REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Synchronizator, synchronizowana skrzynia biegów

REKLAMA

Te proste, z punktu widzenia techniki urządzenia są tak pomocne przy zmianie biegów, że dziś posługiwanie się manualną skrzynią biegów nie wymaga od kierowcy jakichś specjalnych umiejętności czy wyczucia.

Od mniej więcej 50 lat ogromna większość skrzyń biegów jest wyposażana w synchronizatory. Te proste z punktu widzenia techniki urządzenia są tak pomocne przy zmianie biegów, że dziś posługiwanie się manualną skrzynią biegów nie wymaga od kierowcy jakichś specjalnych umiejętności czy wyczucia.

REKLAMA

REKLAMA

Dawniej, kiedy synchronizatory były nieznane, aby zmienić bieg, należało umieć bardzo dobrze posługiwać się sprzęgłem i stosować, zwłaszcza podczas redukcji biegów tzw. międzygaz. Polegało to na chwilowym puszczeniu pedału sprzęgła po włączeniu biegu jałowego, a następnie na zwiększeniu obrotów silnika tak, aby odpowiadały, najlepiej dokładnie, prędkości pojazdu w danej chwili na biegu, który kierowca zamierzał włączyć. Dzięki temu zmiana biegów była w miarę płynna, bez zgrzytów i szarpnięć.

Synchronizacja biegów we współczesnych skrzyniach biegów ma dokładnie takie samo działanie, jak kiedyś miedzygaz, czyli polega na wyrównaniu prędkości obrotowych wałka głównego i osadzonego na nim koła zębatego danego biegu. Odbywa się to tak, że tuleja przesuwna, na stałe zazębiona z wałkiem głównym, pod wpływem ruchu dźwigni zmiany biegów przesuwa się w kierunku koła zębatego danego biegu, swobodnie w tym momencie obracającego się na wałku głównym, aby zazębiając się z nim, przejąć jego obroty i przenieść je na wałek główny.

Zazębienie to jest niemożliwe w sytuacji, gdy obroty danego koła zębatego, wymuszone na nim przez koło zębate wałka sprzęgłowego, są inne niż obroty wałka głównego, a tym samym tulei przesuwnej. Koło zębate danego biegu jest cały czas zazębione z odpowiadającym mu kołem zębatym osadzonym sztywno na wałku sprzęgłowym. Po wysprzęgleniu znika siła napędzająca wałek sprzęgłowy i tkwiące na nim koła zębate szybko zmniejszają obroty w wyniku tarcia w łożyskach oraz oporów, stawianych przez olej w skrzyni biegów.

REKLAMA

Równocześnie zmniejszają się swobodne obroty koła zębatego danego biegu. Z chwilą, gdy będą one takie same, jak obroty wałka głównego, wymuszane na nim przez obracające się koła pojazdu za pośrednictwem na stałe złączonych elementów układu napędowego i mechanizmu różnicowego, zazębienie tulei przesuwnej stanie się możliwe i dany bieg zostanie włączony. Aby przyspieszyć ten proces i jednocześnie uniezależnić swobodne obroty koła zębatego danego biegu od obrotów wałka sprzęgłowego, konieczne jest zastosowanie sprzęgła ciernego, które nada obroty wałka głównego kołu zębatemu danego biegu w czasie, kiedy nie będzie napędzany przez silnik wałek sprzęgłowy. Elementem takiego sprzęgła jest mosiężny lub brązowy pierścień zębaty, tkwiący suwliwie na wałku głównym skrzyni biegów pomiędzy tuleją przesuwną i kołem zębatym danego biegu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Synchronizator ma postać pierścienia, który zaczyna się on obracać jako pierwszy podczas zmiany biegów. Jednocześnie jest on dociskany dzięki sile kierowcy, wywieranej na dźwignię zmiany biegów, poprzez tuleję przesuwną, do wspomnianego koła zębatego. Wewnętrzna powierzchnia synchronizatora ma od strony koła zębatego stożkowe podtoczenie, pasujące do odpowiedniej stożkowatej powierzchni, jaką ma koło zębate po stronie synchronizatora. Jest to więc rodzaj sprzęgła ciernego stożkowego, dzięki któremu obroty synchronizatora są przenoszone na koło zębate, przy czym zwiększanie jego obrotów odbywa się dzięki temu bardzo płynnie.

Z chwilą, gdy koło zębate osiągnie właściwe obroty, następuje jego zazębienie z tuleją przesuwną danego biegu, a tym samym przestaje się ono obracać swobodnie, a jego prędkość obrotowa od tej chwili aż do zmiany biegu, będzie równa prędkości obrotowej wałka głównego. Bieg został włączony, kierowca może puścić pedał sprzęgła i wówczas obroty silnika zrównają się z obrotami wałka sprzęgłowego. Obroty wałka głównego będą odpowiadały przełożeniu, jakie istnieje pomiędzy kołem zębatym wałka sprzęgłowego i współpracującym z nim kołem zębatym wałka głównego.

Powyższy opis jest z konieczności bardzo uproszczony. W rzeczywistości podczas zmiany biegu musi nastąpić zakleszczenie tulei przesuwnej, uniemożliwiające „wyskoczenie” biegu, musi zostać także zablokowana możliwość włączenia innego biegu przed wyłączeniem aktualnie działającego.

Zobacz też: Sprzęgła automatyczne i półautomatyczne

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA