REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Poślizg to utrata przyczepności jednego lub więcej kół. Podczas jazdy samochodem poślizg następuje wtedy, kiedy pojawi się różnica między faktyczną prędkością koła, a prędkością która powinna wynikać z normalnego toczenia się koła po danej nawierzchni.

W fizyce poślizgiem nazywany jest stan przejściowy pomiędzy toczeniem się kół lub przemieszczaniem ciał (kroczenie) bez wzajemnego przesuwania się a przesuwaniem się na styku dwóch powierzchni, czyli ślizgiem. W języku potocznym poślizgiem nazywamy każde przemieszczanie się pojazdu nie wzdłuż jego osi podłużnej ani nie wynikające z ustawienia jego kół, czyli ślizg, nie zawsze jest to jednak definicja właściwa, ponieważ poślizg następuje również wtedy, kiedy np. tracimy przyczepność podczas hamowania na śliskiej nawierzchni.

REKLAMA

Wyjątkiem jest przypadek zablokowania kół podczas hamowania hamulcem zasadniczym lub aquaplaning. Samochód może się wówczas poruszać także dokładnie w linii swojej podłużnej osi całkowicie poza kontrolą ze strony kierowcy, bez względu na to, jak będą ustawione jego przednie koła. Jak z tego widać, wyjątek dotyczy nie tylko pojazdów bez działających ABS, ASR i ESP.

Przyczyny

REKLAMA

Poślizg występuje zawsze wtedy, gdy siłą przyczepności kół do nawierzchni drogi jest mniejsza od siły, którą musi przenieść opona w danym momencie. Siły, jakie działają na pojazd, powodując poślizg, nie zawsze są możliwe do jednoznacznego zdefiniowania. Często może to być tylko silny podmuch wiatru albo turbulencje towarzyszące mijanej wielkiej ciężarówce. Silne uderzenie fali powietrza są w stanie wytrącić toru jazdy mały samochód jadący po śliskiej nawierzchni.

Duży wpływ na możliwość samoistnego poślizgu ma także stan techniczny pojazdu, w tym stan amortyzatorów oraz zawieszenia i układu kierowniczego. Jednak najczęściej przyczynami poślizgów są: nadmierna prędkość, niedostosowana do warunków na drodze, gwałtowny manewr, np. w celu ominięcia przeszkody, dostrzeżonej w ostatniej chwili i nieumiejętność prowadzenia pojazdu po śliskiej nawierzchni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poślizgi dzielą się na kontrolowane i niekontrolowane. W niektórych przypadkach poślizg kontrolowany może przekształcić się w niekontrolowany lub odwrotnie.  

Poślizgi, w zależności od ich przebiegu (czy "ucieka" przód czy tył auta) mogą być wywołane nadsterownością lub podsterownością.

Sport samochodowy, polegający na wykorzystaniu poślizgu w celu jak najefektowniejszego pokonania zakrętu to drifting.

Zobacz też: ESP

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

REKLAMA

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA