REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oleje w samochodzie

REKLAMA

Oleje w samochodzie pełnią bardzo ważną funkcję: smarują i równocześnie oczyszczają bardzo wiele mechanizmów. Bez należytego smarowania silnik przestałby pracować już po kilku minutach. Niewiele dłużej wytrzymałyby skrzynia biegów i mechanizm różnicowy.

Oleje w samochodzie pełnią bardzo ważną funkcję: smarują i równocześnie oczyszczają bardzo wiele mechanizmów. Bez należytego smarowania silnik przestałby pracować już po kilku minutach. Niewiele dłużej wytrzymałyby skrzynia biegów i mechanizm różnicowy.

REKLAMA

REKLAMA

Działanie oleju polega na tym, że wytwarza on pomiędzy powierzchniami trącymi warstewkę ochronną o mikroskopijnej grubości, która nie tylko zmniejsza opory tarcia, ale także oddala je od siebie. Warstewka ta może być tworzona albo samoczynnie i wówczas mówimy o smarowaniu rozbryzgowym. kropelkowym lub przez natrysk, albo jej powstanie zostaje wymuszone w wyniku wtłaczania oleju pod dużym ciśnieniem pomiędzy trące powierzchnie.

W samochodach wykorzystuje się dwa podstawowe rodzaje olejów: silnikowe i przekładniowe. Oleje silnikowe są z reguły rzadsze od przekładniowych, odporniejsze na działanie bardzo wysokiej temperatury, ponadto zawierają różne dodatki, polepszające ich właściwości smarne w skrajnie trudnych warunkach, jakie panują w cylindrach silnika spalinowego. Oleje przekładniowe mają zupełnie inny skład z uwagi na zupełnie odmienne warunki ich pracy. Mają ponadto wiele dodatków zapobiegających ich starzeniu się, dzięki czemu mogą być użytkowane bardzo długo. Często nie ma potrzeby wymieniania ich przez kilka lat albo nawet przez cały okres użytkowania pojazdu. Oleje przekładniowe dzielą się na dwa podstawowe rodzaje: do skrzyń biegów sterowanych manualnie i do skrzyń automatycznych. Różni je wiele cech, dlatego nie mogą być użytkowane wymiennie.

Każdy olej ma określoną tzw. górną temperaturę krytyczną, powyżej której traci on swoje właściwości smarne a także zaczyna się jego rozkład fizyczny i chemiczny. Bardzo ważna jest temperatura krzepnięcia oleju, czyli dolna temperatura krytyczna. Krzepnący i skrzepnięty olej traci większość swoich właściwości i poniżej tej temperatury przestaje spełniać rolę smaru. Większość współczesnych olejów samochodowych może pracować zarówno latem, przy bardzo wysokich temperaturach zewnętrznych, jak i zimą, w temperaturach bardzo niskich. Mimo to oleje te gęstnieją wraz ze spadkiem temperatury, przez co stawiają bardzo duży opór, np. podczas uruchamiania silnika zimą.

Zobacz też: Układ smarowania silnika

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

REKLAMA

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

REKLAMA