Hydrauliczny układ hamulcowy, jednoobwodowy
REKLAMA
Elementem sterującym w jednoobwodowym układzie hamulcowym jest prosta, niewielka pompa hamulcowa, w której nacisk na pedał hamulca jest zamieniany na ruch tłoka, tłoczącego płyn hamulcowy do przewodów hamulcowych i za ich pośrednictwem do cylinderków hamulcowych. Wszystkie przewody hamulcowe są w takim układzie ze sobą połączone w pobliżu pompy hamulcowej.
REKLAMA
REKLAMA
W przypadku jakiejkolwiek ich nieszczelności, lub nieszczelności pomiędzy tłoczkami i cylinderkami hamulcowymi albo nieszczelności cylindra pompy hamulcowej, istnieje duże prawdopodobieństwo, że wycieknie cały płyn z układu hamulcowego i hamulec zasadniczy przestanie działać. Jeżeli kierowca nie zorientuje się w porę i nie zatrzyma pojazdu przy pomocy hamulca awaryjnego lub postojowego, może dojść do groźnego wypadku o łatwych do przewidzenia skutkach.
W jednoobwodowym układzie hamulcowym ciśnienie w całym układzie jest jednakowe, a to oznacza, że wszystkie koła samochodu będą hamowane z taką samą siłą, jeżeli nie zostaną zastosowane korektory siły hamowania lub przynajmniej nie zostanie ona zredukowana w tylnych kołach przez zastosowanie cylinderków hamulcowych o mniejszej średnicy, niż w kołach przednich.
Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta
Jeżeli do takiego układu dostanie się niewielka ilość powietrza, czyli nastąpi jego zapowietrzenie, nastąpi pogorszenie skuteczności hamowania wszystkich kół, a co gorsza, położenie bańki powietrza w przewodach hamulcowych nie zawsze jest stałe, a więc może ona po pewnym czasie przemieścić się z kół przednich do tylnych lub odwrotnie, co może być sporym zaskoczeniem dla kierowcy.
Zobacz też: Płyn hamulcowy
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.