REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tłok

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Tłok stanowi jedyną ruchomą ścianę komory spalanie silnika spalinowego. Ponadto tłok musi być tak skonstruowany, aby skutecznie odprowadzał ciepło z denka do znacznie od niego chłodniejszych ścian cylindra.

Tłok stanowi jedyną ruchomą ścianę komory spalanie silnika spalinowego. Jego głównym zadaniem jest przeniesienie energii, wytworzonej poprzez spalenie się mieszanki paliwowo-powietrznej, na układ korbowy silnika, z którego poprzez wał korbowy, sprzęgło i skrzynie biegów dotrze ona do kół pojazdu.

REKLAMA

REKLAMA

Tłok silnika musi charakteryzować się bardzo dużą wytrzymałością mechaniczną i odpornością na pojawiające się udarowo obciążenia mechaniczne oraz na długotrwałe obciążenia termiczne. Ponadto tłok musi być tak skonstruowany, aby skutecznie odprowadzał ciepło z denka do znacznie od niego chłodniejszych ścian cylindra.

Typowy tłok silnika z zapłonem iskrowym składa się ze wspomnianego denka, pod którym znajduje się tzw próg ogniowy, który ogranicza możliwość docierania płomienia powstającego w procesie spalania, do pierścieni tłokowych. Poniżej progu ogniowego znajduje się część (strefa) pierścieniowa, gdzie w specjalnie wytoczonych kanałach są osadzane pierścienie tłokowe, Poniżej nich znajduje się część prowadząca tłoka, zwana także płaczem tłoka, która ma za zadanie utrzymywanie tłoka we właściwym położeniu w cylindrze i równoczesne przekazywanie bocznego nacisku tłoka na ścianki cylindra. Z tego powodu część ta ma znacznie większe rozmiary od pozostałych. W jej górnych, bliższych denku tłoka partiach znajdują się dwa prostopadłe do osi tłoka, współosiowe otwory piast, w które wciska się sworzeń tłokowy, łączący wahliwie korbowód z tłokiem. Piasty są połączone z denkiem tłoka dodatkowym użebrowaniem, zwiększającym zarówno wytrzymałość mechaniczną tej części tłoka, jak i chłodzenie jego denka.

W kanałach części pierścieniowej tłoka umieszcza się pierścienie tłokowe, z których górne mają za zadanie maksymalne uszczelnienie komory spalania, zaś najniższy, zwany zgarniającym, który usuwa resztki zużytego oleju ze ścianek cylindra. Współczesne tłoki silników spalinowych robi się ze stopów lekkich, zawierających obok aluminium spory dodatek krzemu, dzięki któremu tłok ma znacznie mniejszą rozszerzalność cieplną, niż bez tego dodatku.

Tłoki w nowoczesnych silnikach mają bardzo skomplikowaną budowę, wynikającą z konieczności uzyskania właściwej wytrzymałości mechanicznej, stworzenia komory spalania o najkorzystniejszym kształcie, a także dla zmniejszenie różnic pomiędzy współczynnikiem rozszerzalności cieplnej żeliwnych ścianek cylindra i aluminiowego tłoka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Stopień sprężania silnika spalinowego

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA