojazdem.

Prostownik

Dobry prostownik posiada albo regulację prądu ładowania (nawet prymitywną, skokową), albo urządzenie elektroniczne, zapobiegające przeładowaniu akumulatora, czyli wyłączające prostownik, gdy napięcie na biegunach akumulatora osiągnie mniej więcej 14,4 do 14,6 V.

Narzędzia: ciśnieniomierz

Ciśnieniomierze, mają tylko dwa zastosowania w eksploatacji naszego samochodu: do mierzenia ciśnienia powietrza w oponach, oraz do mierzenia stopnia sprężania w cylindrach.

Hamulce bębnowe

Hamulec bębnowym, jeszcze w połowie XX wieku był stosowany w prawie wszystkich samochodach i we wszystkich motocyklach i motorowerach. Obecnie odchodzi w zapomnienie.

Przeguby napędowe

Do przegubów napędowych zaliczymy tzw. przeguby krzyżakowe, zwane potocznie przegubami Cardana i przeguby zawiasowe, zwane niepoprawnie przegubami homokinetycznymi.

Narzędzia: suwmiarka, mikromierz, szczelinomierz

Suwmiarka, mikromierz i szczelinomierz zaliczymy do narzędzi pomiarowych, niezbędnych w każdym warsztacie. W warsztacie samochodowym najbardziej jednak użyteczne będą: suwmiarka i szczelinomierz.

Narzędzia: gwintowniki, narzynki

Gwintowniki, narzynki służą nie tylko do wykonywania nowych gwintów, ale także do naprawiania gwintów niezbyt mocno uszkodzonych, np. podczas wybijania mocno zapieczonych śrub i sworzni w zawieszeniu.

Hydrauliczny układ hamulcowy, dwuobwodowy

W najprostszym rozwiązaniu elementami sterującymi ciśnieniem płynu hamulcowego w układzie zarządzają dwie niezależne pompy hamulcowe, którymi steruje jeden pedał hamulcowy.

Narzędzia: przecinak, podbijak

Przecinaki, zwane dawniej z niemieckiego meslami, służą głównie do szybkiego przecinania różnych elementów i kawałków różnych twardych materiałów, np. do obcinania łbów śrub, których nie można odkręcić w żaden inny sposób.

Hydrauliczny układ hamulcowy, jednoobwodowy

W jednoobwodowym układzie hamulcowym elementem sterującym jest prosta, niewielka pompa hamulcowa, w której nacisk na pedał hamulca jest zamieniany na ruch tłoka, tłoczącego płyn hamulcowy do przewodów hamulcowych i za ich pośrednictwem do cylinderków hamulcowych.

Narzędzia. Wkrętaki

Wkrętaki, zwane także niezbyt poprawnie śrubokrętami są podstawowymi narzędzia warsztatowymi, używanymi do wielu różnych prac, głównie do odkręcania i dokręcania różnego rodzaju wkrętów.

Układ zapłonowy, elektroniczny

W najprostszym układzie elektronicznym rolę styków przerywacza przyjmuje na siebie tranzystor.

Układ zapłonowy, współczesny

Wprowadzenie bezstykowego sterowania układem zapłonowym spowodowało powstanie bezawaryjnych układów zapłonowych.

Układ zapłonowy, klasyczny

Układ zapłonowy należy do najważniejszych urządzeń w silniku z zapłonem iskrowym (np. silnik benzynowy), a od jego sprawności zależy łatwy rozruch silnika, oraz wielość zużycia paliwa, toksyczność emitowanych spalin, osiągi samochodu i wiele innych.

Narzędzia: klucze

Podstawowy zestaw kluczy, umożliwiających jedynie wykonanie najprostszych prac naprawczych, składa się z kluczy płaskich (widełkowe) lub bardziej uniwersalnych kluczy płasko-oczkowych o rozmiarach od 8 do 19 mm, oraz ze specjalnego klucza do świec (z wkładką gumową, umożliwiającą wyjęcie świecy z głębokiego gniazda) i z klucza do kół (do nakrętek mocujących koła).

Hamulce tarczowe

W tego typu hamulcach siła hamująca powstaje w wyniku tarcia pomiędzy płaską tarczą hamulcową, wirującą wraz z kołem a nieruchomymi klockami hamulcowymi, które są do niej dociskane przy pomocy specjalnych urządzeń, zwanych zaciskami hamulcowymi.

Miernik uniwersalny

Miernik uniwersalny jest bardzo przydatnym przyrządem pomiarowym, znajdującym zastosowanie we wszystkich pracach, związanych z instalacją elektryczną samochodu.

Układ korbowy silnika

Układ korbowy silnika spalinowego zajmuje się zamianą ruchu posuwisto-zwrotnego tłoka na ruch obrotowy wału korbowego.

Hamulce

Hamulce samochodowe dzielą się na dwa podstawowe rodzaje: tarczowe, oraz bębnowe. Spotykane w niektórych starszych typach pojazdów hamulce taśmowe (działające na wał napędowy), używane jako hamulce postojowe, nie są już stosowane.

Rozrusznik

Rozrusznik samochodowy jest silnikiem prądu stałego o stosunkowo dużej mocy, z urządzeniem sprzęgającym, dzięki któremu obroty jego wirnika są przekazywane za pośrednictwem koła zamachowego na wał korbowy silnika podczas rozruchu.

Oleje w samochodzie

Oleje w samochodzie pełnią bardzo ważną funkcję: smarują i równocześnie oczyszczają bardzo wiele mechanizmów. Bez należytego smarowania silnik przestałby pracować już po kilku minutach. Niewiele dłużej wytrzymałyby skrzynia biegów i mechanizm różnicowy.

Sprzęgło

Sprzęgło jest urządzeniem (elementem lub zespołem elementów), dzięki któremu obroty jednego wału są przenoszone na drugi wał. W samochodzie sprzęgło przenosi obroty wału korbowego, a tym samym sprzężonego z nim koła zamachowego na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów.

Alternator

Alternator jest prądnicą prądu przemiennego z wbudowanym wewnętrznym układem prostownika, dzięki czemu może być używany do zaopatrywania w energię elektryczną stałoprądową instalację samochodową.

Synchronizator, synchronizowana skrzynia biegów

Te proste, z punktu widzenia techniki urządzenia są tak pomocne przy zmianie biegów, że dziś posługiwanie się manualną skrzynią biegów nie wymaga od kierowcy jakichś specjalnych umiejętności czy wyczucia.

Panewki i półpanewki

Z uwagi na charakter obciążeń, z jakimi mamy do czynienia w czterosuwowych silnikach samochodowych, w układzie korbowym silników czterosuwowych stosuje się w nich z zasady łożyska ślizgowe. Ich najistotniejszą częścią są panewki.

Zawory

Zawór to element silnika spalinowego tłokowego umieszczony w głowicy silnika lub w bloku silnika , sterujący przepływem powietrza mieszanki paliwowo-powietrznej i spalin.

Tłok

Tłok stanowi jedyną ruchomą ścianę komory spalanie silnika spalinowego. Ponadto tłok musi być tak skonstruowany, aby skutecznie odprowadzał ciepło z denka do znacznie od niego chłodniejszych ścian cylindra.

Doładowanie

Doładowanie to zasilenie silnika powietrzem o większej gęstości.

Chłodnica

Każdy silnik spalinowy wytwarza ciepło, które należy jak najszybciej odprowadzić do atmosfery. Do tego celu służy chłodnica.

Głowica silnika

Zadaniem głowicy silnika jest zamkniecie przestrzeni, w której następuje spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej, a którą z drugiej strony zamyka denko tłoka.

Rozdzielaczowa (rotacyjna) pompa wtryskowa

W silnikach samochodowych, zasilanych wtryskowo, coraz częściej zamiast stosowanej od dziesiątków lat sekcyjnej pompy wtryskowej stosuje się doskonalszą i równocześnie tańszą w produkcji pompę rozdzielaczowi, zwaną także rotacyjną.

Blok silnika

Blok, inaczej zwany kadłubem silnika, jest największym i najcięższym z jego wszystkich elementów, wiążącym wszystkie jego podzespoły.

Mechaniczne pompy wtryskowe: pompa sekcyjna

Sekcyjna pompa wtryskowa jest zespołem kilku pomp wtryskowych, mieszczących się we wspólnej obudowie.

Rozrząd

Dzięki niemu otwierają się i zamykają zawory nie tylko we właściwych cylindrach, ale także w najodpowiedniejszych momentach.

REKLAMA