REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Panewki i półpanewki

REKLAMA

Z uwagi na charakter obciążeń, z jakimi mamy do czynienia w czterosuwowych silnikach samochodowych, w układzie korbowym silników czterosuwowych stosuje się w nich z zasady łożyska ślizgowe. Ich najistotniejszą częścią są panewki.

Z uwagi na charakter obciążeń, z jakimi mamy do czynienia w czterosuwowych silnikach samochodowych, w układzie korbowym silników czterosuwowych stosuje się w nich z zasady łożyska ślizgowe. Ich najistotniejszą częścią są panewki.

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce prawie wszystkie łożyska ślizgowe pracujące w układzie korbowym są wykonywane z miękkiej stali. Jedynie ich wewnętrzne powierzchnie są pokryte warstwą stopów łożyskowych, odznaczających się dobrymi właściwościami przeciwciernymi. Łożyska takie muszą odprowadzać bardzo skutecznie ciepło, jakie w nich powstaje podczas pracy oraz dobrze przeciwdziałać zrywaniu filmu olejowego. Muszą także przenosić bez szwanku duże naciski i uderzenia. Materiał, z którego są wykonane, powinien łatwo poddawać się naciskowi, wywieranemu przez twarde zanieczyszczenia, jakie mogą znaleźć się w pracującym oleju silnikowym. Dzięki temu pozostaną one w niego wgniecione, nie rysując powierzchni czopów wału korbowego. Łożyska takie powinny także móc pracować z bardzo małymi luzami, dzięki czemu praca silnika będzie cichsza, a jego drgania mniejsze.

W silnikach samochodowych jako łożyska główne wału korbowego stosuje się dzielone panewki cienkościenne, czyli półpanewki. Są one wykonywane z taśmy stalowej o grubości kilku milimetrów (najczęściej poniżej 5). Wymiar ten zależy od średnicy czopa, z którym ma współpracować panewka. Taśmę, jeszcze w stanie płaskim pokrywa się stopem łożyskowym, przy czym technologie jego nanoszenia są bardzo różne. Po pocięciu tak przygotowanej taśmy tnie się ją na odcinki o odpowiedniej długości, które następnie kształtuje się pod naciskiem kształtuje się w półpanewki. Wewnętrzny wymiar panewki uzyskuje się w wyniku przeciągania lub precyzyjnego toczenia. Tolerancja średnicy otworu nie powinna z reguły przekroczyć 0,005 mm.

Panewki cienkościenne mają bardzo wiele zalet, dzięki czemu są powszechnie stosowane w produkowanych obecnie silnikach samochodowych. Bardzo dobrze odprowadzają ciepło, powstające na styku panewka – czop wału korbowego, a ich niewielka grubość pozwala na zmniejszenie gabarytów, a tym samym masy łba korbowodu. Dwupołówkowych panewek cienkościennych nie naprawia się ani nie regeneruje z uwagi na ich niską cenę i łatwość wymiany.

Zobacz też: Stopień sprężania silnika spalinowego

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

REKLAMA

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

REKLAMA

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

REKLAMA