REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korbowód

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Korbowód jest elementem, który ma za zadanie przenoszenie siły, wywieranej na tłok przez rozprężające się gazy spalinowe, na wał korbowy, a także przenoszenie z wału korbowego na tłok siły, niezbędnej do uzyskania odpowiedniego ciśnienia w cylindrze podczas suwu sprężania, lub podciśnienia podczas suwu dolotu (ssania).

REKLAMA

Korbowód jest elementem, który ma za zadanie przenoszenie siły, wywieranej na tłok przez rozprężające się gazy spalinowe, na wał korbowy, a także przenoszenie z wału korbowego na tłok siły, niezbędnej do uzyskania odpowiedniego ciśnienia w cylindrze podczas suwu sprężania, lub podciśnienia podczas suwu dolotu (ssania). Korbowód składa się z trzech podstawowych części: główki, trzonu i łba korbowodu. Główka korbowodu jest elementem, współpracującym ze sworzniem tłoka poprzez wciśniętą w nią ślizgową tulejkę, lub (w silnikach dwusuwowych) poprzez łożysko igiełkowe.

REKLAMA

Tulejki korbowodów wykonuje się jako elementy lite lub dwudzielne, złożone z dwóch tulejek o łącznej wysokości mniejszej od grubości główki korbowodu, w której umieszczone są symetrycznie. Istniejący pomiędzy nimi kanał o szerokości rzędu 1 do 2 mm ma za zadanie lepsze doprowadzenie oleju do sworznia tłokowego, niż ma to miejsce w przypadku tulejki jednolitej. Tulejki dwudzielne mają zastosowanie w silnikach wysokodoładowanych. Tulejki lite wykonuje się z brązu.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

REKLAMA

Od niedawna stosuje się interesujące rozwiązanie technologiczne, polegające na wykonaniu tulejki korbowodowej zwiniętej z taśmy bimetalicznej. Tulejka taka ma stalowy zewnętrzny płaszcz, poryty od środka warstwą stopu łożyskowego, zwykle cynowo-ołowianego o grubości około 0,5 mm. Rozwiązanie takie pozwala na zmniejszenie główki korbowodu, a tym samym na redukcję jego masy. Tron korbowodu łączy główkę z łbem korbowodu. Ma on we wszystkich korbowodach identyczny, dwuteowy przekrój, który zapewnia mu pożądaną sztywność przy niewielkiej masie. Łeb korbowodu jest w silnikach czterosuwowych zawsze dwudzielny. Jego część, stanowiąca monolit z trzonem, nazywana jest stopą korbowodu, zaś część ruchoma, przykręcana do niej śrubami to pokrywa korbowodu. Musi być ona bardzo dokładnie ustalona w stosunku do łba korbowodu. Najczęściej ustalenie to zapewnia połączenie ząbkowane. Stosuje się także specjalne rowki i występy w obu częściach. Ustalenie pokrywy korbowodu jest w każdym przypadku tylko w płaszczyźnie prostopadłej do osi czopa wału korbowego.

W otworze pomiędzy stopą i pokrywą korbowodu znajdują się dwie półpanewki, zapewniające łożyskowanie korbowodu na czopie wału korbowego. Są one wykonane z miękkiej stali, wyłożonej wewnątrz warstwą stopu łożyskowego, posiadających dobre właściwości przeciwcierne nawet podczas krótkotrwałego przerwania filmu olejowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Stopień sprężania silnika spalinowego

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA