REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Synchronizator, synchronizowana skrzynia biegów

REKLAMA

Te proste, z punktu widzenia techniki urządzenia są tak pomocne przy zmianie biegów, że dziś posługiwanie się manualną skrzynią biegów nie wymaga od kierowcy jakichś specjalnych umiejętności czy wyczucia.

Od mniej więcej 50 lat ogromna większość skrzyń biegów jest wyposażana w synchronizatory. Te proste z punktu widzenia techniki urządzenia są tak pomocne przy zmianie biegów, że dziś posługiwanie się manualną skrzynią biegów nie wymaga od kierowcy jakichś specjalnych umiejętności czy wyczucia.

REKLAMA

REKLAMA

Dawniej, kiedy synchronizatory były nieznane, aby zmienić bieg, należało umieć bardzo dobrze posługiwać się sprzęgłem i stosować, zwłaszcza podczas redukcji biegów tzw. międzygaz. Polegało to na chwilowym puszczeniu pedału sprzęgła po włączeniu biegu jałowego, a następnie na zwiększeniu obrotów silnika tak, aby odpowiadały, najlepiej dokładnie, prędkości pojazdu w danej chwili na biegu, który kierowca zamierzał włączyć. Dzięki temu zmiana biegów była w miarę płynna, bez zgrzytów i szarpnięć.

Synchronizacja biegów we współczesnych skrzyniach biegów ma dokładnie takie samo działanie, jak kiedyś miedzygaz, czyli polega na wyrównaniu prędkości obrotowych wałka głównego i osadzonego na nim koła zębatego danego biegu. Odbywa się to tak, że tuleja przesuwna, na stałe zazębiona z wałkiem głównym, pod wpływem ruchu dźwigni zmiany biegów przesuwa się w kierunku koła zębatego danego biegu, swobodnie w tym momencie obracającego się na wałku głównym, aby zazębiając się z nim, przejąć jego obroty i przenieść je na wałek główny.

REKLAMA

Zazębienie to jest niemożliwe w sytuacji, gdy obroty danego koła zębatego, wymuszone na nim przez koło zębate wałka sprzęgłowego, są inne niż obroty wałka głównego, a tym samym tulei przesuwnej. Koło zębate danego biegu jest cały czas zazębione z odpowiadającym mu kołem zębatym osadzonym sztywno na wałku sprzęgłowym. Po wysprzęgleniu znika siła napędzająca wałek sprzęgłowy i tkwiące na nim koła zębate szybko zmniejszają obroty w wyniku tarcia w łożyskach oraz oporów, stawianych przez olej w skrzyni biegów.

Równocześnie zmniejszają się swobodne obroty koła zębatego danego biegu. Z chwilą, gdy będą one takie same, jak obroty wałka głównego, wymuszane na nim przez obracające się koła pojazdu za pośrednictwem na stałe złączonych elementów układu napędowego i mechanizmu różnicowego, zazębienie tulei przesuwnej stanie się możliwe i dany bieg zostanie włączony. Aby przyspieszyć ten proces i jednocześnie uniezależnić swobodne obroty koła zębatego danego biegu od obrotów wałka sprzęgłowego, konieczne jest zastosowanie sprzęgła ciernego, które nada obroty wałka głównego kołu zębatemu danego biegu w czasie, kiedy nie będzie napędzany przez silnik wałek sprzęgłowy. Elementem takiego sprzęgła jest mosiężny lub brązowy pierścień zębaty, tkwiący suwliwie na wałku głównym skrzyni biegów pomiędzy tuleją przesuwną i kołem zębatym danego biegu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Synchronizator ma postać pierścienia, który zaczyna się on obracać jako pierwszy podczas zmiany biegów. Jednocześnie jest on dociskany dzięki sile kierowcy, wywieranej na dźwignię zmiany biegów, poprzez tuleję przesuwną, do wspomnianego koła zębatego. Wewnętrzna powierzchnia synchronizatora ma od strony koła zębatego stożkowe podtoczenie, pasujące do odpowiedniej stożkowatej powierzchni, jaką ma koło zębate po stronie synchronizatora. Jest to więc rodzaj sprzęgła ciernego stożkowego, dzięki któremu obroty synchronizatora są przenoszone na koło zębate, przy czym zwiększanie jego obrotów odbywa się dzięki temu bardzo płynnie.

Z chwilą, gdy koło zębate osiągnie właściwe obroty, następuje jego zazębienie z tuleją przesuwną danego biegu, a tym samym przestaje się ono obracać swobodnie, a jego prędkość obrotowa od tej chwili aż do zmiany biegu, będzie równa prędkości obrotowej wałka głównego. Bieg został włączony, kierowca może puścić pedał sprzęgła i wówczas obroty silnika zrównają się z obrotami wałka sprzęgłowego. Obroty wałka głównego będą odpowiadały przełożeniu, jakie istnieje pomiędzy kołem zębatym wałka sprzęgłowego i współpracującym z nim kołem zębatym wałka głównego.

Powyższy opis jest z konieczności bardzo uproszczony. W rzeczywistości podczas zmiany biegu musi nastąpić zakleszczenie tulei przesuwnej, uniemożliwiające „wyskoczenie” biegu, musi zostać także zablokowana możliwość włączenia innego biegu przed wyłączeniem aktualnie działającego.

Zobacz też: Sprzęgła automatyczne i półautomatyczne

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA

Szajka złodziei samochodów rozbita. Łącznie odzyskano 19 pojazdów

Policjanci z Małopolski zatrzymali dwie osoby, które zajmowały się kradzieżą samochodów w województwach małopolskim, podkarpackim i śląskim. W wyniku ich działań odzyskano 19 pojazdów warte około 2 milionów złotych, a także skradzione części samochodowe.

Paraliż na ulicach miast? Samorządowe pułapki planistyczne

Korki w polskich miastach: infrastruktura niedostosowana do potrzeb, uleganie aktywistom miejskim, likwidacja miejsc parkingowych i zwężanie ulic. Czy buspasy są dobrym rozwiązaniem? Samorządowe pułapki planistyczne.

KGP: 99 601 interwencji, 286 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 601 interwencji. Byli wzywani do 286 wypadków drogowych.

Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

REKLAMA

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

REKLAMA