REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Technika jazdy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Wymijanie

Wymijanie, zwane także mijaniem, polega na przejechaniu obok innego uczestnika, poruszającego się w kierunku przeciwnym, z zachowaniem bezpiecznej odległości między pojazdami.

Wyprzedzanie

Wyprzedzanie jest jednym z najbardziej niebezpiecznych manewrów na drodze. Polega ono na przejechaniu obok pojazdu, poruszającego się w tym samym kierunku.

Parkowanie na skos, tyłem do krawędzi jezdni

Parkowanie skośnie w stosunku do osi drogi, tyłem do krawędzi jezdni znajduje bardzo niewielu zwolenników wśród kierowców i specjalistów od inżynierii drogowej.

Parkowanie na skos, przodem do krawędzi jezdni

Parkowanie pojazdów ukosem do krawędzi jezdni jest bardzo rozpowszechnione z uwagi na prostotę wykonania manewru.

REKLAMA

Parkowanie tyłem prostopadle do krawędzi jezdni

Parkowanie tyłem, prostopadle do krawędzi jezdni bardzo przypomina parkowanie prostopadłe przodem, ale jest od niego o wiele trudniejsze, za to znacznie bezpieczniejsze.

Parkowanie przodem prostopadle do krawędzi jezdni

Parkowanie prostopadłe przodem do krawędzi, a więc najczęściej także do osi drogi, jest manewrem prostym. Jedyna trudność polega na ocenie szerokości własnego pojazdu i wolnego miejsca pozostawionego przez zaparkowane wcześniej samochody.

Parkowanie równoległe tyłem

Parkowanie równoległe do krawędzi jezdni tyłem, zwane potocznie „na kopertę” lub „kopertą”, pozwala na ustawienie pojazdu pomiędzy innymi pojazdami na miejscu o długości niewiele przekraczającej jego długość.

Parkowanie równoległe przodem

Parkowanie równoległe do krawędzi jezdni, po wjechaniu przodem na miejsce parkingowe należy do najłatwiejszych sposobów parkowania.

REKLAMA

Parkowanie

Parkowanie to pozostawienie pojazdu na dłuższy postój, kiedy kierowca oddala się od niego i traci z nim bezpośredni kontakt. Nie jest parkowaniem zatrzymanie się nawet na kilka minut, jeżeli kierowca nie opuszcza pojazdu i może nim w każdej chwili odjechać, lub jeśli postój jest spowodowany awarią, uniemożliwiającą dalszą jazdę.

Ruszanie w ruchu pozamiejskim

Ruszanie w ruchu pozamiejskim wiąże się najczęściej z włączaniem się do ruchu po postoju na poboczu, a znacznie rzadziej wynika z przymusowej sytuacji na drodze, zmuszającej do zatrzymania się bez opuszczania drogi.

Ruszanie w ruchu miejskim

Ruszanie w ruchu miejskim wymaga uwagi i staranności. Nie może to być ruszanie „sportowe”, z gwałtownym przyspieszeniem, zwłaszcza przy średnim i dużym natężeniu ruchu, kiedy większość kierowców nie spodziewa się gwałtownych manewrów, bardzo niebezpiecznych na zatłoczonej jezdni.

Ruszanie

Ruszaniem nazywamy wprawienie pojazdu w ruch. W normalnych warunkach czynności te mają na celu płynne przekazanie momentu obrotowego wału korbowego pracującego silnika na napędzaną oś, nieruchomą w początkowym stadium.

Manewrowanie

Manewrowanie pojazdem jest pojęciem bardzo szerokim, obejmującym w praktyce wszystkie planowane akcje, w jakich bierze udział w sposób czynny lub bierny samochód i jego kierowca.

Technika jazdy w mieście

Technika jazdy po mieście wymaga od kierowcy wielu umiejętności. Z jednej strony kierujący musi świetnie sobie radzić z manewrami parkingowymi, a z drugiej bezbłędnie oceniać sytuację na ruchliwych skrzyżowaniach. Przydaje się także znajomość zasad poruszania się po rondzie. W dziale Miasto serwisu technika jazdy zgromadziliśmy szereg porad dotyczących sposobów parkowania, poruszania się po rondach oraz zasad jazdy na skrzyżowaniach.

Średnie zużycie paliwa

Średnim zużyciem paliwa nazywamy ilość paliwa potrzebną do pokonania ściśle określonego dystansu. Jest nim zazwyczaj 100 km, stąd termin "średnie zużycie na 100 kilometrów" używane przy opisywaniu średniego zużycia paliwa przez dany samochód.

Planowanie podróży

Z punktu widzenia ecodrivingu planowanie podróży, nawet bardzo krótkiej, ma bardzo ważne znaczenie. Najważniejszy jest wybór trasy, po nim następuje ustalenie trasy alternatywnej, pozwalającej na ominiecie ewentualnych zatorów.

Uruchamianie i nagrzewanie silnika

Uruchamianie i nagrzewanie silnika to bardzo ważne elementy techniki jazdy, zwłaszcza w okresie zimowym. Podpowiadamy, jak prawidłowo obchodzić się z zimnym silnikiem na mrozie.

Jazda „wybiegami”

Jazda "wybiegami" polega na pokonywaniu jak największej odległości jadąc "na luzie", z wysprzęglonym silnikiem.

Ekonomiczna jazda z góry

Zjeżdżanie z wysokich, stromych wzniesień jest z punktu widzenia ecodrivingu jednym z najkorzystniejszych elementów pokonywania drogi przez pojazd, jednak pod warunkiem, że zostanie to przeprowadzone bardzo umiejętnie.

Ekonomiczna jazda pod górę

Jazda w terenie pagórkowatym i górzystym, gdzie trzeba pokonywać liczne podjazdy i zjazdy, jest prawdziwym wyzwaniem dla fanów ecodrivingu i ich pojazdów.

Ruszanie, rozpędzanie się i zmiana biegów

Umiejętne ruszanie i zmiany biegów we właściwych momentach mają dla ecodrivingu kolosalne znaczenie. Rozpędzający się pojazd zużywa znacznie więcej paliwa, niż podczas jazdy ze stałą prędkością.

Przewidywanie sytuacji na drodze

Umiejętność przewidywania sytuacji na drodze jest kluczowym zagadnieniem dla zachowania płynności ruchu pojazdów, a w efekcie mniejszej gwałtowności manewrów i niższego zużycia paliwa będącego celem ecodrivingu.

Synchronizacja świateł w mieście (Zielona fala)

Synchronizacja świateł, kierujących ruchem miejskim, zwana czasem „zieloną falą” polega na tym, że pojazdy, jadące z pewną, ściśle określoną prędkością mają otwartą dla siebie drogę na każdym mijanym skrzyżowaniu.

Hamowanie sprzęgłem i biegami

Hamowanie silnikiem przy pomocy umiejętnego posługiwania się sprzęgłem i biegami, należy do podstawowych elementów ecodrivingu.

Ecodriving

Ecodriving jest szerokim pojęciem, odnoszącym się do wszystkich czynności i zabiegów, mających na celu ograniczenie do minimum zanieczyszczania środowiska, zachodzącego w wyniku ruchu pojazdów mechanicznych.

Drifting

Podsterowność

Podsterowność to charakterystyka jezdna samochodu. wynikająca z faktu, że tylna oś (lub osie) pojazdu ma lepszą przyczepność do nawierzchni po której się porusza. W efekcie zerwanie przyczepności (wejście w poślizg) szybciej nastąpi na przedniej osi niż na tylnej. Auto wpadając w poślizg "wypada" przednią osią na zewnątrz zakrętu.

Nadsterowność

Nadsterowność to charakterystyka samochodu. wynikająca z faktu, że przednia oś (lub osie) pojazdu ma lepszą przyczepność do nawierzchni po której się porusza. W efekcie zerwanie przyczepności (wejście w poślizg) szybciej nastąpi na tylnej osi niż na przedniej. Auto wpadając w poślizg "wypada" tylną osią na zewnątrz zakrętu.

Poślizg niekontrolowany w zimie

Poślizg niekontrolowany, czyli wywołany różnymi przyczynami, całkowicie bez woli kierowcy, ma najlepsze warunki do zaistnienia zimą. Nawierzchnie dróg są wówczas bardzo często śliskie, poryte ubitym śniegiem, lodem, błotem pośniegowym lub, w najgorszym przypadku – lodem pokrytym świeżo spadłym sypkim śniegiem.

Poślizg niekontrolowany

Poślizg niekontrolowany jest przyczyną licznych wypadków drogowych. Ma miejsce wówczas, kiedy kierowca traci całkowicie kontrolę nad pojazdem i nie jest w stanie przeciwdziałać jego zachowaniu. Jego powodem jest utrata przyczepności wszystkich kół, lub przynajmniej kół przednich.

Poślizg kontrolowany autem z napędem na tylną oś

Poślizg kontrolowany w samochodach z napędem na tylną oś jest ze wszystkich poślizgów najłatwiejszy do zainicjowania, ponieważ do zerwania przyczepności kół wystarczy szybkie zwiększenie prędkości obrotowej silnika.

Poślizg kontrolowany autem z napędem na cztery koła

Poślizg kontrolowany, czyli taki w którym kierowca zachowuje pełną kontrolę nad swoim pojazdem, jest w przypadku samochodów ze stałym napędem na obie osie bardzo trudny do wykonania.

Poślizg kontrolowany autem z napędzanymi przednimi kołami

Poślizg kontrolowany w aucie z napędem na przednią oś polega na tym, aby w odpowiednim momencie zerwać przyczepność tylnych kół do drogi, jednocześnie nie zrywając przyczepności kół przednich.

Poślizg kontrolowany

Z poślizgiem kontrolowanym mamy do czynienia wówczas, gdy kierowca dla osiągnięcia konkretnego celu zrywa przyczepność kół do drogi. W niektórych sytuacjach umiejętne wykorzystanie tendencji pojazdu do zrywania przyczepności na śliskiej nawierzchni jest bardzo pożyteczne.

Poślizg

Poślizg to utrata przyczepności jednego lub więcej kół. Podczas jazdy samochodem poślizg następuje wtedy, kiedy pojawi się różnica między faktyczną prędkością koła, a prędkością która powinna wynikać z normalnego toczenia się koła po danej nawierzchni.

Przyczepność: czym jest przyczepność opon do drogi, jak wpływa na bezpieczeństwo, jak ją zmaksymalizować?

Jednym z najważniejszych czynników, odpowiedzialnych za bezpieczeństwo jazdy jest przyczepność opon do drogi. Zależy od niej zarówno długość drogi hamowania jak i zdolność do pokonywania zakrętów oraz możliwość przyspieszania.

Siła odśrodkowa: wróg kierowcy na zakrętach

Każdy pojazd, pokonujący zakręt o dowolnym promieniu, jest poddany działaniu kilku sił, z których najważniejszą jest siłą odśrodkowa. Bywa ona bezpośrednim „sprawcą” wielu wypadków. Są jednak sposoby na ograniczenie siły odśrodkowej, zarówno dotyczące techniki jazdy jak i konstrukcji i eksploatacji samochodu.

Jak ruszać z miejsca i przyspieszać podczas jazdy aby oszczędzać paliwo?

Początkującego kierowcę łatwo rozpoznać po dużej ilości gwałtownych przyspieszeń i hamowań. Taki styl jazdy bardzo podnosi zużycie paliwa. Jak zatem ruszać i przyspieszać, aby oszczędzać paliwo? W końcu płynna jazda to jeden z najważniejszych elementów ecodrivingu.

Gołoledź: czym jest, kiedy występuje. Jak gołoledź wpływa na bezpieczeństwo jazdy?

Wśród niebezpieczeństw, czyhających na drogach na kierowcę, gołoledź i tzw. "śliskość pośniegowa" należą do najgroźniejszych. Przed poślizgiem na takiej nawierzchni nie uchronią nas nawet najlepsze opony zimowe.

Przejazdy kolejowe: jak je bezpiecznie przejeżdżać?

Przejazdy kolejowe to jedne z najniebezpieczniejszych miejsc na drodze. Nadjeżdżający pociąg nie ma fizycznej możliwości zahamowania. Cała odpowiedzialność za bezpieczne pokonanie przejazdu kolejowego spoczywa więc na kierowcy.

Pojazdy uprzywilejowane: jak się wobec nich zachowywać? Jakie mają przywileje?

Uprzywilejowanymi w ruchu drogowym są pojazdy sygnalizujące swoje uprawnienia za pomocą czerwonych i/lub niebieskich świateł migających oraz sygnału dźwiękowego. Często są to prywatne auta VIPów, np. korpusu dyplomatycznego, policji, Biura Ochrony Rządu, czy ambulanse pogotowia ratunkowego.

Kolumna pojazdów: jak w niej jechać?

Kolumny pojazdów, sunące po drogach, są zjawiskiem powszechnym. Jazda w kolumnie tylko teoretycznie wygląda na bardzo łatwą.

Teoretyczna a rzeczywista droga hamowania

Droga hamowania jest jednym z najważniejszych czynników, decydujących niejednokrotnie o życiu lub śmierci kierowcy, jego pasażerów oraz postronnych osób. Do licznych wypadków dochodzi tylko dlatego, że kierowcy nie zdają sobie sprawy z jej długości. Istnieją dwa rodzaje drogi hamowania: teoretyczna i rzeczywista. Jaka jest różnica i jak wpływa na nasze bezpieczeństwo?

Szybkość: co to jest? Jakie są rodzaje szybkość? Jak szybkość wpływa na bezpieczeństwo?

Nadmierna szybkość to najczęstszy w policyjnych raportach główna przyczyna wypadków. Choć innych przyczyn wypadków zawsze też jest wiele, zmniejszenie szybkości zawsze daje nam więcej czasu na reakcję. Czym jednak jest sama szybkość, jakie są jej rodzaje i jak tak naprawdę wpływa na bezpieczeństwo?

Jak obniżyć spalanie – co zrobić, żeby samochód mniej palił – wyższe ciśnienie w oponach ile można zyskać?

Temat ograniczenia spalania przez zmianę ciśnienia w kołach to wykorzystanie czystych praw fizyki i... niestety łamanie zasady stosowania się do zaleceń producenta.

Parkowanie dla opornych: jak zaparkować samochód w mieście?

O wiele ważniejsze niż parkowanie "na centymetry", czego uczą w szkołach, jest takie parkowanie, aby jak najmniej narażać swój samochód na uszkodzenia i jak najmniej przeszkadzać innym, zarówno kierowcom jak i pieszym.

Tolerancja i poszanowanie na drodze. Ekspert ITS radzi jak być dobrym kierowcą

Wzajemna tolerancja i poszanowanie zasad kodeksu drogowego pozwalają na uniknięcie ryzykownych sytuacji w ruchu drogowym. Ekspert Instytutu Transportu Samochodowego radzi, jak zachowywać się na drodze za kierownicą pojazdu.

Technika jazdy

Technika jazdy sportowej, jazda w stylu Eco, tajniki jazdy po zakrętach, jak zaparkować w kopercie, jazda po śliskiej nawierzchni, hamowanie silnikiem, jak uniknąć aquaplaningu. Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poradach ekspertów zgromadzonych w naszym serwisie "Technika jazdy" http://technika-jazdy.wieszjak.pl/">technika-jazdy.wieszjak.pl.

Jak bezpiecznie poruszać się w terenie pozamiejskim?

Jazda drogami z dala od osad ludzkich wydaje się być łatwa i bezpieczna. Jedyne zagrożenie mogą stanowić zwierzęta, wbiegające na drogę. Tymczasem są i inne zagrożenia, z których istnienia często nie zdajemy sobie sprawy.

Jak przejeżdżać obok robót drogowych i innych miejsc z ludźmi pracującymi na drodze albo tuż obok niej?

Miejsca, gdzie są prowadzone jakiekolwiek prace na drodze, do niedawna były oznakowane dość niechlujnie, często tylko znakiem robót drogowych i drastycznym ograniczeniem prędkości, często nawet do 10 km/godz. Obecnie najczęściej są oznakowane dobrze i w sposób zgodny z przepisami.

REKLAMA