REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zacisk hamulcowy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Działanie hamulca tarczowego polega na tym, że zamocowana na piaście koła tarcza hamulcowa, jest podczas hamowania ściskana pomiędzy dwoma klockami hamulcowymi. Siła, jaka jest do tego konieczna, powstaje w specjalnym urządzeniu obejmującym obustronnie tarczę hamulcową. Urządzenie to nazywane jest zaciskiem hamulcowym, dawniej – kalipem.

REKLAMA

Działanie hamulca tarczowego polega na tym, że zamocowana na piaście koła tarcza hamulcowa, jest podczas hamowania ściskana pomiędzy dwoma klockami hamulcowymi. Siła, jaka jest do tego konieczna, powstaje w specjalnym urządzeniu obejmującym obustronnie tarczę hamulcową. Urządzenie to nazywane jest zaciskiem hamulcowym, dawniej – kalipem.

REKLAMA

Zaciski hamulcowe dzielą się na: stałe czyli sztywne, pływające i przesuwne. W zacisku stałym tłoki hamulcowe znajdują się po obu stronach tarczy hamulcowej. Zacisk pływający ma kształt ramy i jest osadzony suwliwie w zamocowanym sztywno wsporniku. Jego pojedynczy tłok wywiera nacisk na klocek hamulcowy. Jednocześnie siła ta powoduje przesunięcie ramy zacisku w przeciwną stronę, niż ruch tłoka, przez co zacisk swoją drugą stroną dociska drugi klocek hamulcowy do tarczy hamulcowej. Dzięki takiemu rozwiązaniu jeden tłok obsługuje dwa klocki hamulcowe. Podobnie dzieje się w przypadku zacisku przesuwnego. Różnica polega jedynie na tym, że zacisk jest prowadzony we wsporniku specjalnymi prowadnicami.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

Zaciski hamulcowe są wykonywane najczęściej z żeliwa o specjalnym składzie. Spotyka się także zaciski wykonane z bardzo wytrzymałych stopów lekkich. W specjalnych cylindrach pracują tłoki o znacznie większej średnicy, niż w hamulcach bębnowych, dzięki temu siła nacisku, wywierana na klocki hamulcowe może być wielokrotnie większa, niż ta, z którą mamy do czynienia w przypadku szczęk hamulcowych. Tłoki nie mają sprężyn powrotnych, ani żadnego mechanizmu, powodującego ich cofanie się. Ruch wsteczny tłoka po zaniku ciśnienia, czyli po zaprzestaniu hamowania, wymuszony jest poprzez odpowiednią konstrukcję gumowych uszczelek tłoków i kanalików, w których się one znajdują. Jest to zarazem mechanizm samoregulacyjny tłoków – mogą one cofnąć się jedynie tyle, na ile pozwala odkształcenie uszczelki. Zwykle ruch wsteczny tłoka nie przekracza 0,2 mm.

Zobacz też: Płyn hamulcowy

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA