Ekonomiczna jazda z góry
REKLAMA
W takiej sytuacji powinniśmy starać się korzystać jak najmniej z hamulca zasadnicznego, w zamian jak najwięcej hamując silnikiem i biegami, czyli wykorzystując hamujące działanie silnika i opory skrzyni biegów., posiłkując się hamulcami tylko w razie potrzeby.
REKLAMA
REKLAMA
Podczas hamowania silnikiem zużycie paliwa jest znacznie mniejsze, niż podczas normalnej jazdy, Współczesne silniki samochodowe potrafią kompletnie odciąć dopływ paliwa podczas jazdy na wyższych obrotach bez wciśniętego pedału gazu, nie zużywając wtedy w ogóle paliwa.
W przypadku aut z gaźnikiem można je w przybliżeniu obliczyć, znając zużycie paliwa na wolnych obrotach i mnożąc tę wartość przez liczbę tysięcy obrotów hamującego silnika. Tak więc jeżeli podczas hamowania wał silnika będzie wykonywał 4000 obrotów na minutę, zużycie paliwa wyniesie około 4 razy więcej niż podczas pracy silnika na wolnych obrotach - ale tylko wtedy, gdy system zasilania nie przewiduje całkowitego odcięcia dopływu paliwa. W większości nowoczesnych samochodów i w niektórych starszych modelach aut z zasilaniem gaźnikowym takie rozwiązanie jest stosowane.
Zobacz też: HHC
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.