REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzięki niemu otwierają się i zamykają zawory nie tylko we właściwych cylindrach, ale także w najodpowiedniejszych momentach.

W czterosuwowym silniku spalinowym jednym z najważniejszych podzespołów jest rozrząd. Dzięki niemu otwierają się i zamykają zawory nie tylko we właściwych cylindrach, ale także w najodpowiedniejszych momentach.

REKLAMA

REKLAMA

We wszystkich silnikach czterosuwowych, obojętne czy z zapłonem iskrowym, czy z samoczynnym, zawory są umieszczone w głowicy. Ich pracą steruje wałek rozrządu, a ściślej – funkcję tę pełnią krzywki z jakich się on składa. Wałek rozrządu może być umieszczony w kadłubie silnika albo w głowicy. W pierwszym przypadku układ rozrządu jest bardzo rozbudowany. Zawory są sterowane przy pomocy specjalnych dźwigni, które są sterowane przy pomocy prętowych popychaczy, opierających się dolnym końcem o krzywki wałka rozrządu.

Wałek rozrządu jest napędzany z wału korbowego silnika za pomocą kół zębatych, łańcucha lub paska. W czasie, gdy wykonuje on wymuszone obroty, jego krzywki podnoszą popychacze, a te naciskają na dźwignie zaworów, które drugim końcem wywierają nacisk na trzonki zaworów. Zwykle w silnikach o takim rozwiązaniu stosuje się jeden wałek rozrządu. Jedynie w niektórych typach silników widlastych każdy z rzędów cylindrów jest obsługiwany przez osobny wałek.

Takie skomplikowane rozwiązanie jest z wielu względów nieekonomiczne i mało efektywne. Zbyt wiele współpracujących elementów ruchomych uniemożliwia stosowanie go w silnikach wysokoobrotowych. W nich wałek rozrządu znajduje się w głowicy i jest napędzany paskiem zębatym. W starszych modelach stosowany był także napęd łańcuchowy, dziś zaniechany z uwagi na hałaśliwość i niedogodności, związane z obsługą oraz naprawami. W nowoczesnych silnikach wałek rozrządu jest napędzany paskiem klinowym. Bywa on umieszczony albo bezpośrednio nad zaworami, albo jest nieco przesunięty. To drugie rozwiązanie wymaga zastosowania jednostronnej dźwigni zaworowej.

Coraz częściej w silnikach, w których na jeden cylinder przypada więcej, niż 2 zawory, oraz w silnikach z półkulistą komorą spalania stosuje się dwa górne wałki rozrządu, zaś w wyczynowych silnikach widlastych są stosowane nawet cztery wałki rozrządu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: VTEC

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA