REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozdzielaczowa (rotacyjna) pompa wtryskowa

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W silnikach samochodowych, zasilanych wtryskowo, coraz częściej zamiast stosowanej od dziesiątków lat sekcyjnej pompy wtryskowej stosuje się doskonalszą i równocześnie tańszą w produkcji pompę rozdzielaczowi, zwaną także rotacyjną.

W silnikach samochodowych, zasilanych wtryskowo, coraz częściej zamiast stosowanej od dziesiątków lat sekcyjnej pompy wtryskowej stosuje się doskonalszą i równocześnie tańszą w produkcji pompę rozdzielaczowi, zwaną także rotacyjną.

REKLAMA

REKLAMA

W pompie rozdzielaczowej znajdują się dwie sekcje: pompa zasilająca, wytwarzająca wstępne ciśnienie oraz wirnik z prostopadłym do jego osi przelotowym cylindrem z dwoma tłoczkami, które są rozpychane (wypychane z wirnika) paliwem, dostarczanym przez pompę zasilającą. Zewnętrzne końce tłoczków opierają się o pierścieniową krzywkę, dzięki której uzyskuje się ich pożądany skok, a tym samym – właściwą dawkę paliwa.

Podczas wykonywania obrotu przez wirnik pompy, po połączeniu się cylinderka z przewodem zasilającym w paliwo, następuje rozsunięcie się tłoczków. Dalszy obrót wirnika zamyka przewód zasilający. Gdy tłoczki napotkają na garby wspomnianej wcześniej pierścieniowej krzywki, są przez nie wtłaczane do wnętrza wirnika, dzięki czemu w ich cylinderku powstaje wysokie ciśnienie, niezbędne do otwarcia wtryskiwaczy. Paliwo pod ciśnieniem trafia do przewodu wysokociśnieniowego wewnątrz wirnika. W obudowie wirnika znajdują się otwory, połączone z przewodami wtryskowymi. Podczas obrotu wirnika wylot przewodu wysokociśnieniowego natrafia na te otwory i kieruje w nie znajdujące się pod ciśnieniem paliwo. W ten sposób następuje dystrybucja paliwa i trafia ono w odpowiednim momencie do właściwego wtryskiwacza.

Dawkowanie paliwa w takiej pompie jest bardzo proste i sprowadza się do odpowiedniego dławienia dopływu paliwa z pompy zasilającej do cylinderka z tłoczkami. Im mniej paliwa do nich dotrze, tym wolniej będą one rozpychane, a tym samym tym rzadziej paliwo będzie trafiało do wtryskiwaczy.

REKLAMA

Wadą pompy rozdzielaczowej jest kończenie tłoczenia paliwa przez tłoczki, gdy ich prędkość zmniejsza się dom zera. Może to prowadzić do podciekania („lania”) rozpylaczy we wtryskiwaczach. Pompa rozdzielaczowa, z uwagi na konieczność pracy jej elementów z jak najmniejszymi luzami, wymaga niezwykle starannie, a więc kilkustopniowo przefiltrowanego paliwa. Najmniejsze zanieczyszczenia mogą spowodować zatarcie się wirnika, a tym samym zniszczenie pompy. Ponadto w pompach takich trudno jest uzyskać rozruchową dawkę paliwa, większą wielokrotnie, niż podczas normalnej pracy silnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaletą pompy rozdzielaczowej jest jednakowa dawka paliwa, dostarczana do poszczególnych cylindrów, ponieważ wywarza ją zawsze ta sama sekcja. Pompy rozdzielaczowe nie wymagają stosowania żadnych korektorów hydraulicznych, niezbędnych w pompach sekcyjnych.

Zobacz też: Układ wtryskowy

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA