Układ zapłonowy, elektroniczny
REKLAMA
REKLAMA
W najprostszym układzie elektronicznym rolę styków przerywacza przyjmuje na siebie tranzystor. Styki służą jedynie do sterowania pracą tego tranzystora, dzięki czemu płynący przez nie prąd jest co najmniej o rząd wielkości, a ściślej – beta razy mniejszy od płynącego przez styki zapłonu mechanicznego. Beta jest współczynnikiem wzmocnienia prądowego użytego tranzystora, który może wynosić od kilkunastu do kilkudziesięciu. W następnych wcieleniach takiego układu zapłonowego zastąpiono mechaniczne styki systemem dioda elektroluminescencyjna (LED) – fototranzystor, a w najnowszych – czujnikiem magnetoelektrycznym (Halla).
REKLAMA
Na początku lat osiemdziesiątych elektroniczne układy zapłonowe zaczęto łączyć w jedną całość z układami sterującymi wtryskiem paliwa i w ten sposób powstały zaczątki pierwszych komputerów pokładowych, nazywane elektronicznymi jednostkami sterowania silnikiem. Jednak na powstanie prawdziwych komputerów odpowiedzialnych za pracę silnika trzeba było poczekać jeszcze kilka lat.
Na początku XXI wieku elektroniczne sterowanie silników spalinowych z mikroprocesorami zaczęto stosować powszechnie w samochodach, a nawet w takich urządzeniach, jak piły spalinowe i kosiarki. Systemy te nazwano EMS od angielskojęzycznej nazwy Engine Management System. Dzięki nim stało się możliwe, np. który cylinder potrzebuje w danej chwili otrzymać dawkę paliwa oraz w jakiej ilości.
Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta
Najnowsze urządzenia EMS otrzymują i przetwarzają informacje z wielu czujników, nawet takich jak chwilowe położenie korbowodu, temperatura kolektora ssącego i wydechowego, skład spalin i temperatura gazów spalinowych oraz wiele innych. EMS dzięki tym danym precyzyjnie określa, jakimi dawkami paliwa zasilać cylindry, z jaką częstotliwością i w którym momencie wytwarzać impuls wysokiego napięcia, konieczny do zapłonu mieszanki w cylindrach, czyli dobiera kąt wyprzedzenia zapłonu bardzo precyzyjnie i indywidualnie dla każdej prędkości obrotowej silnika. Dzięki temu możliwe jest podniesienie sprawności silnika, zwiększenie jego elastyczności co prowadzi do oszczędności paliwa i mniejszej emisji substancji toksycznych.
Zobacz też: Układ zapłonowy
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.