REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Moto

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak postępować z linką prędkościomierza?

Linka prędkościomierza jest jednym z tych elementów samochodu, bez których można się obejść i nie przejmować się ich awariami. Jest jednocześnie elementem bardzo czułym na najmniejsze usterki, a efekty jej złej pracy są dla kierowcy najczęściej bardzo denerwujące.

Jakie oleje silnikowe mogą być używane w niektórych popularnych samochodach, już od dawna nie produkowanych?

Producenci silników zawsze podają rodzaje zalecanych olejów, którymi można napełniać miski olejowe bez ryzyka, że mogą one zaszkodzić silnikowi. Współczesne oleje są bardzo uniwersalne, a silniki tak dopracowane technologicznie, że w praktyce można w nich stosować dowolne oleje o zalecanej lepkości.

Jak rozpoznać „usprawnienia” przedsprzedażne, czyli w jaki sposób auto przygotowano do oszukania kupującego?

Spryciarze sprzedający stare samochody potrafią stosować przeróżne sztuczki i zabiegi dla zmylenia kupującego. Niemal wszystkie można wykryć bardzo łatwo albo domyślać się ich istnienia po różnych symptomach.

Jak wymienić tarczę sprzęgłową?

Tarcza sprzęgłowa w każdym silniku, w którym występuje tzw. sprzęgło suche, czyli w ogromnej większości silników samochodowych jest umieszczona w tzw. koszu pomiędzy kołem zamachowym a dociskiem, który najczęściej jest integralną częścią kosza na stałe z nim połączoną.

REKLAMA

Jak przeprowadzić remont silnika? – wskazówki ogólne

Stare modele silników samochodowych były tak konstruowane, aby po zużyciu ich zasadniczych części: cylindrów, tłoków, pierścieni, zaworów oraz panewek wraz z czopami korbowodów, była możliwa ich regeneracja lub nawet wymiana na nowe. Taki zabieg, jeżeli wiązał się z wymianą lub regeneracją większości istotnych elementów silnika, nazywano remontem kapitalnym lub generalnym silnika, a czasem – naprawą główną.

Jak docierać silnik – nowy i po remoncie?

Współcześnie produkowane silniki samochodowe i inne ważne podzespoły nie wymagają czasochłonnego docierania w pierwszym okresie eksploatacji. Dlatego nie wszyscy kierowcy wiedzą, jak postępować ze starymi modelami silników, zarówno nieużywanymi, jak i po wykonaniu ich remontu.

Jakie są zasady konserwacji pojazdów zabytkowych?

Zabytkowe pojazdy, jeżeli były cały czas eksploatowane, podlegały różnym procesom niszczącym, przy czym największe w nich spustoszenie czyniła korozja elementów karoserii. Natomiast jeżeli taki samochód stał przez kilka i więcej lat nieeksploatowany, negatywne wpływy atmosferyczne mogły odcisnąć swoje piętno także na silniku, zwłaszcza na cylindrach ponad tłokami, na pierścieniach tłokowych, zaworach i na wielu innych elementach.

Jak kupić używane auto? – określenie stanu technicznego podzespołów

Samochód jest maszyną, składającą się z kilku różnych zespołów, w skład których wchodzi kilkadziesiąt różnych podzespołów. Szybkie określenie ich aktualnego stanu i stopnia zużycia nie jest więc możliwe. Konieczny jest do tego ich demontaż.

REKLAMA

Jak badać zmiany zużycia paliwa po przeprowadzeniu różnego rodzaju regulacji gaźnika i zapłonu?

Aby sprawdzić, czy naprawy i regulacje zapłonu, gaźnika lub wtryskiwaczy przyniosły spodziewane efekty w postaci oszczędności paliwa, wcale nie trzeba czekać, aż wypali się całe paliwo ze zbiornika. Można zastosować zbiornik zastępczy o bardzo małej pojemności.

Jakie części i podzespoły samochodu zabytkowego najczęściej ulegają awariom?

Na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych ubiegłego wieku przeprowadzono w Polsce badania, dotyczące częstotliwości awarii, występujących w produkowanych wówczas w Polsce samochodach osobowych. Oto najważniejsze wyniki tych badań.

Nowy Mercedes klasy C 63 AMG Coupé

W lipcu tego roku trafi do sprzedaży Mercedes klasy C 63 AMG Coupé. Premierze będzie też towarzyszyła prezentacja specjalnej seria Edition 1.

Jakie są zasady obsługi technicznej pojazdów zabytkowych?

Rozwiązania techniczne stosowane w pojazdach zabytkowych bardzo często różnią się w znacznym stopniu od tych, z którymi mamy do czynienia dziś. Toteż nie każdy mechanik potrafi naprawić oldtimera, a wielu nawet nie wie, jak wykonać przy nich podstawowe czynności obsługowe.

Jak zarejestrować auto zabytkowe kupione za granicą?


Formalności związane z zarejestrowaniem auta zabytkowego zarejestrowanego i zakupionego poza granicami Polski są o wiele bardziej skomplikowane i kosztowne niż w przypadku samochodu już zarejestrowanego w Polsce.

Formalności przy zakupie auta zabytkowego

Rejestracja używanego samochodu jest prosta i łatwa, jeśli auto poprzednio było także zarejestrowane w kraju. W przypadku oldtimerów zakupionych za granicą formalności mocno się komplikują.

Dokumenty potrzebne przy zakupie auta zabytkowego

Kupno oldtimera bezpośrednio od jego dotychczasowego właściciela nie jest rzeczą prostą i łatwą, choć czasem można odnieść takie wrażenie. Ważny jest zarówno stan techniczny samochodu zabytkowego jaki i jego status formalno-prawny.

Usprawnienia, wykonywane samodzielnie przez użytkowników, które mogą dyskwalifikować pojazd jako stricte zabytkowy

Panująca moda na tuningowanie aut nie powinna w żadnym wypadku dotyczyć oldtimerów. Wiele zmian, nawet z pozoru drobnych, może doprowadzić do utraty statusu pojazdu zabytkowego i wynikających z tego przywilejów.

Jak zbadać we własnym zakresie stan techniczny kupowanego pojazdu?

Ocena stanu oldtimera w jakim się on znajduje w chwili sprzedaży jest najczęściej bardzo trudna. Sprzedawcy mają sposoby na to, aby potencjalnego nabywcę pojazdu zabytkowego „wyprowadzić w pole”.

Stowarzyszenia użytkowników pojazdów zabytkowych

Od wielu lat miłośnicy pojazdów zabytkowych jednoczą się w lokalnych, ogólnokrajowych, a nawet ogólnoświatowych organizacjach dla wymiany doświadczeń, ale także w celach stricte towarzyskich.

Jak sprawdzić, czy kupowany pojazd będzie spełniał kryteria pojazdu zabytkowego?

Na pierwszy rzut oka trudno ocenić, czy dany oldtimerspełnia warunki, aby został uznany za zabytkowy. Nawet dokładniejsze oględziny nie zawsze pozwalają na rozpoznanie, czy zastosowane podczas jego eksploatacji części są oryginalne, czy użyte w zastępstwie oryginalnych.

Jak wykonywać naprawy i w jakim zakresie bez potrzeby kontaktu z konserwatorem zabytków?

Naprawy zabytkowych pojazdów nie należą do skomplikowanych i bardzo trudnych, pod warunkiem posiadanie specjalistycznych narzędzi. W poradniku tym przedstawiamy, jak naprawiać oldtimery.

Co to jest pojazd zabytkowy?


Przez wiele lat oldtimery traktowano albo jako pojazdy pełnowartościowe, albo jako źródło surowca dla hut. Dopiero w ostatnich latach uznano je za zabytki – pamiątki z wczesnych lat rozwoju motoryzacji.

Jak kupić używane auto? – sprawdzenie silnika

Naprawa silnika samochodowego, zwłaszcza naprawa wynikająca z jego zużycia podczas bardzo długiej lub niewłaściwej eksploatacji, wiąże się ze sporym wydatkiem. Jest to jedna z najkosztowniejszych napraw oldtimera.

Jakie są ograniczenia w eksploatacji pojazdów zabytkowych?


Pojazdy zabytkowe, jak każdy zabytek, powinny być otoczone należytą troską, aby przez długie lata dawały świadectwo stanu motoryzacji i techniki w latach kiedy powstawały.

Co daje posiadanie „żółtych” tablic?

Charakterystyczne żółte tablice rejestracyjne stanowią znak wyróżniający pojazdy zabytkowe spośród wszystkich poruszających się po drogach Polski. Choć status pojazdu zabytkowego daje właścicielowi oldtimera wiele przywilejów, niesie ze sobą także różnego rodzaju kłopoty.

Jakie są koszty rejestracji pojazdu zabytkowego?

Rejestracja pojazdu zabytkowego związana jest z koniecznością poniesienia pewnych kosztów. Ponosi je właściciel oldtimera, mimo że zabytek jest dobrem ogólnospołecznym o trudnej do określenia wartości historycznej.

Rejestrujemy zabytek. Jak załatwić formalności?

Stare pojazdy to nie tylko kłopotliwe kilogramy złomu, ale także świadectwo minionej epoki w motoryzacji. Dlatego najlepiej zachowane egzemplarze oldtimerów są traktowane jako zabytki techniki.

Dlaczego psuje się katalizator?

Wielu kierowców sądzi, że katalizator powinien wytrzymywać cały okres użytkowania auta. Szacunki producentów są mniej optymistyczne i mówią o przebiegach rzędu 200–250 000 kilometrów. Wielokrotnie zdarza się jednak, że katalizatory psują się już przy 1/4 tego dystansu. Dlaczego? Przez nieprawidłowe użytkowanie auta... Jak można popsuć katalizator?

Czy warto kupić auto poleasingowe?

Samochody wyprzedawane przez firmy, banki i instytucje finansowe zawsze kuszą bardzo atrakcyjnymi cenami. Taki samochód może być nawet o 20-30% tańszy niż identyczne auto z tego samego rocznika z prywatnych rąk. Czy warto je kupić? Co trzeba wiedzieć, żeby nie żałować?

Jak działa i co daje zawieszenie gwintowane?

Zawieszenie gwintowane to najwyższa półka modyfikacji układu jezdnego auta. Jego główna i niezaprzeczalna zaleta to możliwość regulacji wysokości nadwozia, jak i sztywności amortyzacji. Ta przyjemność ma jednak swoją cenę, która przekracza 25 tysięcy złotych. Czy takie wydatki maja uzasadnienie?

Jakie są różnice między amortyzatorami gazowymi a olejowymi?

Tradycyjne amortyzatory olejowe czy jednak nowocześniejsze gazowe? Jakie amortyzatory wybrać do naszego auta? Odpowiedź wcale nie jest oczywista, dlatego dobrze wiedzieć jak działają i czym różnią się te dwa typy amortyzatorów.

Modyfikacje zawieszenia w aucie

Seryjne zawieszenie jest tak zestrojone, żeby było uniwersalne. Nastawy są wyśrodkowane pomiędzy komfortem a pewnością prowadzenia. W większości przypadków to rozwiązanie optymalne gwarantujące maksimum bezpieczeństwa . Co jednak zrobić, gdy praca zawieszenie nie spełnia naszych oczekiwań?

Jak zmienić instalację samochodową 6V na 12V?

Instalacja elektryczna w niektórych starszych typach samochodów była dostosowana do zasilania z trójogniwowego akumulatora o napięciu znamionowym 6V.

Jak czyścić i polerować powierzchnie chromowane?

Ozdobą starych pojazdów są lśniące chromem zderzaki, listwy, klamki, wloty powietrza do komory silnika, kołpaki na koła lub nawet całe felgi. O chromowane powierzchnie trzeba się odpowiednio troszczyć.

Jak postępować z zardzewiałymi felgami, zderzakami i innymi elementami?

Z problemem zniszczonych przez korozję elementów swoich pojazdów spotkali się wszyscy właściciele zabytków na kołach. Walka z rdzą przypomina walkę z wiatrakami.

Jak wykryć i usunąć usterki układu hamulcowego?

Z uwagi na to, że układ hamulcowy ma bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy, nie są dopuszczalne w nim nawet najmniejsze usterki. Należy je niezwłocznie usunąć.

Jak wykryć i usunąć usterki zawieszenia?

Usterki w zawieszeniu kół, zwłaszcza kół przednich, w istotny i bardzo negatywny sposób wpływają na bezpieczeństwo jazdy, dlatego należy je usuwać tak szybko, jak to tylko jest możliwe.

Jak wykryć i usunąć usterki mechanizmu różnicowego i układu napędowego?

Układ napędowy jako całość jest odpowiedzialny za przeniesienie sił wytwarzanych przez silnik na koła pojazdu. W jego skład wchodzi, oprócz skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego z półośkami i przegubami napędowymi, kilka innych elementów.

Stłuczka a uzyskanie odszkodowania z ubezpieczenia

Sam fakt uczestnictwa w stłuczce, spowodowanej przez innego kierowcę, nie będzie oznaczał, że uzyskamy odszkodowanie. Konieczne jest jeszcze podjęcie działań, których dla uzyskania odszkodowania wymaga od nas prawo.

Jak uzyskać prawo jazdy na motocykl?

Ustawa o kierujących pojazdami wprowadza nowe zasady uzyskania prawa jazdy na motocykl. Najważniejszymi rozwiązaniami są: podwyższenie minimalnego wieku ubiegania się o prawo jazdy na motocykl do 24 lat oraz wprowadzenie nowej kategorii AM.

Test Alfa Giulietta: Julia z Turynu

Produkowana przez dekadę Alfa 147 ma już następcę. A właściwie godną następczynię. Giuelietta ma to, czego oczekuje się od Alfy - świetnie wygląda i dobrze się prowadzi. Alfofile będą zadowoleni.

Jakie auto kupić za 10 tysięcy złotych?

Każdy kupujący, który postanowił wydać 10 000 zł na auto musi zadać sobie podstawowe pytanie. Czy woli mniejsze auto niższej klasy, za to młodsze i z mniejszym przebiegiem, czy może potrzebny jest mu większy, rodzinny pojazd.

Jaki samochód można kupić za jedną pensję?

Samochód dawno przestał być luksusem. Teraz, gdy rynek jest nasycony używanymi autami, szczęśliwym posiadaczem czterech kół można zostać mając do wydania 2 - 4 000 złotych. Na cuda nie ma jednak co liczyć. To wystarczy na dość leciwe auto ze znacznym przebiegiem. Co więc warto kupić za jedną pensję?

Dlaczego czuć benzynę wewnątrz auta?

Intensywny zapach benzyny w samochodzie, nawet w gorący słoneczny dzień, nie jest zjawiskiem normalnym. Opary paliwa z baku w sprawnym aucie nie powinny przedostawać się do kabiny.

Czy nieseryjny wydech może wpłynąć na osiągi auta?

Panuje powszechne przekonanie, że wymiana układu wydechowego zwiększa osiągi auta. Czy to prawda? Sprawa nie jest prosta. Nieseryjny profesjonalnie wykonany i dobrze przemyślany wydech może zwiększyć moc o 3-5%. Zły dobór będzie skutkował... spadkiem mocy i to nawet o 7-15%!

Czy sprężyny mogą się wybić? Jak rozpoznać, że trzeba je wymienić?

Kierowcy bardzo często zapominają, że sprężyny nie są elementem wiecznym. One też ulegają zużyciu i to szybciej, niż większość z nas się spodziewa. Jak ocenić stopień zużycia sprężyn i kiedy należy się im wymiana?

Jak działają sprężyny progresywne? Czy warto je kupić?

Sprężyny progresywne to takie, które w zależności od stopnia ugięcia mają inną charakterystykę pracy. W praktyce stosuje się je głównie po to, żeby pogodzić wyższy poziom komfortu z bezpiecznym prowadzeniem w sytuacjach ekstremalnych. Czy warto zamontować takie sprężyny jako cześć zamienną?

Dlaczego czuć spaliny wewnątrz auta? Co się popsuło?

Intensywny zapach spalin w kabinie, zarówno na postoju, jak i podczas jazdy, nie musi oznaczać poważnej awarii. W takim przypadku zawsze najbardziej podejrzany jest układ wydechowy, który może być nieszczelny. Spaliny w układzie wentylacji mogą być jednak także oznaką problemów z uszczelką głowicy.

Co się stanie gdy nie zapłacimy mandatu? Jakie będą konsekwencje?


Płacenie mandatów to nie powód do dumy, ale jeśli już na niego zasłużyliśmy... wtedy nie ma co liczyć, że uda się wymigać, że policja zapomni. Sprawy niezapłaconych na czas mandatów trafiają do urzędów skarbowych, a te mogą zablokować konto, a nawet umówić nas na spotkanie z komornikiem.

Czy warto kupować części regenerowane?

Regenerowane części samochodowe mogą być nawet o 40 procent tańsze od nowych, a kupując je dostajemy identyczną gwarancję. Czym więc takie części różnią się od nówek ze sklepu i czy warto oszczędzać, kupując regenerowany alternator, rozrusznik lub wtryskiwacze?

Dlaczego czuć wibracje na kierownicy? Co się popsuło?

Wibracje na kierownicy są nieprzyjemne, ale i niebezpieczne. To poważne ostrzeżenie, że z układem jezdnym naszego samochodu jest coś nie tak. Co wywołuje wibracje, dlaczego wibracje przenoszą się na kierownicę i jak można naprawić najbardziej popularne i powszechnie spotykane usterki? Oto nasz poradnik.

REKLAMA