REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Miernik uniwersalny

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Miernik uniwersalny jest bardzo przydatnym przyrządem pomiarowym, znajdującym zastosowanie we wszystkich pracach, związanych z instalacją elektryczną samochodu.

Elektrotechniczny miernik uniwersalny jest nieocenionym przyrządem pomiarowym, znajdującym zastosowanie we wszystkich pracach, związanych z instalacją elektryczną samochodu. Z uwagi na rodzaj odczytu wyników pomiarów mierniki uniwersalne dzielą się na cyfrowe i wychyłowe. Te ostatnie wychodzą z użycia z uwagi na małą dokładność odczytu oraz na całkowity brak odporności na udary mechaniczne, o które łatwo podczas prac przy samochodzie. Wad tych nie mają mierniki cyfrowe, w których jedyną ruchomą częścią jest przełącznik zakresów. Jedyną niedogodność w ich użytkowaniu stanowi konieczność wymiany baterii zasilającej je w energię elektryczną. W normalnej, amatorskiej eksploatacji okres użytkowania jednej baterii może dochodzić nawet do kilku lat.

REKLAMA

REKLAMA

Miernik uniwersalny ma wiele opcji nieprzydatnych podczas prac przy samochodzie, takich jak pomiar bardzo małych prądów i napięć czy pomiar współczynnika beta tranzystorów. Najczęściej wykorzystuje się woltomierz, rzadziej – omomierz, najrzadziej amperomierz, którego zakresy pomiarowe zwykle są o wiele niższe, niż prądy płynące w instalacji elektrycznej samochodów. Cyfrowe mierniki uniwersalne mają także wbudowane bardzo przydatne urządzenie, jakim jest akustyczny sygnalizator, przydatny podczas sprawdzania, czy w danym obwodzie nie występuje przerwa. Nie jest wówczas konieczne spoglądanie w okienko przyrządu. Brak przerwy jest sygnalizowany dość głośnym dźwiękiem.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

Pomiar napięć w instalacji samochodowej przeprowadza się zawsze na stałoprądowym zakresie przyrządu, którego górna granica jest powyżej maksymalnego napięcia w instalacji, czyli powyżej 15 V. W najpopularniejszych przyrządach jest to zakres 20V. Nie wolno takim przyrządem sprawdzać napięcia na końcówkach przewodów zapłonowych. Przekracza ono o kilkanaście tysięcy woltów najwyższy z zakresów pomiarowych, i próba jego zmierzenia z całą pewnością spowoduje zniszczenie przyrządu.

REKLAMA

Przy korzystaniu z omomierza należy pamiętać, aby mierzony obwód lub element w chwili pomiaru nie znajdował się pod napięciem. W przeciwnym wypadku pomiar może być obarczony bardzo dużym błędem albo może dojść do zniszczenia miernika. Ponieważ cyfrowe przyrządy pomiarowe są bardzo czułe, należy pamiętać, aby przy pomiarze rezystancji od odczytanego wyniku odjąć oporność przewodów pomiarowych, która zwykle wynosi od 0,6 do 0,9 ohma. Można ją łatwo zmierzyć po zwarciu końcówek pomiarowych i ustawieniu najniższego zakresu pomiarowego rezystancji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cyfrowe mierniki pomiarowe reagują z pewnym opóźnieniem, dlatego odczyt można dokonać najwcześniej po sekundzie od chwili podłączenia przewodów pomiarowych do mierzonego obwodu lub elementu wyposażenia elektrycznego samochodu. Po zakończeniu prac nie wolno zapomnieć o wyłączeniu miernika.

Zobacz też: Układ zapłonowy

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA