REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Hydrauliczny układ hamulcowy, dwuobwodowy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W najprostszym rozwiązaniu elementami sterującymi ciśnieniem płynu hamulcowego w układzie zarządzają dwie niezależne pompy hamulcowe, którymi steruje jeden pedał hamulcowy.

Dzielony hydrauliczny układ hamulcowy, zwany także układem dwuobwodowym, nie ma wad układu jednoobwodowego. Podstawową wadą układu jednoobwodowego jest zmniejszenie lub zanik siły hamującej w przypadku nieszczelności lub zapowietrzenia go. Aby zachować w takim przypadku przynajmniej część możliwości układu hamulcowego, stosuje się dzielenie go na dwie całkowicie lub częściowo od siebie niezależne sekcje, z których jedna obsługuje koła przednie, druga – tylne.

REKLAMA

W najprostszym rozwiązaniu elementami sterującymi ciśnieniem płynu hamulcowego w układzie zarządzają dwie niezależne pompy hamulcowe, którymi steruje jeden pedał hamulcowy.

REKLAMA

Z wielu powodów, których najważniejszym są koszty, takie rozwiązanie nie jest w praktyce stosowane. Zamiast dwóch pomp we wszystkich dwuobwodowych układach pracuje jedna podwójna pompa, zwana czasem tandemem. Wnętrze cylindra roboczego w takiej pompie jest podzielone na dwie części za pomocą swobodnego, z niczym nie połączonego tłoczka. Każda z tych części jest połączona z osobnym zbiorniczkiem wyrównawczym płynu hamulcowego. W niektórych rozwiązaniach jest to jeden zbiorniczek, podzielony na dwie komory.

Po naciśnięciu na pedał hamulca tłoczek w części pompy, bliższej pedału hamulcowego, zwany tłoczkiem głównym. jest przesuwany stricte mechanicznie w kierunku tłoczka swobodnego. Jednocześnie, z chwilą minięcia otworu, którym jest dostarczany płyn hamulcowy ze zbiorniczka wyrównawczego, zaczyna tłoczyć go do przewodów hamulcowych połączonych z hamulcami kół tylnych. To samo ciśnienie powoduje, że tłoczek swobodny przesuwając się do przodu pompy, po minięciu otworu łączącego pompę z drugim zbiorniczkiem wyrównawczym, tłoczy płyn do obwodu przednich hamulców. Pomiędzy tłoczkami oraz pomiędzy tłoczkiem swobodnym i przednią ścianą pompy znajdują się sprężyny, przywracające pierwotne położenie tłoczków z chwilą ustania nacisku na pedał hamulca.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z chwilą gdy zabraknie płynu w obwodzie połączonym z sekcją pompy bliższą pedałowi hamulca, tłoczek z nim połączony pod wpływem nacisku na pedał oprze się, zwykle za pośrednictwem specjalnego kołka – popychacza, o tłoczek swobodny i popchnie go, czym spowoduje wtłoczenie płynu hamulcowego do drugiego obwodu. Gdy zabraknie płynu w drugim obwodzie, tłoczek swobodny pod naciskiem tłoczka oprze się o ogranicznik, dzięki czemu przednia komora pompy zostanie całkowicie wyłączona z procesu hamowania, a tłoczek swobodny spełni funkcję uszczelnienia, przez co płyn hamulcowy z pierwszego obwodu nie przedostanie się do obwodu drugiego i hamulce w tym obwodzie będą działały normalnie.

Zobacz też: SBC

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA