REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Blok silnika

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Blok, inaczej zwany kadłubem silnika, jest największym i najcięższym z jego wszystkich elementów, wiążącym wszystkie jego podzespoły.

Blok, inaczej zwany kadłubem silnika, jest największym i najcięższym z jego wszystkich elementów, wiążącym wszystkie jego podzespoły. Służy jako baza do mocowania całego osprzętu, takiego jak prądnice, mechaniczne pompy paliwowe, pompy wtryskowe itp. Jego budowa jest zwarta, dzięki czemu uzyskuje się gabaryty silnika najmniejsze z możliwych. Umieszczone w nim cylindry znajdują się tak blisko siebie, jak to jest możliwe do uzyskania przy zapewnieniu im niezbędnego chłodzenia.

REKLAMA

REKLAMA

Rozróżnia się dwa rodzaje kadłubów silnika: chłodzone powietrzem i chłodzone cieczą. Pierwsze są dziś bardzo rzadko stosowane. Bloki silników ze względu na sposób umieszczenia w nich cylindrów dzieli się na:

  • kadłuby z odlanymi tulejami cylindrów, w których cylinder stanowi monolit z resztą kadłuba. Rozwiązanie takie może być stosowane jedynie w silnikach z kadłubem żeliwnym;
  • kadłuby z suchymi tulejami cylindrów;
  • kadłuby z mokrymi tulejami cylindrów.

Kadłuby z suchymi tulejami cylindrów są bardzo podobne do silników z tulejami odlanymi. Różnica polega na tym, że w istniejące w bloku tuleje, stanowiące z nim monolit są wciskane cienkościenne tuleje z bardzo twardego materiału, w których pracują tłoki. Tuleje te nie stykają się z cieczą chłodzącą bezpośrednio, lecz poprzez materiał bloku silnika, dlatego nazywane są „suchymi”. Dzięki takiemu rozwiązaniu kadłuby takich silników mogą być wykonywane ze stopów lekkich, co znacznie obniża ich wagę, bez pogorszenia właściwości mechanicznych i skrócenia okresu eksploatacji.

Kadłuby z mokrymi tulejami silników są prawie identyczne, jak kadłuby z tulejami suchymi. Różnią się jedynie tym, że wciśnięte w blok tuleje mają bezpośredni kontakt z cieczą chłodzącą czyli z tzw. płaszczem wodnym.

REKLAMA

Bloki silników, chłodzonych powietrzem nie stanowią monolitów. W zasadniczej, dolnej części bloku znajdują się jedynie punkty podparcia wału korbowego oraz gniazda współpracujących z nim podzespołów, takich jak pompa olejowa, wałek rozrządu itp. Ta część jest więc wyłącznie skrzynią korbową. Cylindry stanowią odrębny element, a ich ścianki są z reguły mocno użebrowane, co umożliwia dobre odprowadzenie ciepła do przepływającego pomiędzy żebrami powietrza. Są one osadzone głęboko w otworach w dolnej części bloku i z nią mocno skręcone.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dolna część bloku takiego silnika, czyli jego skrzynia korbowa jest z reguły znacznie przedłużona poza oś wału korbowego. Dzięki temu uzyskuje się większą sztywność bloku. Jedynie w silnikach typu boxer stosuje się podział skrzyni korbowej w osi wału korbowego.

Zobacz też: Układ smarowania silnika

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA