REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Blok silnika

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Blok, inaczej zwany kadłubem silnika, jest największym i najcięższym z jego wszystkich elementów, wiążącym wszystkie jego podzespoły.

Blok, inaczej zwany kadłubem silnika, jest największym i najcięższym z jego wszystkich elementów, wiążącym wszystkie jego podzespoły. Służy jako baza do mocowania całego osprzętu, takiego jak prądnice, mechaniczne pompy paliwowe, pompy wtryskowe itp. Jego budowa jest zwarta, dzięki czemu uzyskuje się gabaryty silnika najmniejsze z możliwych. Umieszczone w nim cylindry znajdują się tak blisko siebie, jak to jest możliwe do uzyskania przy zapewnieniu im niezbędnego chłodzenia.

REKLAMA

Rozróżnia się dwa rodzaje kadłubów silnika: chłodzone powietrzem i chłodzone cieczą. Pierwsze są dziś bardzo rzadko stosowane. Bloki silników ze względu na sposób umieszczenia w nich cylindrów dzieli się na:

  • kadłuby z odlanymi tulejami cylindrów, w których cylinder stanowi monolit z resztą kadłuba. Rozwiązanie takie może być stosowane jedynie w silnikach z kadłubem żeliwnym;
  • kadłuby z suchymi tulejami cylindrów;
  • kadłuby z mokrymi tulejami cylindrów.

REKLAMA

Kadłuby z suchymi tulejami cylindrów są bardzo podobne do silników z tulejami odlanymi. Różnica polega na tym, że w istniejące w bloku tuleje, stanowiące z nim monolit są wciskane cienkościenne tuleje z bardzo twardego materiału, w których pracują tłoki. Tuleje te nie stykają się z cieczą chłodzącą bezpośrednio, lecz poprzez materiał bloku silnika, dlatego nazywane są „suchymi”. Dzięki takiemu rozwiązaniu kadłuby takich silników mogą być wykonywane ze stopów lekkich, co znacznie obniża ich wagę, bez pogorszenia właściwości mechanicznych i skrócenia okresu eksploatacji.

Kadłuby z mokrymi tulejami silników są prawie identyczne, jak kadłuby z tulejami suchymi. Różnią się jedynie tym, że wciśnięte w blok tuleje mają bezpośredni kontakt z cieczą chłodzącą czyli z tzw. płaszczem wodnym.

Bloki silników, chłodzonych powietrzem nie stanowią monolitów. W zasadniczej, dolnej części bloku znajdują się jedynie punkty podparcia wału korbowego oraz gniazda współpracujących z nim podzespołów, takich jak pompa olejowa, wałek rozrządu itp. Ta część jest więc wyłącznie skrzynią korbową. Cylindry stanowią odrębny element, a ich ścianki są z reguły mocno użebrowane, co umożliwia dobre odprowadzenie ciepła do przepływającego pomiędzy żebrami powietrza. Są one osadzone głęboko w otworach w dolnej części bloku i z nią mocno skręcone.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dolna część bloku takiego silnika, czyli jego skrzynia korbowa jest z reguły znacznie przedłużona poza oś wału korbowego. Dzięki temu uzyskuje się większą sztywność bloku. Jedynie w silnikach typu boxer stosuje się podział skrzyni korbowej w osi wału korbowego.

Zobacz też: Układ smarowania silnika

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA