Hamulce
REKLAMA
Hamulce samochodowe we współczesnych pojazdach dzielą się na dwa podstawowe rodzaje: tarczowe i hamulce bębnowe. Spotykane w niektórych starszych typach pojazdów hamulce taśmowe (działające na wał napędowy), używane jako hamulce postojowe, nie są obecnie stosowane.
REKLAMA
Z uwagi na zastosowanie dzieli się hamulce na trzy rodzaje:
– hamulce zasadnicze
– hamulce awaryjne
– hamulce postojowe.
Podczas jazdy w normalnych warunkach używa się wyłącznie hamulca zasadniczego, tylko w niektórych przypadkach, np. do celowego wprowadzenia pojazdu w poślizg, używa się hamulec postojowy, który w mniejszych samochodach pełni także funkcję hamulca awaryjnego.
REKLAMA
Hamulec postojowy uruchamia się najczęściej dźwignią ręczną. W niektórych typach samochodów stosuje się zamiast niej specjalny dodatkowy pedał. Aby hamulec ten działał, nie jest konieczne stałe używanie siły przez kierowcę – można go zablokować na czas konieczny w dowolnym położeniu.
Hamulce awaryjne są całkowicie niezależne od hamulca zasadniczego, czasem z wyjątkiem samych elementów wykonawczych, czyli bębnów i szczęk lub tarcz i klocków hamulcowych. Uruchamia się je podobnie jak hamulce zasadnicze, lecz tylko w przypadku ich awarii, ponieważ ich długotrwałe i częste użycie jest niewskazane, poza tym zwykle mają one gorsze parametry, niż hamulce zasadnicze.
Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta
Mechanizmy służące do uruchamiania hamulców dzielą się na stricte mechaniczne, hydrauliczne i pneumatyczne. W samochodach osobowych i niewielkich ciężarowych stosuje się wyłącznie mechanizmy hydrauliczne, z wyjątkiem hamulca postojowego, który z reguły jest uruchamiany mechanicznie, przy pomocy cięgieł. W dużych samochodach ciężarowych i autobusach stosuje się hamulce pneumatyczne lub hybrydę stanowiącą ich połączenie z hamulcami hydraulicznymi.
Zobacz też: Płyn hamulcowy
REKLAMA
REKLAMA