Hamulce
REKLAMA
Hamulce samochodowe we współczesnych pojazdach dzielą się na dwa podstawowe rodzaje: tarczowe i hamulce bębnowe. Spotykane w niektórych starszych typach pojazdów hamulce taśmowe (działające na wał napędowy), używane jako hamulce postojowe, nie są obecnie stosowane.
REKLAMA
REKLAMA
Z uwagi na zastosowanie dzieli się hamulce na trzy rodzaje:
– hamulce zasadnicze
– hamulce awaryjne
– hamulce postojowe.
Podczas jazdy w normalnych warunkach używa się wyłącznie hamulca zasadniczego, tylko w niektórych przypadkach, np. do celowego wprowadzenia pojazdu w poślizg, używa się hamulec postojowy, który w mniejszych samochodach pełni także funkcję hamulca awaryjnego.
Hamulec postojowy uruchamia się najczęściej dźwignią ręczną. W niektórych typach samochodów stosuje się zamiast niej specjalny dodatkowy pedał. Aby hamulec ten działał, nie jest konieczne stałe używanie siły przez kierowcę – można go zablokować na czas konieczny w dowolnym położeniu.
Hamulce awaryjne są całkowicie niezależne od hamulca zasadniczego, czasem z wyjątkiem samych elementów wykonawczych, czyli bębnów i szczęk lub tarcz i klocków hamulcowych. Uruchamia się je podobnie jak hamulce zasadnicze, lecz tylko w przypadku ich awarii, ponieważ ich długotrwałe i częste użycie jest niewskazane, poza tym zwykle mają one gorsze parametry, niż hamulce zasadnicze.
REKLAMA
Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta
Mechanizmy służące do uruchamiania hamulców dzielą się na stricte mechaniczne, hydrauliczne i pneumatyczne. W samochodach osobowych i niewielkich ciężarowych stosuje się wyłącznie mechanizmy hydrauliczne, z wyjątkiem hamulca postojowego, który z reguły jest uruchamiany mechanicznie, przy pomocy cięgieł. W dużych samochodach ciężarowych i autobusach stosuje się hamulce pneumatyczne lub hybrydę stanowiącą ich połączenie z hamulcami hydraulicznymi.
Zobacz też: Płyn hamulcowy
REKLAMA
REKLAMA