REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Łożyska i łożyskowanie

REKLAMA

W samochodach zastosowanie ma tylko dwa łożyska . Są to łożyska ślizgowe i łożyska toczne.

Istnieje wiele rodzajów łożysk, z których w samochodach mają zastosowanie tylko dwa. Są to łożyska ślizgowe i łożyska toczne.

REKLAMA

REKLAMA

Łożyskowanie przy użyciu łożysk ślizgowych stosuje się w różnych miejscach silnika i jego osprzętu, zawieszenia, a nawet samej karoserii. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że zarówno zawiasy drzwi samochodowych jak i końcówki drążków kierowniczych oraz zwrotnice kół, a także przeguby napędowe homokinetyczne pracują w oparciu o łożyskowanie ślizgowe. Zwykle uważa się, że łożyskami ślizgowymi są wyłącznie panewki i tulejki korbowodowe.

Łożyska toczne różnią się od łożysk ślizgowych tym, że pomiędzy elementem obracającym się a elementem nieruchomym znajdują się elementy toczne, znacznie zmniejszające tarcie na ich styku. Najczęściej są to gotowe elementy, złożone z pierścienia wewnętrznego, który osadza się np. na czopie wału, osi itp, oraz z pierścienia zewnętrznego, osadzonego w ściśle dopasowanym gnieździe, np. w bloku silnika, ściance obudowy urządzenia lub w panwiach. Pomiędzy pierścieniami znajdują się elementy toczne: kulki, walce, baryłki, igiełki (długie walce o niewielkiej średnicy) itp. Poruszają się one po tzw. bieżniach. Wyjątkowo bieżnie stanowią monolit z czopem wału lub osią oraz gniazdem i wówczas umieszcza się pomiędzy nimi elementy toczne, najczęściej zamknięte w specjalnym koszyczku, zapobiegającym ich rozsypaniu się i utrzymującym pomiędzy nimi jednakowe odległości.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

REKLAMA

Ze względu na kierunek sił, przenoszonych przez łożyska, dzielą się one na poprzeczne, skośne i wzdłużne (oporowe). W niektórych łożyskach, pierścień zewnętrzny może się wychylać w niewielkim zakresie w stosunku do pierścienia wewnętrznego. Takie łożyska nazywamy wahliwymi. Z uwagi na ilość rzędów elementów tocznych łożyska dzielą się na jednorzędowe i wielorzędowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Główną zaletą łożysk tocznych są ich niewielkie opory toczenia, znacznie mniejsze, niż w przypadku łożysk ślizgowych. Zasadniczą wadą jest ich mała nośność, wynikająca z niewielkiej powierzchni, jaką ich elementy toczne stykają się z bieżniami. Dlatego nie stosuje się ich w miejscach, gdzie występują duże i bardzo duże obciążenia, szczególnie przy niewielkich prędkościach obrotowych, np. na styku korbowód – wał korbowy lub korbowód – sworzeń tłoka. W tych miejscach stosuje się je niemal wyłącznie w silnikach dwusuwowych, w których olej smarujący nie jest dostarczany pod ciśnieniem do elementów trących, oraz w niektórych silnikach czterosuwowych, przeznaczonych do testów. Łożyska toczne są bardziej hałaśliwe od łożysk ślizgowych oraz są od nich droższe. Ich trwałość, przy zapewnieniu dobrego smarowania, często nie przekracza 10 000 godzin pracy.

Zobacz też: Układ smarowania silnika

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA