Narzędzia: klucze
REKLAMA
Podczas prac naprawczych i przeglądów podstawowymi narzędziami, umożliwiającymi odkręcanie i dokręcanie śrub oraz wykonywanie niektórych czynności regulacyjnych są klucze. Podstawowy zestaw kluczy, umożliwiających jedynie wykonanie najprostszych prac naprawczych, składa się z kluczy płaskich (widełkowe) lub bardziej uniwersalnych kluczy płasko-oczkowych o rozmiarach od 8 do 19 mm, oraz ze specjalnego klucza do świec (z wkładką gumową, umożliwiającą wyjęcie świecy z głębokiego gniazda) i z klucza do kół (do nakrętek mocujących koła).
REKLAMA
Istnieje bardzo wiele rodzajów kluczy, z których niektóre są bardzo specjalistyczne, nieprzydatne w codziennej obsłudze samochodu, a nawet podczas jego gruntownych remontów. Najczęściej używane są klucze:
- rurkowe;
- nasadowe
- nasadowe z zapadką;
- oczkowe zwykłe;
- oczkowe odsadzone;
- oczkowe z zapadką;
- oczkowe rozcięte, stosowane np. do odpowietrzników hamulców lub do przewodów wtryskowych;
- nastawne, z których najpopularniejszym jest klucz francuski;
- hydrauliczne;
- dynamometryczne;
- płaskie wygięte;
- oczkowe wygięte;
- imbusowe.
Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta
W praktyce warsztatowej stosuje się także klucze pneumatyczne – są to zwykłe klucze nasadowe, obracane z wykorzystaniem siły sprężonego powietrza. Pozwalają one na bardzo szybkie odkręcanie i dokręcanie nakrętek i śrub, ale często ich użycie prowadzi do uszkodzenia gwintów lub łbów śrub i nakrętek. Klucze wykonywane są z różnych stopów, zapewniających ich należytą twardość oraz wytrzymałość. W sprzedaży są dostępne albo w zestawach, albo pojedynczo.
Zobacz też: Stopień sprężania silnika spalinowego
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.