REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozdzielaczowa (rotacyjna) pompa wtryskowa

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W silnikach samochodowych, zasilanych wtryskowo, coraz częściej zamiast stosowanej od dziesiątków lat sekcyjnej pompy wtryskowej stosuje się doskonalszą i równocześnie tańszą w produkcji pompę rozdzielaczowi, zwaną także rotacyjną.

W silnikach samochodowych, zasilanych wtryskowo, coraz częściej zamiast stosowanej od dziesiątków lat sekcyjnej pompy wtryskowej stosuje się doskonalszą i równocześnie tańszą w produkcji pompę rozdzielaczowi, zwaną także rotacyjną.

REKLAMA

REKLAMA

W pompie rozdzielaczowej znajdują się dwie sekcje: pompa zasilająca, wytwarzająca wstępne ciśnienie oraz wirnik z prostopadłym do jego osi przelotowym cylindrem z dwoma tłoczkami, które są rozpychane (wypychane z wirnika) paliwem, dostarczanym przez pompę zasilającą. Zewnętrzne końce tłoczków opierają się o pierścieniową krzywkę, dzięki której uzyskuje się ich pożądany skok, a tym samym – właściwą dawkę paliwa.

Podczas wykonywania obrotu przez wirnik pompy, po połączeniu się cylinderka z przewodem zasilającym w paliwo, następuje rozsunięcie się tłoczków. Dalszy obrót wirnika zamyka przewód zasilający. Gdy tłoczki napotkają na garby wspomnianej wcześniej pierścieniowej krzywki, są przez nie wtłaczane do wnętrza wirnika, dzięki czemu w ich cylinderku powstaje wysokie ciśnienie, niezbędne do otwarcia wtryskiwaczy. Paliwo pod ciśnieniem trafia do przewodu wysokociśnieniowego wewnątrz wirnika. W obudowie wirnika znajdują się otwory, połączone z przewodami wtryskowymi. Podczas obrotu wirnika wylot przewodu wysokociśnieniowego natrafia na te otwory i kieruje w nie znajdujące się pod ciśnieniem paliwo. W ten sposób następuje dystrybucja paliwa i trafia ono w odpowiednim momencie do właściwego wtryskiwacza.

Dawkowanie paliwa w takiej pompie jest bardzo proste i sprowadza się do odpowiedniego dławienia dopływu paliwa z pompy zasilającej do cylinderka z tłoczkami. Im mniej paliwa do nich dotrze, tym wolniej będą one rozpychane, a tym samym tym rzadziej paliwo będzie trafiało do wtryskiwaczy.

REKLAMA

Wadą pompy rozdzielaczowej jest kończenie tłoczenia paliwa przez tłoczki, gdy ich prędkość zmniejsza się dom zera. Może to prowadzić do podciekania („lania”) rozpylaczy we wtryskiwaczach. Pompa rozdzielaczowa, z uwagi na konieczność pracy jej elementów z jak najmniejszymi luzami, wymaga niezwykle starannie, a więc kilkustopniowo przefiltrowanego paliwa. Najmniejsze zanieczyszczenia mogą spowodować zatarcie się wirnika, a tym samym zniszczenie pompy. Ponadto w pompach takich trudno jest uzyskać rozruchową dawkę paliwa, większą wielokrotnie, niż podczas normalnej pracy silnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaletą pompy rozdzielaczowej jest jednakowa dawka paliwa, dostarczana do poszczególnych cylindrów, ponieważ wywarza ją zawsze ta sama sekcja. Pompy rozdzielaczowe nie wymagają stosowania żadnych korektorów hydraulicznych, niezbędnych w pompach sekcyjnych.

Zobacz też: Układ wtryskowy

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA