REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mechaniczne pompy wtryskowe: pompa sekcyjna

REKLAMA

Sekcyjna pompa wtryskowa jest zespołem kilku pomp wtryskowych, mieszczących się we wspólnej obudowie.

W silnikach samochodowych o zapłonie samoczynnym i coraz częściej także w silnikach z zapłonem iskrowym paliwo do cylindrów jest wtryskiwane, a nie – zasysane wraz z powietrzem w postaci mieszanki paliwowo-powietrznej. Do tego celu służy układ wtryskowy, którego sercem jest pompa wtryskowa. W niektórych przypadkach zamiast niej stosuje się pompowtryskiwacze.

REKLAMA

REKLAMA

Są dwa rodzaje mechanicznych pomp wtryskowych: sekcyjne o stałym skoku tłoczka i rozdzielaczowe, zwane inaczej rotacyjnymi, o zmiennym skoku tłoczka. Sekcyjna pompa wtryskowa jest w rzeczywistości zespołem kilku pomp wtryskowych, mieszczących się we wspólnej obudowie. Każda z sekcji obsługuje tylko jeden cylinder. Skok tłoczka, dzięki któremu powstaje ciśnienie wtrysku, jest zawsze taki sam, bez względu na wielkość jednorazowej dawki paliwa.

Ustala ją obrót odpowiednio ukształtowanego tłoczka, dzięki któremu do otworu wylotowego cylinderka trafia ściśle określona dawka paliwa. Działanie tłoczka polega na mniejszym lub większym otwieraniu tego otworu. Paliwo dostarczane do każdej sekcji musi znajdować się pod odpowiednim ciśnieniem wstępnym. W kanale wylotowym każdej sekcji znajduje się zawór jednokierunkowy, nie pozwalający na powrót do niej paliwa z przewodu wtryskowego.

Pompa sekcyjna ma wiele wad, z których najpoważniejszą jest uzależnienie natężenia tłoczenia paliwa od prędkości tłoczka podczas jego skoku czynnego. Prędkość ta jest uzależniona od prędkości obrotowej wału pompy, z czego wynika, że wtrysk paliwa rozpoczyna się wcześniej, niż powinien, gdy prędkość obrotowa wału pompy zbliża się do maksymalnej.

Na dodatek tłoczenie paliwa nie ustaje w chwili pełnego otwarcia otworu wylotowego cylinderka, lecz nieco później. Im większa jest prędkość obrotowa wału pompy, tym opóźnienie to jest większe. Tak więc dawkowanie paliwa przez pompę sekcyjną nie jest w każdej sytuacji prawidłowe. Przeciwdziałanie temu zjawisku polega na wprowadzeniu w pompie różnych rozwiązań konstrukcyjnych oraz korektorów hydraulicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Przewody paliwowe

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA