REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Przyczepność: czym jest przyczepność opon do drogi, jak wpływa na bezpieczeństwo, jak ją zmaksymalizować?

Jakubowski Ryszard
Przyczepność: czym jest przyczepność opon do drogi, jak wpływa na bezpieczeństwo, jak ją zmaksymalizować? Fot. BMW
Przyczepność: czym jest przyczepność opon do drogi, jak wpływa na bezpieczeństwo, jak ją zmaksymalizować? Fot. BMW

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z najważniejszych czynników, odpowiedzialnych za bezpieczeństwo jazdy jest przyczepność opon do drogi. Zależy od niej zarówno długość drogi hamowania jak i zdolność do pokonywania zakrętów oraz możliwość przyspieszania.

Przyczepność opon do drogi zależy przede wszystkim od jakości samych opon, a więc od ich konstrukcji i materiałów, z jakich je wyprodukowano, a zwłaszcza od tzw. wypełniaczy, wśród których są specjalne dodatki przeciwpoślizgowe. Nie bez znaczenia jest architektura bieżnika opony. Ma on za zadanie nie tylko odprowadzać spod niej wodę (im lepiej to zrobi, tym większa będzie przyczepność), ale także tak układać się na drobnych nierównościach nawierzchni drogi, aby do maksimum wykorzystać siłę tarcia, jaka istnieje na styku opona – nawierzchnia.

REKLAMA

Zobacz też: Szybkość: co to jest? Jakie są rodzaje szybkość? Jak szybkość wpływa na bezpieczeństwo?

REKLAMA

Współczynnik przyczepności opon do drogi jest w bardzo dużej mierze uzależniony od rodzaju nawierzchni drogi, jej wilgotności, temperatury a także od obecności różnych ciał obcych, jakie mogą się na niej znajdować. Najlepszą przyczepnością odznacza się szorstki beton, zawierający sporo wypełniacza średnioziarnistego, takiego jak żwir albo rozdrobniony tłuczeń. Nieco gorszy jest asfalt z takimi samymi wypełniaczami. Gorszym od niego jest asfalt smolisty, z niewielkim dodatkiem wypełniaczy, albo zupełnie bez nich.

Obecnie nie stosuje się go do budowy dróg, ale czasem nadal jest używany przy doraźnych naprawach. Podobnie od wielu dziesiątków lat nie używa się do budowy dróg bardzo śliskiej kostki bazaltowej, jak i szorstkiej, ale bardzo niszczącej opony kostki granitowej. Co interesujące, współczynnik przyczepności opon do kostki betonowej, używanej do budowy niektórych dróg o znaczeniu lokalnym, jest podobny, jak w przypadku asfaltu bez dodatku wypełniaczy – jest ona śliska, zwłaszcza gdy jest zawilgocona.

Bardzo niski współczynnik przyczepności opon do drogi charakteryzuje miejsca zalane olejem lub smarami, np. w pobliżu zwrotnic torowisk tramwajowych. Można go porównać ze współczynnikiem nawierzchni pokrytej gładkim lodem. Podobnie śliskie są miejsca, pokryte gliniastym, mokrym błotem, np. przy wyjazdach z pól uprawnych lub w pobliżu budów. W Polsce nie ma powszechnego w cywilizowanym świecie zwyczaju mycia kół pojazdów, wyjeżdżających z pół i placów budów na drogi publiczne, więc nawierzchnia w ich pobliżu jest często bardzo zanieczyszczona śliskim błotem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Teoretyczna a rzeczywista droga hamowania

Opony nie będą też dobrze trzymały się nawierzchni, jeśli jedziemy np. po torach tramwajowych (w wielu miejscach dużych miast gdzie torowiska poprowadzone są po drodze), zwłaszcza jeśli jest mokro.

Zimą współczynnik przyczepności opon do drogi bardzo maleje, nie tylko gdy na nawierzchni zalega ubity śnieg, albo jest ona pokryta lodem lub nieuprzątniętym błotem pośniegowym, ale także w miejscach, gdzie gromadzi się na suchym asfalcie nadmiar piasku, użytego do zwalczania gołoledzi.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA