REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Łożyska i łożyskowanie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W samochodach zastosowanie ma tylko dwa łożyska . Są to łożyska ślizgowe i łożyska toczne.

Istnieje wiele rodzajów łożysk, z których w samochodach mają zastosowanie tylko dwa. Są to łożyska ślizgowe i łożyska toczne.

REKLAMA

REKLAMA

Łożyskowanie przy użyciu łożysk ślizgowych stosuje się w różnych miejscach silnika i jego osprzętu, zawieszenia, a nawet samej karoserii. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że zarówno zawiasy drzwi samochodowych jak i końcówki drążków kierowniczych oraz zwrotnice kół, a także przeguby napędowe homokinetyczne pracują w oparciu o łożyskowanie ślizgowe. Zwykle uważa się, że łożyskami ślizgowymi są wyłącznie panewki i tulejki korbowodowe.

Łożyska toczne różnią się od łożysk ślizgowych tym, że pomiędzy elementem obracającym się a elementem nieruchomym znajdują się elementy toczne, znacznie zmniejszające tarcie na ich styku. Najczęściej są to gotowe elementy, złożone z pierścienia wewnętrznego, który osadza się np. na czopie wału, osi itp, oraz z pierścienia zewnętrznego, osadzonego w ściśle dopasowanym gnieździe, np. w bloku silnika, ściance obudowy urządzenia lub w panwiach. Pomiędzy pierścieniami znajdują się elementy toczne: kulki, walce, baryłki, igiełki (długie walce o niewielkiej średnicy) itp. Poruszają się one po tzw. bieżniach. Wyjątkowo bieżnie stanowią monolit z czopem wału lub osią oraz gniazdem i wówczas umieszcza się pomiędzy nimi elementy toczne, najczęściej zamknięte w specjalnym koszyczku, zapobiegającym ich rozsypaniu się i utrzymującym pomiędzy nimi jednakowe odległości.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

REKLAMA

Ze względu na kierunek sił, przenoszonych przez łożyska, dzielą się one na poprzeczne, skośne i wzdłużne (oporowe). W niektórych łożyskach, pierścień zewnętrzny może się wychylać w niewielkim zakresie w stosunku do pierścienia wewnętrznego. Takie łożyska nazywamy wahliwymi. Z uwagi na ilość rzędów elementów tocznych łożyska dzielą się na jednorzędowe i wielorzędowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Główną zaletą łożysk tocznych są ich niewielkie opory toczenia, znacznie mniejsze, niż w przypadku łożysk ślizgowych. Zasadniczą wadą jest ich mała nośność, wynikająca z niewielkiej powierzchni, jaką ich elementy toczne stykają się z bieżniami. Dlatego nie stosuje się ich w miejscach, gdzie występują duże i bardzo duże obciążenia, szczególnie przy niewielkich prędkościach obrotowych, np. na styku korbowód – wał korbowy lub korbowód – sworzeń tłoka. W tych miejscach stosuje się je niemal wyłącznie w silnikach dwusuwowych, w których olej smarujący nie jest dostarczany pod ciśnieniem do elementów trących, oraz w niektórych silnikach czterosuwowych, przeznaczonych do testów. Łożyska toczne są bardziej hałaśliwe od łożysk ślizgowych oraz są od nich droższe. Ich trwałość, przy zapewnieniu dobrego smarowania, często nie przekracza 10 000 godzin pracy.

Zobacz też: Układ smarowania silnika

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA