REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Alternator

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Alternator jest prądnicą prądu przemiennego z wbudowanym wewnętrznym układem prostownika, dzięki czemu może być używany do zaopatrywania w energię elektryczną stałoprądową instalację samochodową.

Alternator jest prądnicą prądu przemiennego z wbudowanym wewnętrznym układem prostownika, dzięki czemu może być używany do zaopatrywania w energię elektryczną stałoprądową instalację samochodową.

REKLAMA

REKLAMA

Przewaga alternatora nad zwykłymi prądnicami polega na tym, że przy tej samej mocy wyjściowej ma on znacznie mniejsze rozmiary niż klasyczna prądnica. Wadą alternatorów jest to, iż zaczynają wytwarzać prąd o napięciu wyższym od napięcia akumulatora dopiero po osiągnięciu dość dużej prędkości obrotowej, co najmniej 2000 obrotów. Oznacza to, że aby do układu elektrycznego samochodu była dostarczana energia konieczna do zasilania wszystkich odbiorników oraz niewielka jej nadwyżka do uzupełniania ładunku akumulatora, jego wirnik, na którym znajduje się uzwojenie wzbudzenia, musi wirować co najmniej z prędkością 2500 do 3000 obrotów na minutę. Wymaga to odpowiedniego przełożenia kółek pasowych lub wieloklinowych w jego napędzie. Zwykle koło napędzające ma średnicę ponad dwukrotnie większą, niż kółko na osi alternatora. Alternatory są tak skonstruowane, aby móc bezpiecznie pracować nawet z prędkością do 14 000 obrotów na minutę. Twornik zwykłej prądnicy rozpadłby się w wyniku siły odśrodkowej już przy 10 000 obrotów.

Alternatory są prądnicami trójfazowymi. Poszczególne fazy są przesunięte względem siebie o 120 stopni, a wytwarzają je odrębne uzwojenia stojana. Prąd przemienny, który one dostarczają, jest następnie prostowany w pełnookresowym, czyli najmniej stratnym, wewnętrznym prostowniku diodowym. Sprawność prostowania jest bardzo wysoka i wynosi blisko 95%.

Prąd na zacisku alternatora jest więc już prądem jednokierunkowym, choć bez odpowiedniego odfiltrowania jego napięcie nie jest stałe, lecz pulsujące. Dopiero po podłączeniu alternatora do akumulatora napięcie stabilizuje się na średnim poziomie.

Alternator ma jeszcze jedną wadę, charakterystyczną dla większości prądnic: tym napięcie na jego zacisku jest wyższe, im większa jest prędkość obrotowa jego wirnika. Zbyt wysokie napięcie może zniszczyć większość samochodowych odbiorników prądu, a skrajnym wypadku może spowodować wybuch akumulatora. Aby temu zapobiec, konieczne jest zastosowanie specjalnego regulatora napięcia, który będzie tak regulował prąd wzbudzenia alternatora, aby napięcie na jego zacisku nie przekroczyło 14,2 do 14,4 V przy obciążeniu tylko samym akumulatorem i 13,8 do 14,2 V pod pełnym obciążeniem. Zwykle regulatory ograniczają napięcie na zacisku alternatora do 14 V bez względu na wielkość obciążenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Układ zapłonowy

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

REKLAMA