Doładowanie
REKLAMA
Zwiększenie mocy silnika wiąże się albo ze zwiększeniem pojemności skokowej jego cylindrów, albo do powiększenia jego prędkości obrotowej, czyli do zwiększenia ilości wydzielanego ciepła w jednostce czasu. Oba te sposoby wiążą się z istotnymi zmianami konstrukcji silnika i wielu jego elementów. W praktyce oznacza to stworzenie całkiem nowego silnika na bazie poprzedniego.
REKLAMA
REKLAMA
Jest jeszcze sposób trzeci, który nie wymaga aż tak radykalnych zmian konstrukcyjnych. Polega on na zwiększeniu sprawności napełniania cylindrów silnika nowymi porcjami powietrza (w silnikach z zapłonem samoczynnym) lub mieszanki paliwowo-powietrznej (w silnikach z zapłonem iskrowym). Zwiększenie to polega na tzw. doładowaniu, czyli na zasilaniu silnika powietrzem o większej gęstości, a tę uzyskuje się poprzez sprężenie go.
Istnieją trzy podstawowe sposoby zwiększenia gęstości powietrza:
– poprzez sprężenie go sprężarce, napędzanej mechanicznie z wału silnika;
– poprzez wykorzystanie turbosprężarki, w której siłę napędową stanowią gazy spalinowe, opuszczające silnik.
Najmniejszą sprawność ma sposób, wymieniony na pierwszym miejscu. Sprężarka napędzana silnikiem pochłania część jego mocy, Korzyści z jej zastosowania są jednak większe niż straty i w efekcie takiego rozwiązania silnik zyskuje na mocy. Znacznie sprawniejszym jest powszechnie stosowany system drugi. Jego wadą jest to, że spaliny napotykają na swojej drodze dodatkowy opór w postaci łopatek turbiny, co w pewnym stopniu pogarsza opróżnianie cylindrów ze spalin, zmniejszając moc silnika. Zysk z doładowania w pełni rekompensuje tę stratę z nawiązką.
Zobacz też: Układ doładowania
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.