REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Hydrauliczny układ hamulcowy, dwuobwodowy

REKLAMA

W najprostszym rozwiązaniu elementami sterującymi ciśnieniem płynu hamulcowego w układzie zarządzają dwie niezależne pompy hamulcowe, którymi steruje jeden pedał hamulcowy.

Dzielony hydrauliczny układ hamulcowy, zwany także układem dwuobwodowym, nie ma wad układu jednoobwodowego. Podstawową wadą układu jednoobwodowego jest zmniejszenie lub zanik siły hamującej w przypadku nieszczelności lub zapowietrzenia go. Aby zachować w takim przypadku przynajmniej część możliwości układu hamulcowego, stosuje się dzielenie go na dwie całkowicie lub częściowo od siebie niezależne sekcje, z których jedna obsługuje koła przednie, druga – tylne.

REKLAMA

REKLAMA

W najprostszym rozwiązaniu elementami sterującymi ciśnieniem płynu hamulcowego w układzie zarządzają dwie niezależne pompy hamulcowe, którymi steruje jeden pedał hamulcowy.

Z wielu powodów, których najważniejszym są koszty, takie rozwiązanie nie jest w praktyce stosowane. Zamiast dwóch pomp we wszystkich dwuobwodowych układach pracuje jedna podwójna pompa, zwana czasem tandemem. Wnętrze cylindra roboczego w takiej pompie jest podzielone na dwie części za pomocą swobodnego, z niczym nie połączonego tłoczka. Każda z tych części jest połączona z osobnym zbiorniczkiem wyrównawczym płynu hamulcowego. W niektórych rozwiązaniach jest to jeden zbiorniczek, podzielony na dwie komory.

Po naciśnięciu na pedał hamulca tłoczek w części pompy, bliższej pedału hamulcowego, zwany tłoczkiem głównym. jest przesuwany stricte mechanicznie w kierunku tłoczka swobodnego. Jednocześnie, z chwilą minięcia otworu, którym jest dostarczany płyn hamulcowy ze zbiorniczka wyrównawczego, zaczyna tłoczyć go do przewodów hamulcowych połączonych z hamulcami kół tylnych. To samo ciśnienie powoduje, że tłoczek swobodny przesuwając się do przodu pompy, po minięciu otworu łączącego pompę z drugim zbiorniczkiem wyrównawczym, tłoczy płyn do obwodu przednich hamulców. Pomiędzy tłoczkami oraz pomiędzy tłoczkiem swobodnym i przednią ścianą pompy znajdują się sprężyny, przywracające pierwotne położenie tłoczków z chwilą ustania nacisku na pedał hamulca.

REKLAMA

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z chwilą gdy zabraknie płynu w obwodzie połączonym z sekcją pompy bliższą pedałowi hamulca, tłoczek z nim połączony pod wpływem nacisku na pedał oprze się, zwykle za pośrednictwem specjalnego kołka – popychacza, o tłoczek swobodny i popchnie go, czym spowoduje wtłoczenie płynu hamulcowego do drugiego obwodu. Gdy zabraknie płynu w drugim obwodzie, tłoczek swobodny pod naciskiem tłoczka oprze się o ogranicznik, dzięki czemu przednia komora pompy zostanie całkowicie wyłączona z procesu hamowania, a tłoczek swobodny spełni funkcję uszczelnienia, przez co płyn hamulcowy z pierwszego obwodu nie przedostanie się do obwodu drugiego i hamulce w tym obwodzie będą działały normalnie.

Zobacz też: SBC

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA